Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af firma.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Næstved
Tilmeldt 8. Mar 08
Indlæg ialt: 159
Fra  Franz Media Í/S Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Når man som 16 årig vil opstarte et firma.

Hvilke ting skal der så være på plads?

Hvor kan jeg evt. læse mere om koncekvencer o.lign?

Med Venlig Hilsen 

Kasper Franz

Fra København
Tilmeldt 6. Dec 07
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 23:47

Hey potter Wink

Det godt nok en tidlig alder og ambitiøst.

Jeg kan godt anbefale 100svar.dk og startvækst.dk.
På startvækst er der nogle gode værktøjer du kan gøre brug af.

Men hvis du vil have hjælp fra amino'erne her, vil jeg råde dig til måske at fortælle bare lidt mere om
hvad det er du vil starte op. Så er det lettere at rådgive dig og fortælle om "konsekvenserne", da det
jo varierer efter hvilken slags virksomhed man vil starte.

Desuden kan det være der er nogle amino'er, som har erfaring med det du laver og som derfor kan hjælpe
og rådgive dig bedre.

Fra Næstved
Tilmeldt 8. Mar 08
Fra  Franz Media Í/S Skrevet kl. 23:51

Det er hjemmeside programmering, Web design o.lign.

Håber i kan hjælpe da jeg er på bar bund med alt det her.

Vil tage og læse de 2 hjemmesider igennem tak :)

Med Venlig Hilsen 

Kasper Franz

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 02:23

Så længe du er under 18 år, kan du ikke selv underskrive forpligtende. Derfor kan du ikke få et cvr-nummer (bl.a. bruges det ved momsafregningen) med mindre dine forældre skriver under sammen med dig.

Den letteste måde at starte på (med mindre du har nogle store kunder på bedding) er, bare at gå i gang med at sælge og producere, og så skrive faktura uden at beregne moms. Så kan du nøjes med et meget enkelt regnskab, en enkelt rubrik på selvangivelsen. Du må sælge for højst 50.000 kr. inden for 12 måneder på den måde.

Princippet er, at man betaler skat af virksomhedens overskud. Derfor er  emnet "fradrag", forstået som udgifter, der kan trækkes fra, inden der skal betales skat, tit interessant. Når du begynder at have betydelige fradrag, dvs. mange udgifter til f.eks. edb, kontorartikler, befordring til og fra kunder, telefon osv., vil det tit kunne betale sig at blive registreret rigtigt, dvs. få et cvr-nummer. For man kan trække færre ting fra, når virksomheden ikke er registreret.

Med hensyn til ansvar/konsekvenser: Du skal holde orden på dine bilag, sørge for ikke at smide kvitteringer, regninger og tilsvarende ud. Og så skal du ellers bare sørge for at kunden ved, hvad de køber, så I er enige (også skriftligt, f.eks. ved at skrive mails frem for at ringe), så du undgår utilfredse kunder. Bliver du i tvivl, så kontakt dit lokale iværksætterkontor hos StartVækst og få et godt råd (http://www.startvaekst.dk/forside/0/2/0). På samme side kan du også finde inspiration og oplysning om diverse iværksætterrelaterede emner, som Joel nævner ovenfor. Hvis dit produkt er i orden, har du alle muligheder for at få en strålende forretning.

Held og lykke med det.

Fra Næstved
Tilmeldt 8. Mar 08
Fra  Franz Media Í/S Skrevet kl. 08:59

Så jeg skal ikke gå ind og registrere mig som et enkeltmands firma?

Med Venlig Hilsen 

Kasper Franz

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 10:46

Du kan vælge at gøre det eller vælge at vente, til du kan se, at din omsætning bliver på 50.000 kr. inden for 12 måneder.

Fra København
Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 648
Fra  Webbureauet ComboWeb ApS Skrevet kl. 12:33

Hej Hogwarts

Jeg er selv 16 og har oprettet en virksomhed indenfor samme branche i min mors navn. Så længe alt det juridiske varetages af dine forældre (eller andre myndige personer) er der intet problem ved det.

Det, du skal være opmærksom på, er, at du skal momsregistreres når du har en forventning om at omsætte for mere end 50.000 kr. indenfor 12 måneder. Det er bare meget vigtigt, at du gør det, når du FORVENTER det, og ikke når det er en kendsgerning!

Du kan godt gå ind og registrere dig (og evt. undlade at registrere dig for moms), men tænk på, at der er en masse forpligtelser med, som ikke alle 16 årige (jeg taler af erfaring Smile) har selvdisciplin til at opfylde.

Held og lykke! Big Smile

Fra Næstved
Tilmeldt 8. Mar 08
Fra  Franz Media Í/S Skrevet kl. 21:38

Hvilke forpligtelser?

Bare så jeg ved hva jeg skal huske osv.

Med Venlig Hilsen 

Kasper Franz

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 10:10

Hvad er det for noget med at alle snakker om 'registrering af virksomheder'. I Danmark skal en virksomhed ikke registreres.

En virksomhed der ønsker momsregistrering (p.g.a. krav eller frivilligt) skal registreres

En virksomhed der udbetaler løn til  ansatte skal registreres

En virksomhed der er et Aps skal registreres

o.s.v.

Men bare det at en virksomhed er en virksomhed medfører i sig selv hverken pligt eller mulighed for at blive registreret i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR). Ret mig hvis jeg tar fejl, men du kan ikke blive registreret medmindre du bliver registreret for et eller andet. Det det kommer først er ofte moms. Der er ingen 50.000 kr grænse for at blive 'registreret som enkeltmandsvirksomhed' eftersom der slet ikke er nogen 'registrering som enkeltmandsvirksomhed', men der er en 50.000 kr grænse for momsregistrering. Du kan dog sagtens blive momsregistreret frivilligt selvom du ikke regner med at din omsætning vil nå den grænse.

Momsregistrering (der som nævnt kræver en myndig person) medfører bl.a. en forpligtelse til at afregne moms inden visse (rimelige) tidsfrister. Selv hvis der intet er at indberette skal der afsendes en nul-indberetning inden fristen. Ellers vanker der bøder - ikke nogen man umiddelbart kan tale sig fra.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:37

Du tager ikke fejl. Det er helt korrekt. Er man ikke omfattet af nogle af disse pligter så er der ikke anden registrering end pligten til at selvangive over- eller underskud på selvangivelsen og derved at rekvirere en udvidet selvangivelse.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)