Altså, jeg regner med at Visma ikke længere synes det er et problem at gøre det på den måde - programmet er vel fuldstændig ud af deres produktportefølje ... |
helt og aldeles ja i flere år. Har man programmet kan man bruge det - men der er ikke support og kan ikke gives nye programfiler.exe osv - så man er på den ved computerskift, hvis man har smidt installations CD/fil ud.Albert van Harten:Altså, jeg regner med at Visma ikke længere synes det er et problem at gøre det på den måde - programmet er vel fuldstændig ud af deres produktportefølje ...
Oprindeligt var det unsupported i princip - men kostede kun at købe, hvis man valgte enterprice version som har sags og afdelingsstyring og andet godt - og så kunne man tilkøbe support som samtidigt gav gratis adgang til alle nye opdateringer af summa - HVIS man ville - eller lade være. og køre gratis - uden update og support.
Så kom Visma til som ejer, og efter nogen tid bestluttede man - at slutte al support - også betalt - men stadigt lade alle som havde købt programmet, køre videre helt som de nu bedst kunne - og her har en del problem med ex tabt reg database - Formaterer man helt/nulstiller - så kan man bare læse sin exe programfil ind igen og inden for 14 dage indlæse sidste systemsikkerhedskopi (sikkerhed kan tages automatisk ved lukning af programmet) og så kører det på den omformaterede computer
Visma har intet med programmet at gøre idag.
Andre har så problemer med, at de har en exe fil som er version 2.x - lavet til windows 98, XP - enkle updates til Vista - som KAN køre i 7 og nu 10 - men som Visma har advaret om, kan crashe - og gør det sommetider, uden det altid helt er klart, hvad der gjorde den crashede. De nye versioner de opdaterede mens de kørte programmet- kører fint fra vista 7 og i 10.
Nogen smarte - inkl mig selv der også troede jeg var smart - lagde datafilen i ex dropbox - hvorefter programmet kunne åbnes fra en hver computer og have helt updated bogføring men en del - inkl. mig selv, klodsede i, at måske have lukket summa på EN computer, og så lukket den computer - inden datafilen var dropbox synkroniseret, og ved åbning fra en anden maskine - havde den nu det som kendes fra excel mm som - konfliktende version og ville crashe -
Brugt korrekt - er det et superlet program, som man let kan lave nye konti, momssatser mm i, og hvor man i enterprise versionen har let ved at trække afdelingsregnskaber ved, at alle konti kan tilknyttes til en bestemt afdeling - som så kan trækkes som eget regnskab og:
Sagsregnskaber hvor man ved hver bogføring giver det enkle bilag en sag - og herefter, kan man trække regnskab der viser præcis den sag, på kryds og tværs af afdelinger - det vil jeg mene fungerer langt smidigere end economics "dimensioner"
Den slags betaler man ganske meget for at kunne i economic, og kan man slet ikke i Dinero m.fl - og for de som ikke har klodset i det, og fået slettet noget utilsigtet - og ofte smidt oprindeligt summa program.exe ud, så kører det helt uproblematisk i win.10 i alle summaversioner - vist nok fra 3,4 og frem.
Dertil er det let at indrette ordrebekræftelser, fakturaer, og alle mulige dokumenter så de er lavet specifikt til ens selskab, med logo osv. - let at indrette årsrapport til at indeholde præcis de underpunkter man ønsker at vise - så man individuelt kan tilpasse den også - ligesom årsbudget kan indlægges og rapporteres mod resultat mm
Til gengæld har det ikke de smarte funktioner som Dinero hvor man kan bogføre uden om kassekladde og indlæse fra scan og meget andet fantastisk bankafsteming i Summa er alene via CVS filer - Alt er kassekladde i princip men med masser af frie valg til indretningen - og kører så kun som EN bruger program (men sikkerhed til revisor kunne emailes og alle revisorer kunne indslæse og bruge denne i sin tid - og så er det helt og aldeles gratis :)
vh John Hannover