Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal der virkelig stå ApS overalt?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Mar 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Min bror står og skal overtage mit fars murerfirma, og har besluttet at oprette et ApS

I forbindelse med overtagelsen har han haft møde med revisoren, som gjorde ham opmærksom på at alt fra reklamer på firmabiler til visitkort skulle indeholde ApS efter firmanavnet, hvis man ikke gjorde det kunne min bror risikere at blive gjort personlig ansvarlig, hvis virksomheden gik konkurs. Nu er det jeg vil høre, om det virkelig er et krav, at ApS skal stå overalt?

Årsagen til vi gerne vil undlade ApS på skilte og som del af firmanavnet, skyldes det hovedsagligt er arbejde hos private og det kan måske sende et forkert signal hos kommende kunder, at de tror virksomheden ikke tager sig af små opgaver mere.

For et par år siden var der et program på TV2, hvor selvstændige der var i krise kunne søge hjælp hos andre selvstændige. Der var blandt andet en autoforhandler i Jylland som havde overklistret alt med ApS, hvilket blev fjernet efter råd af den anden selvstændig som hjalp ham. I det tilfælde var der intet problem, så burde der vel heller ikke være noget problem for et firma i byggebranchen?

//Kim 

Tilmeldt 24. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 15:25

Virksomhedens reelle navn er jo "xxxx ApS", så skal man oplyse kunderne omkring det rigtige firmanavn. Det eksempel du nævner, var da Lars Larsen hjalp den iværksætter fra Esbjerg, det var heller ikke helt fin i kanten at fjerne ApS.

Umiddelbart synes jeg da ikke ApS burde skræmme jeres kunder - ApS er jo ikke så "stort" igen, hvis det var A/S kunne jeg se problemerne da det fremstår meget større...

Fra Høje Taastrup
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 81
Fra  ETOS Advokater Skrevet kl. 17:31

Ja, du skal sætte "ApS" eller "anpartsselskab" på firmaetnavnet. Det fremgår af anpartsselskabsloven.

I og med at denne pligt gælder for ApS'er, må folk have en berettiget forventning om, at virksomheder, der ikke hedder noget med ApS eller A/S, er en virksomhed uden begrænset hæftelse - altså en personlig ejet virksomhed. Hvis en kreditor har været berettiget til at tro, at han har handlet med en personlig virksomhed, vil ejeren hæfte personligt for gælden, hvilket jo så kan gå ud over familiens hus, sommerhus og bil.

Det er derfor temmelig dumt at lade være med at bruge "ApS", da der jo ikke ligger noget farligt i det. Og ja, Lars Larsen var ude i noget skidt ved at fjerne "ApS" fra autoforhandlerens skilte.

Med venlig hilsen

Jesper Rye Jensen, advokat

Fra Horsens
Tilmeldt 10. Apr 07
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 18:18

juristen:

Det er derfor temmelig dumt at lade være med at bruge "ApS", da der jo ikke ligger noget farligt i det. Og ja, Lars Larsen var ude i noget skidt ved at fjerne "ApS" fra autoforhandlerens skilte.

Kan ikke forestille mig at det er et lovkrav at hele fimanavnet skal stå på skiltene, da der vist ikke er mange virksomheder der gør det. Der står skam kun "Bilka" med store bogstaver på det lokale supermarked, ikke "Bilka Lavprisvarehus A/S"...

Fra Høje Taastrup
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 81
Fra  ETOS Advokater Skrevet kl. 19:24

Tjaeh anpartsselskabsloven § 2, stk. 1 lyder som følger: "Anpartsselskaber er pligtige og eneberettigede til i deres navn at benytte ordet »anpartsselskab« eller forkortelsen »ApS«.".  Karnovs  note nr. 7 til ordet "pligtige" siger bl.a.: "Pligten til at benytte betegnelsen »anpartsselskab« gælder overalt, hvor selskabet optræder over for omverdenen, navnlig på skilte, breve og andre forretningspapirer, tryksager, checks, fakturaer mv." Det fremgår endvidere af anpartsselskabsloven § 80, at overtrædelse af § 2 kan straffes med bøde. Så jeg har svært ved at se hvordan der ikke skulle være lovkrav om at benytte "ApS".

Hvorvidt Bilka overholder den tilsvarende bestemmelse i aktieselskabsloven skal jeg ikke kunne sige, men mon ikke der står A/S et eller andet sted, som alle kunder kommer forbi eller sådan noget. Det er da også muligt de bare ikke overholder loven, men det har jeg nu svært ved at tro på.

Med venlig hilsen

Jesper Rye Jensen, advokat

Tilmeldt 9. Mar 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:16

Til Juristen

Takker for svaret og kan se loven ligger op til det, som revisoren har sagt.. Så på med ApS selvom jeg synes på et skilt til en firmabil, ville det være flottere uden!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)