Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor forøges min egenkapital ikke, ved køb/bogføring af dyrer udstyrs (anlægsaktiver over 14.100kr)

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 1. Jul 16
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har købt noget diverse IT udstyr, hver på mere en 14.100kr, og bogføres som anlægsaktiver.

Jeg er meget grøn og naiv, men når man tilføres selskabet nyt udstyr af en hvis værdi, hvorfor ses det ikke på egenkapitalen. Selskabet har nu de aktiver "rigere"...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Mon ikke din pengekasse er blevet 14.100 kr tyndere. Overvej lige også dels de skattemæssige afskrivninger OG om det IT udstyr rent faktisk vel BØR afskrives i en form på driften, da IT sjældent holder sin værdi

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Jul 16
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo selvfølgelig er den det. Men de 14.100kr var jo en del af egenkapitalen før, nu er de så bare "omdannet" til et materielt anlægsaktiv, så de er vel stadig en del af egenkapitalen.....? De er da stadig en værdi....

Dinero klarer jo alt automatisk mht til afskrivninger, behøver jeg ikke tage stilling til. Har lavet dem over 3 år, i mit arbejde holder de fint værdien i den periode. Jeg forstår ikke hvad det betyder: "afskrives i en form på driften".

Jeg forstår bare ikke, at en ting af værdi, ikke er en del af selskabets værdi/egenkapital.

Hvad hvis de var en bil til 400.000?

Har da altid "hørt", at hvis jeg starter en selskab med eks. 40.000kr, så kan jeg da bruge de penge med det samme på udstyr, inventar etc etc, og bevare den kapital. Bevares så længe tingene er det værd, og i mellemtiden skal jeg bygge kapitalen op i "kontanter".

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - uden der afskrives - så ville det bare være bytte af 14.100 kr fra bank til aktiver og uændret egenkapital - 

Dinero afskrive og dermed er de 14.100 jo præcis straksafskrivninger = bliver til en udgift - og har du intet andet i den måned, for nu at forklare det simpelt, så har du nu underskud på 14.100 kr og underskud føres til egenkapitalen der så går ned med det beløb.

Du sammenblander selskabskapital og egenkapital. Selskabskapitalen er altid dine 40.000 kr - og dag et er det alt andet lig, også egenkapital 40.000 - men bruger du de penge - på noget der afskrives, så går egenkapitalen ned.

Hvis den falder til under halv selskabskapital, så skal du afholde generalforsamling og tage stilling til kapitalen og det skal i note i regnskabet hvis det har været tilfældet under året

Der er TO afskrivninger - Skattemæssige med straksafskrivning og ellers 25% af alt derover - som nogen bruger som eneste, og så driftsmæssige, hvor man skriver af i forhold til aktivets virkelige værdi - kunne være over 3 år - 
Mig bekendt kører Dinero automatisk straksafskrivning, da de fleste gerne vil have udgiften ind, for at sætte skat ned.

Det giver så to resultater, hvis du kører skattemæssigt straksafskrivning og driftsmæssigt en anden - nemlig driftregnskab og - skattemæssigt resultat

Du må også gerne skattemæssigt skrive mindre ned end straksafskrivning, men det er ikke noget Dinero gør automatisk og vil for dig kræve hjælp

Overvej en online bogholder - eller smid småpenge efter bog om basalt regnskab til forståelse af alle begreber https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/11/regnskab.html 

god vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Jul 16
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg straksafskriver ikke. Jeg bogføre som et anlægsaktiv. Hvor jeg vælger en afskrivningsperiode på 3 år.

I Dinero stod mine 40.000kr som egenkapital. Der står ikke selskabskapital nogen steder i min balance i Dinero.

Jeg forstpr blot ikke, at ting af værdi ikke udgør en del af egenkapitalen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Så må du se om de kan forklare dig bedre. Jeg kender ikke til deres mulighed for afskrive over 3 år og om det så er både skattemæssigt og driftsmæssigt - men er det over 3 år i begge dele - ja så er 1/3 af dine 14.100 kr en udgift der nedsætter egenkapitalen

Hvad Dinero kalder det - ved jeg heller ikke her - måske Egenkapital PRIMO (som så er selskabskapital) ELLER MERE NATURLIGT selskabskapital eller Registreret kapital konto  60000 - og derefter periodens resultat  - som ved afslut vil være 1/3 af de 14.100 som underskud (alt andet lig) og så sikkert et par konti som kunne være mellemregning og til slut i gruppen - egenkapital ultimo - som så er egenkapitalen 

Det som du afskriver med er en omk som påvirker egenkapitalen ned (ligesom overskud bringer den op)

Om det er smart at skrive af over 3 år med 14.100 må du afgøre med dig selv, du betaler jo skat af 2/3 af beløbet år et - og så får du skattebesparelse af resten år 2 og 3 - hvor mange ville tage hele skattebesparelsen år 1 når straksafskrivning er muligt - men det må du jo afgøre med dig selv -

Når alt er afskrevet - alle 14.100 i år eller over 3 år - så vil disse 14.100 når du se bort fra alle andre indtægter og udgifter - give dig 14.100 mindre egenkapital

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Allan Legarth Nielsen:

Hej

Jeg har købt noget diverse IT udstyr, hver på mere en 14.100kr, og bogføres som anlægsaktiver.

Jeg er meget grøn og naiv, men når man tilføres selskabet nyt udstyr af en hvis værdi, hvorfor ses det ikke på egenkapitalen. Selskabet har nu de aktiver "rigere"...

Tror du misforstår begrebet egenkapital. Egenkapital er selskabets værdi, og ses som "gæld" til ejere. Derfor føres EK som passiv.

Aktiver = Egenkapital + Passiver.

dvs:

Egenkapital = Aktiver - Passiver

At købe et aktiv, som aktiveres - ændre ikke selskabets værdi - det binder blot en del af værdien som materielt aktiv:

Du har købet noget grej som er blevet aktiveret - din bankkonto er blevet 14kkr mindre (et aktiv), og din aktiverede driftsmidler er blevet 14kkr størrere (også et aktiv) ialt er summen af dine aktiver uændrede. Derfor er din EK også uændret.

Køber du noget som udgiftsføres, så bliver dine aktiver mindre, dinne passiver forbliver det samme, ergo bliver din EK mindre, når regnskabet opgøres og driftsresultatet "aktiveres / regnskabet lukkes"

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan Legarth Nielsen:

Jeg forstpr blot ikke, at ting af værdi ikke udgør en del af egenkapitalen.

Læs indlægget ovenfor:

Penge + driftsmidler  + andre ting af værdi = Aktiver

Gæld, forpligtigelser, osv = Passiver

Egenkapital = Aktiver - Passiver.

Derfor indgår IT-udstyr ikke som en del af EK - det er et aktiv. Din EK startede som 40K fordi du havde 40K som aktiv (rede penge i banken), og nul gæld:

Aktive 40kkr

EK + Passiv = 40kkr [EK] + 0 kr[Gæld]

Køb af IT =>

Aktiver = 26kkr penge + 14kkr udstyr = 40kkr

EK + Passiv = 40kkr + 0kr gæld

Dermed er selskabets værdi fortsat 40kkr = EK.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:

Køb af IT =>

Aktiver = 26kkr penge + 14kkr udstyr = 40kkr

Ja forudsat der ikke er afskrevet (her vist over 3 år = 1/3) da årets resultat jo så alt andet lig er negativt med 1/3 af 14100 og jo føres på - egenkapitalen der så falder
Selskabskapital primo 40 t - årets resultat 4t kr = EK ult 36 t
vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Din bankkonto som du har taget pengene fra for at købe udstyret, er et AKTIV. Dette kaldes for et OMSÆTNINGSAKTIV.

Dit IT-udstyr er også at aktiv, nemlig et ANLÆGSAKTIV.

Din egenkapital er et PASSIV.

Dine omsætningsaktiver er blevet mindre. Dine anlægsaktiver er blevet større. Din egenkapital er uændret.

Mvh Ole

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)