Hej, Jeg sidder som så mange andre lige nu og kigger på momsregnskab. Jeg er ikke en haj til tal, men tager jeg mig tiden til det, så kan jeg godt finde ud af det :-) Virksomheden er nyopstartet og derfor er der hverken ret mange Salg eller Indkøb endnu, men noget er der da, og det skal jo indberettes. Vi køber kun varer ind fra andre EU lande, da varen ikke produceret her i DK. Jeg kan så forstå, at jeg skal betale dansk moms af de varer jeg køber. Har jeg købt for f.eks. 30.000 kr., så skal jeg indbetale 7.500 kr. til SKAT i moms. Men hvis jeg nu havde købt fra et Dansk firma, så ville min regning have været på 37.500 kr INKL moms, hvor jeg så havde fået 7.500 kr tilbage i moms, og dermed haft en totaludgift på i alt 30.000. Nu bliver min udgift pludselig i alt 37.500 kr. Er dette virkelig rigtigt? Jeg kan slet ikke få det til at give mening. |
Nej det er galt. Indkøb fra EU - når du bruger varen til senere momspligtig aktivitet/salg skal bogføres både som erhvervelsesmoms varer - der ligger under salgsmoms OG under alm købsmoms samtidigt - så de to ting udligner hinanden, når du bruger varen til momspligtigt salg siden
Ethvert regnskabsprogram han konti til varekøb fra EU og bogfører automatisk momsen korrekt
Til brug for selv at lave regnskab kan du overveje letlæst e-bog eller paperback https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/11/regnskab.html
vh John Hannover