Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

One stop, og anden udenlandsk moms - regnskabsprogrammernes akilleshæl ?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Dec 14
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

For os der mest har med digitale produkter at gøre har det jo et stykke tid været relevant, at skulle tænke på udenlandsk moms, herunder bl.a. onestop moms i EU

Det har også være forståeligt nok at regnskabsprogrammerne rettet mod os små virksomheder ikke har synes det var så attraktivt, at lave en ordentlig løsning, pga. det lille kundegrundlag. 

Men i dag hvor alt salg af varer til private i Norge, kræver at man håndterer Norsk moms. Om få dage det samme til storbritanien, og i 2021 også skal kunne håndtere one stop moms for varer hvis du sælger for over 10.000 euro i eu til private. Så må det da alt andet lige blive en mere efterspurgt løsning? 

Selve opsætningen i webshops er jo intet problem, og som jeg ser det bliver man næsten nødt til at generere fakturaer udenfor sit regnskabsprogram, for at få en nogenlunde løsning. 

For i min optik halter regnskabsprogrammerne efter. Eller er det mig der er helt ved siden af ? 

De er alle mere eller mindre baserede på workarounds, som nok skulle gå hvis det var enkelte fakturaer man skulle bogføre men umiddelbart håbløse ved større volume. 

Billy kommer nok tættest på en ok workaround,  og economics workaround synes jeg virker noget klumret. For ikke at tale om Dinero, som jeg ellers har hang til, men hvor man slet ikke kan oprette fakturaer med andre satser. Og slet ikke har løsningen på tegnebrættet. 

Workarounds gør det jo voldsomt svært at automatisere, og dyrt tænker jeg. 

Er vi virkeligt så få der har behov for den løsning, at det ikke er attraktivt for dem at lave det ? noget som jeg egentlig ikke tænker burde være voldsomt kompliceret.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg synes også det kan være et klart behov - som nok fremover skal dækkes af betalte løsninger i regnskabsprogrammerne.

Du ved måske at fra 1/7 gælder helt samme for alle varer og ikke kun digitale ydelser - MOSS systemet med lokal moms på alt hvis man omsætter over 10.000 euro der - det vil jo lægge langt mere vægt i, at der kommer programmer der kan håndtere den lokale moms for hele EU når også varer er omfattet https://johnhannover.blogspot.com/2020/11/nye-momsregler-for-salg-og-kb-i-eu-fra.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Dec 14
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er jo netop det der undrer mig, at der ikke er mere fokus på det, både iforhold til de kommende regler, brexit og at man også skal på varer til Norge nu. :) 

Jeg forventer heller ikke det er gratis, men forstår ikke at det ikke er prioriteret i betalingsudgaverne :) 

Tilmeldt 30. May 18
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 01:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg syntes nu ikke economics workaround er saa svaert at automatisere. Vi skulle alligevel lave en export fra vores eget website system til economics og ekstra arbejdet for at haandtere one stop moms var til at klare, saa nu viser vores e-conomics faktura korrekt moms for alle lande i eu for vores digitale produkter.

Men ja, det ville vaere nemmere hvis e-conomics kunne haandtere one stop moms. Specielt fordi e-conomics jo saa automatisk ville kunne lave en fil til skat med moms angivelse for alle eu lande, saa eneste arbejde ved at angive one stop moms var at uploade den fil til skat. Men man kan da haabe det er paa deres tegne braet nu da det ogsaa kommer til at gaelde for fysiske vare.

Eneste problem med vores e-conomics integration er at vi jo er noed til at oprette det samme produkt for 27 gange(En gang for hvert eu land), saa e-conomics mister lidt overblikket over hvad der egentligt bliver solgt.

Tilmeldt 29. Dec 14
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvilken integration har du så brugt til at der automatisk oprettes fakturaer med korrekte momssatser i economic fra jeres webshop ?:) 

Og kunne det lade sig gære uden en masse ekstra opsætning ? 

Tilmeldt 30. May 18
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Friis91:

Hvilken integration har du så brugt til at der automatisk oprettes fakturaer med korrekte momssatser i economic fra jeres webshop ?:) 

Og kunne det lade sig gære uden en masse ekstra opsætning ? 

Jeg har ca brugt beskrivelsen her:https://wiki2.e-conomic.dk/moms/udg%C3%A5ende/onestop-moms

vi har selv skrevet koden til vores "shop" system(Som er en platform til at skrive, producere og sælge bøger), så jeg har selv skrevet integrationen til e-conomic i Java inklusiv support for one stop moms. Ca 500 linier kode.

Den eneste manuelle part af  processen er at e-conomic ikke har nogle api til at oprette moms koder, saa jeg skulle selv ind og oprette en moms kode+ moms konto for hvert land, men det skal jo saa heldigvis kun goeres en gang saa det er til at overskue.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)