Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af aktier som støtter et godt formål i enkeltmandsvirksomhed? Kan man det?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Apr 15
Indlæg ialt: 8
Fra  Daphne Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Foreningen Økobornholm er ved at oprette et selskab som sælger aktier. Pengene skal bruges til at købe økologisk landbrugsjord og få mere økologisk landbrug på Bornholm. Det er ikke børsnoterede aktier, men det kan komme til at gi et afkast. Det er ikke pga. afkast jeg overvejer at investere i selskabet men for at støtte et godt projekt. 

Jeg kunne selvfølgelig "bare" købe aktier privat, men altså... Hvis jeg nu siger at fx 50 - 100 % af salget i min virksomhed frem til jul går til køb af økoaktier, så kan det måske dels give mig flere penge at købe aktier for og dels give en opmærksomhed til projektet. Men kan jeg gennem min enkeltmandsvirksomhed overhovedet gøre det? Og kan det på nogen måde trækkes fra som udgift? Og bliver det noget bøvl regnskabsmæssigt fremover at eje aktier i firmaet?

Jeg sælger keramik. Hvis jeg ikke kan trække noget fra som jeg bruger på at købe aktier, så sætter det selvfølgelig en grænse for hvor mange procent jeg kan bruge på køb af aktier. Der skal jo dog være råd til at betale skat og moms. Og så kan jeg købe aktierne privat.

Håber nogen har en viden på området... :-)

Maja

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:14

du kan mig bekendt ikke eje aktier i en enkeltmandsvirksomhed i det hele taget, så den vil ikke gå - hvad skulle formålet også være? Det er jo ikke en udgift som giver fradrag -heller ikke i et selskab

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Apr 15
Indlæg ialt: 8
Fra  Daphne Skrevet kl. 14:35

Tak for svar. Det var det jeg ikke var klar over, altså om det gav fradrag. Hvis ikke så skal jeg nok bare købe dem selv.

Formålet skulle være at støtte projektet. De skal ha solgt en vis mængde aktier for at det bliver til noget.

Men når det ikke giver fradrag og jeg bare køber dem personligt, så kan jeg selvfølgelig kun tilbyde at en vis del af salget går til køb af aktier, for der skal jo være til at betale skat og moms af det omsatte beløb i hvert fald.

Mvh Maja

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:37

Ja man kan slet ikke have aktier i personlig virksomhed og nej aktiekøb ville aldrig give fradrag - det er gør det heller ikke at købe varer til lager - guld eller andet af værdi - intet af det giver fradrag men indgår jo bare som bytte af penge til varer, guld, aktier osv - aldrig som en udgift

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)