Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms - primært ift. EU

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 30. May 20
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg sidder som så mange andre lige nu og kigger på momsregnskab. Jeg er ikke en haj til tal, men tager jeg mig tiden til det, så kan jeg godt finde ud af det :-) 

Virksomheden er nyopstartet og derfor er der hverken ret mange Salg eller Indkøb endnu, men noget er der da, og det skal jo indberettes.

Jeg har kigget inde på SKAT og googlet mig en del rundt. Jeg tror også, at jeg har fundet svaret, men det giver simpelthen IKKE mening for mig, så håber I kan hjælpe mig lidt med at opklare det.

Vi køber kun varer ind fra andre EU lande, da varen ikke produceret her i DK. Jeg kan så forstå, at jeg skal betale dansk moms af de varer jeg køber. Har jeg købt for f.eks. 30.000 kr., så skal jeg indbetale 7.500 kr. til SKAT i moms. 

Men hvis jeg nu havde købt fra et Dansk firma, så ville min regning have været på 37.500 kr INKL moms, hvor jeg så havde fået 7.500 kr tilbage i moms, og dermed haft en totaludgift på i alt 30.000. Nu bliver min udgift pludselig i alt 37.500 kr.

Er dette virkelig rigtigt? Jeg kan slet ikke få det til at give mening.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej det er galt. Indkøb fra EU - når du bruger varen til senere momspligtig aktivitet/salg skal bogføres både som erhvervelsesmoms varer - der ligger under salgsmoms OG under alm købsmoms samtidigt - så de to ting udligner hinanden, når du bruger varen til momspligtigt salg siden

Ethvert regnskabsprogram han konti til varekøb fra EU og bogfører automatisk momsen korrekt

Til brug for selv at lave regnskab kan du overveje letlæst e-bog eller paperback https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/11/regnskab.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

sanne333:

Hej,

Jeg sidder som så mange andre lige nu og kigger på momsregnskab. Jeg er ikke en haj til tal, men tager jeg mig tiden til det, så kan jeg godt finde ud af det :-) 

Virksomheden er nyopstartet og derfor er der hverken ret mange Salg eller Indkøb endnu, men noget er der da, og det skal jo indberettes.

Jeg har kigget inde på SKAT og googlet mig en del rundt. Jeg tror også, at jeg har fundet svaret, men det giver simpelthen IKKE mening for mig, så håber I kan hjælpe mig lidt med at opklare det.

Vi køber kun varer ind fra andre EU lande, da varen ikke produceret her i DK. Jeg kan så forstå, at jeg skal betale dansk moms af de varer jeg køber. Har jeg købt for f.eks. 30.000 kr., så skal jeg indbetale 7.500 kr. til SKAT i moms. 

Men hvis jeg nu havde købt fra et Dansk firma, så ville min regning have været på 37.500 kr INKL moms, hvor jeg så havde fået 7.500 kr tilbage i moms, og dermed haft en totaludgift på i alt 30.000. Nu bliver min udgift pludselig i alt 37.500 kr.

Er dette virkelig rigtigt? Jeg kan slet ikke få det til at give mening.

Hej Sanne,

Du har som sådan fået det hele med, men du mangler en lille detalje. Den moms på 7.500 kr. som du i dit eksempel skal indbetale i forbindelse med EU-købet, har du ret til fradrag for (på samme måde som var varen købt i DK)

Dermed er selve udgiften i dit eksempel den samme, uanset om du køber varen i DK eller et EU-land, nemlig på 30.000 kr.

 

Rent praktisk så indbetaler du de 7.500 kr. til Skat på selve momsafregningen (der er et felt lidt længere nede end salgsmoms), samtidig med du på samme momsafregning får et fradrag i købsmomsen på 7.500 kr. 

For at holde det simpelt. Hvis det eneste du i perioden foretager dig er dette køb, vil du skulle betale 7.500 samtidig med du har fradrag for 7.500, dermed ender selve beløbet til Skat på 0 kr. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

sanne333:
DK. Jeg kan så forstå, at jeg skal betale dansk moms af de varer jeg køber. Har jeg købt for f.eks. 30.000 kr., så skal jeg indbetale 7.500 kr. til SKAT i moms. 

Det har du misforstået, for du betaler ikke de 7.500 kr. til SKAT, derimod betaler du moms af salgsprisen.

Din fortjeneste bliver den samme uanset om du køber varen i DK eller EU.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

sanne333:
DK. Jeg kan så forstå, at jeg skal betale dansk moms af de varer jeg køber. Har jeg købt for f.eks. 30.000 kr., så skal jeg indbetale 7.500 kr. til SKAT i moms. 

Det har du misforstået, for du betaler ikke de 7.500 kr. til SKAT, derimod betaler du moms af salgsprisen.

Din fortjeneste bliver den samme uanset om du køber varen i DK eller EU.

Nej, det har du da misforstået!

Du betaler (i dette tilfælde) 7.500 kr. i erhvervelsesmoms når du køber en vare i et andet EU land! 

Retten til fradrag gør at momsregnskabet ofte ender i 0, men langt fra tilfældet for alle virksomheder.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Nej, det har du da misforstået!

Du betaler (i dette tilfælde) 7.500 kr. i erhvervelsesmoms når du køber en vare i et andet EU land! 

ved erhvervsmæssig import fra et andet EU, køber man jo varen momsfri  Så forstår ikke hvad det er du mener, men uddyb gerne.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Jesper_nl:

Nej, det har du da misforstået!

Du betaler (i dette tilfælde) 7.500 kr. i erhvervelsesmoms når du køber en vare i et andet EU land! 

ved erhvervsmæssig import fra et andet EU, køber man jo varen momsfri  Så forstår ikke hvad det er du mener, men uddyb gerne.

jeg tror "uenigheden" bunder i, at JA du betaler i tilfældet 7.500 kr i erhvervelsesmoms. Det gælder alle 
HVIS varen så bruges til momspligtig aktivitet, SÅ må du lægger samme 7.500 på købsmomsen, men ellers er momsen jo 7.500 kr reverse-charge = køber indberetter sin moms

Du har derfor i tilfældet ret Ravn - der er ikke en omkostning, da vi forudsætter at varen bruges til momspligtig aktivitet. Var det en vare eller ydelse, der ikke blev brugt til en momspligt aktivitet, så var det en omkostning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

John - lige her har du ikke fat i den lange ende (det plejer du ellers at have).

Hvis man importerer erhvervsmæssigt fra EU (dvs. har relevant CVR-nr osv) opkræves der ikke moms hos sælger. I dette tilfælde skal erhvervelsesmomsen ikke betals, men blot bogføres rigtigt. 

MVH
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kirsten

Altid klare og præcise svar fra dig :-) 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Jesper_nl:

Nej, det har du da misforstået!

Du betaler (i dette tilfælde) 7.500 kr. i erhvervelsesmoms når du køber en vare i et andet EU land! 

ved erhvervsmæssig import fra et andet EU, køber man jo varen momsfri  Så forstår ikke hvad det er du mener, men uddyb gerne.

Varen er ikke momsfri. Afregningspligten er bare omvendt - hvilket jo betyder at køber afregner momsen i modsætning til sælgeren ved et indenlandsk køb.

 
At likviditeten ofte går i 0, er jo fordi at samtidig med køber afregner de 7.500, har de på samme afregning “ofte” fradrag for de samme 7.500.

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)