Hej alle! Jeg har en nyopstartet enkeltmandsvirksomhed (kunstner/musiker). Jeg vil høre, om der er nogen, der kan fortælle mig, om der er en øvre grænse for, hvor mange udgifter man samlet set kan trække fra i skat? En bestemt procentdel af overskuddet? Beklager hvis det er et dumt spørgsmål - jeg er ret ny i dette.. Jeg har en revisor, men han er på ferie lige nu :) På forhånd tusind tak for tilbagemeldinger.
Nej det er der ikke nogen lov om, men hvis skat vurderer man ikke driver virksomhed seriøst erhvervsmæssigt - så kan du forkaste den som virksomhed. Normalt er kunstner musiker ikke erhvervsmæssig virksomhed - og ikke momspligtigt - helt som DJ ikke er det - så deri vil ligge en risiko for at det ses som hobby virksomhed fra skat
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Tak for at tage dig til til at svare - det giver mening. Og så findes der jo i øvrigt masser af professionelle kunstnere, der ikke er hobbykunstnere ;-)
Tak for at tage dig til til at svare - det giver mening. Og så findes der jo i øvrigt masser af professionelle kunstnere, der ikke er hobbykunstnere ;-)
masser - men udøvende kunstnere er ikke erhvervsmæssig virksomhed. Deres bureau bag dem - som måske ansætter er - Det er bare et misvisende ord i visse sammenhæng. De samme kunstnere er af samme grund ikke momspligtige
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det afhænger helt af, hvilken type kunster og hvilket medie, der er tale om :) Interesserer det dig, kan man læse mere på eksempelvis BKF's hjemmeside. Tak for dine råd og godt nytår!
Det afhænger helt af, hvilken type kunster og hvilket medie, der er tale om :) Interesserer det dig, kan man læse mere på eksempelvis BKF's hjemmeside. Tak for dine råd og godt nytår!
når du ved alt - skal du ikke spørge og nej - kunstnere er momsfrie helt generelt - de kan sagtens være ansat i store firmaer og lønnede der men det er en helt anden sag - de kan ikke enkeltvis fakturere selv kunstydelsen med moms osv - og dj kan ikke drives erhvervsmæssigt iflg flere domme
Derimod er det ikke al kunst der anerkendes som kunst - ex tatovør som er momspligt selv når der arbejdes ren frihånd med egne motiver, ligesom bestillingsarbejdere fra malere eller forfattere- med helt bunden opgave ikke er - men det er fordi det så ikke regnes for fri egen kunst
vh John Hannover