Foreningen Økobornholm er ved at oprette et selskab som sælger aktier. Pengene skal bruges til at købe økologisk landbrugsjord og få mere økologisk landbrug på Bornholm. Det er ikke børsnoterede aktier, men det kan komme til at gi et afkast. Det er ikke pga. afkast jeg overvejer at investere i selskabet men for at støtte et godt projekt. Jeg kunne selvfølgelig "bare" købe aktier privat, men altså... Hvis jeg nu siger at fx 50 - 100 % af salget i min virksomhed frem til jul går til køb af økoaktier, så kan det måske dels give mig flere penge at købe aktier for og dels give en opmærksomhed til projektet. Men kan jeg gennem min enkeltmandsvirksomhed overhovedet gøre det? Og kan det på nogen måde trækkes fra som udgift? Og bliver det noget bøvl regnskabsmæssigt fremover at eje aktier i firmaet? Jeg sælger keramik. Hvis jeg ikke kan trække noget fra som jeg bruger på at købe aktier, så sætter det selvfølgelig en grænse for hvor mange procent jeg kan bruge på køb af aktier. Der skal jo dog være råd til at betale skat og moms. Og så kan jeg købe aktierne privat. Håber nogen har en viden på området... :-) Maja |
du kan mig bekendt ikke eje aktier i en enkeltmandsvirksomhed i det hele taget, så den vil ikke gå - hvad skulle formålet også være? Det er jo ikke en udgift som giver fradrag -heller ikke i et selskab
vh John H