Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til værdisætning af hobby-virksomhed

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 5. Nov 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino,

Jeg ejer en lille abonnementsvirksomhed med min kompagnon. Desværre er samarbejdet gået lidt i hårdknude og min kompagnon ønsker ikke længere at være en del af virksomheden.

Jeg vil gerne købe hans andel af virksomheden, men vi har svært ved at fastsætte en pris - så derfor har jeg brug for jeres hjælp.

Lidt om virksomheden:
Virksomhedens omsætning er primært drevet af medlemskab som kører på fast abonnement + lidt salg af diverse

Den årlige omsætning er 500.000 kr.
Der er inventar til en værdi af 50.000 kr (gensalgspris hvis inventaret skulle sælges i dag)

Der er husleje om året for 90.000 kr.
Der er yderligere udgifter for 30.000 kr om året (el-vand-varme-diverse licenser-koda)
Der er ingen gæld i virksomheden.

Vi har ikke trukket løn ud af virksomheden, og der er pt. indestående 300.000 kroner. (spar mig for dumme kommentarer).

Hvordan værdisætter jeg virksomheden?

Tak for jeres tid.

// The Macster
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke let at regne på - Overskud er jo omkring de her 300.000 om jeg læser dine tal ret INDEN løn og man kan jo få 300.000 kr for langt de fleste helt standard jobs - så skal der bruges en del tid er der jo kun lige til en løn = det er ikke meget værd
Hobby virksomhed er det dog ikke. 

Er det et ApS - så ville jeg ikke tilbyde ret meget over hans 20.000 kr andel af anpartskapitalen - måske toppe lidt op - i I/S skal han jo udtræde og det er sværere at betale for - ud over han får sin del af overskud og inventar

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Ikke let at regne på - Overskud er jo omkring de her 300.000 om jeg læser dine tal ret INDEN løn og man kan jo få 300.000 kr for langt de fleste helt standard jobs - så skal der bruges en del tid er der jo kun lige til en løn = det er ikke meget værd
Hobby virksomhed er det dog ikke. 

Er det et ApS - så ville jeg ikke tilbyde ret meget over hans 20.000 kr andel af anpartskapitalen - måske toppe lidt op - i I/S skal han jo udtræde og det er sværere at betale for - ud over han får sin del af overskud og inventar

vh John Hannover

A' hva?

Du mener vel ikke, at du vil byde omkring 20.000 kroner for halvdelen af en virksomhed der omsætter for 500.000 kroner og har et overskud på 300.000 kroner?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Omsætningen har ingen betydning, for værdien af virksomheden.

Det du glemmer er at dit overskud kun er der i kraft af at der ikke er udbetal løn.  Selv med en moderat løn ville overskuet være minimalt ergo kan din virksomhed ikke have den helt store værdi.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Omsætningen har ingen betydning, for værdien af virksomheden.

Det du glemmer er at dit overskud kun er der i kraft af at der ikke er udbetal løn.  Selv med en moderat løn ville overskuet være minimalt ergo kan din virksomhed ikke have den helt store værdi.

Uanset hvordan du vender og drejer det, så vil en veldrevet virksomhed med et overskud på 300.000 kroner om året ALDRIG kun være 20.000 kroner værd - medmindre du selvfølgelig ejer en eller anden fuskervirksomhed eller ejer en virksomhed som tilfældigvis rider på en bølge af et nicheprodukt som vil falme efter lidt tid. Men lad os nu gå ud fra at det er en veldrevet virksomhed. Hvis du ejer 100% af et APS med et overskud på 300.000 og giver dig selv en løn på 200.000 kroner om året - så vil resterende overskud kun være 100.000 kroner værd ja. Men det kan du jo ikke værdisætte en virksomhed efter. Det havde været noget andet hvis du havde ansatte som nappede overskuddet.

Jeg gad godt se et seriøst regnestykke hvor seriøse forretningsfolk anser en veldrevet virksomhed med et overskud på 300.000 kroner for kun at være 20.000 kroner værd - altså UNDER 1 MÅNEDS overskud.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nicheweb:
Jeg gad godt se et seriøst regnestykke hvor seriøse forretningsfolk anser en veldrevet virksomhed med et overskud på 300.000 kroner for kun at være 20.000 kroner værd - altså UNDER 1 MÅNEDS overskud.

ingen seriøs regner overskud uden løn - Her to personer der har arbejdet uden løn for 300.000 kr - det skal man have penge for at overtage - og var det kun en person - 0 kr

Så vil du sige - jamen FREMTIDEN - men den skal køber jo i høj grad selv skabe. Vil du give mere end 20.000 kr for et alm 9-16 job du får 300.000 kr om året for?

Overskud - og samme med goodwill beregning er altid efter der er trukket helt normal løn ud til ejer/ejerne - intet andet i den slags beregninger. Specielt når den ene vil ud - vil værdien være ganske lav
Hvem vil give mere. Hvis du synes det er for lavt- så kan du måske selv tilbyde at købe den udtrædendes andel for langt mere end 20.000 kr - det er vel bare at byde

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Nicheweb:
Jeg gad godt se et seriøst regnestykke hvor seriøse forretningsfolk anser en veldrevet virksomhed med et overskud på 300.000 kroner for kun at være 20.000 kroner værd - altså UNDER 1 MÅNEDS overskud.

ingen seriøs regner overskud uden løn - Her to personer der har arbejdet uden løn for 300.000 kr - det skal man have penge for at overtage - og var det kun en person - 0 kr

Så vil du sige - jamen FREMTIDEN - men den skal køber jo i høj grad selv skabe. Vil du give mere end 20.000 kr for et alm 9-16 job du får 300.000 kr om året for?

Overskud - og samme med goodwill beregning er altid efter der er trukket helt normal løn ud til ejer/ejerne - intet andet i den slags beregninger. Specielt når den ene vil ud - vil værdien være ganske lav
Hvem vil give mere. Hvis du synes det er for lavt- så kan du måske selv tilbyde at købe den udtrædendes andel for langt mere end 20.000 kr - det er vel bare at byde

vh John Hannover

Er det fordi det er en fysisk placering?

Nu har jeg en hjemmeside der har et overskud på lige knap 240.000 om året. Hvis du skulle købe den, ville du så byde under 20.000 kroner?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicheweb:

Cookie - John Hannover:

Nicheweb:
Jeg gad godt se et seriøst regnestykke hvor seriøse forretningsfolk anser en veldrevet virksomhed med et overskud på 300.000 kroner for kun at være 20.000 kroner værd - altså UNDER 1 MÅNEDS overskud.

ingen seriøs regner overskud uden løn - Her to personer der har arbejdet uden løn for 300.000 kr - det skal man have penge for at overtage - og var det kun en person - 0 kr

Så vil du sige - jamen FREMTIDEN - men den skal køber jo i høj grad selv skabe. Vil du give mere end 20.000 kr for et alm 9-16 job du får 300.000 kr om året for?

Overskud - og samme med goodwill beregning er altid efter der er trukket helt normal løn ud til ejer/ejerne - intet andet i den slags beregninger. Specielt når den ene vil ud - vil værdien være ganske lav
Hvem vil give mere. Hvis du synes det er for lavt- så kan du måske selv tilbyde at købe den udtrædendes andel for langt mere end 20.000 kr - det er vel bare at byde

vh John Hannover

Er det fordi det er en fysisk placering?

Nu har jeg en hjemmeside der har et overskud på lige knap 240.000 om året. Hvis du skulle købe den, ville du så byde under 20.000 kroner?

ja med mindre du kunne overbevise mig om det var noget jeg klarede på en time om ugen så ville jeg slet ikke byde noget - hvorfor betale for at få så lidt i løn som 240.000 om året - og have en vis risiko oveni.
Var det overskud 240.000 efter 300.000 i løn til dig sels, og var det stabilt over nogle år, så ville det se helt anderledes ud

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Nicheweb:

Cookie - John Hannover:

Nicheweb:
Jeg gad godt se et seriøst regnestykke hvor seriøse forretningsfolk anser en veldrevet virksomhed med et overskud på 300.000 kroner for kun at være 20.000 kroner værd - altså UNDER 1 MÅNEDS overskud.

ingen seriøs regner overskud uden løn - Her to personer der har arbejdet uden løn for 300.000 kr - det skal man have penge for at overtage - og var det kun en person - 0 kr

Så vil du sige - jamen FREMTIDEN - men den skal køber jo i høj grad selv skabe. Vil du give mere end 20.000 kr for et alm 9-16 job du får 300.000 kr om året for?

Overskud - og samme med goodwill beregning er altid efter der er trukket helt normal løn ud til ejer/ejerne - intet andet i den slags beregninger. Specielt når den ene vil ud - vil værdien være ganske lav
Hvem vil give mere. Hvis du synes det er for lavt- så kan du måske selv tilbyde at købe den udtrædendes andel for langt mere end 20.000 kr - det er vel bare at byde

vh John Hannover

Er det fordi det er en fysisk placering?

Nu har jeg en hjemmeside der har et overskud på lige knap 240.000 om året. Hvis du skulle købe den, ville du så byde under 20.000 kroner?

ja med mindre du kunne overbevise mig om det var noget jeg klarede på en time om ugen så ville jeg slet ikke byde noget - hvorfor betale for at få så lidt i løn som 240.000 om året - og have en vis risiko oveni.
Var det overskud 240.000 efter 300.000 i løn til dig sels, og var det stabilt over nogle år, så ville det se helt anderledes ud

vh John Hannover

Jeg er enig i mange af de ting du skriver John, men det her er jeg lodret uenig i. Det vil sige at de fleste virksomheder til salg på Saxis er værdiløse efter din mening. 

Nu kræver den her hjemmeside så ikke ret meget arbejde (ejer en del hjemmesider) og har ligget stabilt i 8 år. Men selv hvis den kun var 3 år gammel og krævede 30 timers arbejde i ugen ville den have en markant højere værdi end 20.000 og især 0 kroner.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du vil arbejde 30 timer om ugen og betale bare 20.000 kr for det fra start for 240.000 kr om løn om året, så værsågode

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)