Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Geninvester personligt aktieudbytte gennem virksomhed?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Sep 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino debattører 

Jeg er som privatperson begyndt at investere i aktier og værdipapirer på en udenlandsk platform. 
Det går så godt at jeg gerne vil stifte et holding- og driftselskab som jeg investerer igennem, sådan at jeg kan geninviestere udbyttet i andre virksomheder og aktivteter, med den lavere virksomhedsbeskatning. 


Jeg har i den forbindelse 2 spørgsmål:

1: Jeg går ud fra at jeg er nød til at betale personlig udbytteskat af min hidtidige gevinst, som stadig står på platformskontoen, før jeg kan geninvestere gennem virksomheden?

2: Jeg overvejer også at køre nogle marketingaktiviteter i samme driftselskab, som kommer til at give 
indtægter fra udenlandske annoncører. Er der noget jeg skal være opmærksom på ift moms? og er det en bedre idé at adskille denne aktivitet i et seperat driftsselskab? 


På forhånd tak 
Frederik 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tab og gevinst på de aktier du ejer privat er (ikke overraskende) noget du skal forholde dig til i din private selvangivelse. Der er formentlig ikke nogen automatisk indberetning når du kalder det for en "udenlandsk platform", så det er helt og holdent dit ansvar.

I de fleste scenarier er det ikke skattemæssigt en fordel at stifte et "investeringsselskab" hvor pengene kommer fra "private beskattede midler".

Dermed ikke udelukket at det kan være en god idé for dig, men det kræver nok konkret rådgivning fra en revisor at afgøre det.

Tilmeldt 17. Sep 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Steffen Bering Jensen / Portfolio.Help:

Tab og gevinst på de aktier du ejer privat er (ikke overraskende) noget du skal forholde dig til i din private selvangivelse. Der er formentlig ikke nogen automatisk indberetning når du kalder det for en "udenlandsk platform", så det er helt og holdent dit ansvar.

I de fleste scenarier er det ikke skattemæssigt en fordel at stifte et "investeringsselskab" hvor pengene kommer fra "private beskattede midler".

Dermed ikke udelukket at det kan være en god idé for dig, men det kræver nok konkret rådgivning fra en revisor at afgøre det.

Hej Steffen 

Mange tak for svar. Har du muligehd for uddybe hvorfor du tænker det ikke er en fordel rent skattemnæssigt? 

Det kommer vel an på hvor stort afkast man opnår og hvor meget man har investeret? 
Hvis en portefølje f.eks. giver et gennemsnitligt afkast på  30% og man løbende investerer et par 100K om året, tænker jeg godt det kan svare sig? 

Venlig hilsen 
Frederik 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :

30% gennemsnitligt er jo ikke voldsomt realistisk - uanset du anser dig for bedre end alle andre i verden, for selv de største investeringsselskaber med de dygtigste investorer der højtlønnet studerer alt- er jo overhovedet ikke i den boldgade. Sandt er, at over tid skal man være heldig - meget heldig - geni rækker ikke, for at slå markedet -  men i alle fald:

Investering privat - udbytte 27/42% som du kender

Investering i selskab - korrekt 22% selskabsskat - her lagerbeskattet = hvert år uanset + eller - og evt samlet minus kan ikke bruges før kommende plus viser sig. 
Det er jo fint med 22% men det har du jo ikke fået pengene ud til. For at du nu skal have dem, så taler vi 27/42% på resten, og med stor investering, nok 42% og så vil det svare til topskat af alle dine udbytter og kursgevinster, 56% i alt - frem for 42% max. At du så kan optimere noget ved at tjene op inden du hæver i en årrække er klart, men det vil nu sjældent være en god forretning. Du skal i alle fald også have LEI certifikat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

John har svaret på procenterne.

Der er en forskel mellem 22% og 42% som principielt kunne give dig rådighed over nogle penge der som du skriver kunne investeres i "andre virksomheder og aktivteter", men der skal ret store penge i regnskabet før det kan svare sig - specielt når det jo som John svarer jo koster skat igen når pengene på et tidspunkt skal ud i privatøkonomien.

Et ApS er dog altid en overvejelse værd hvis du skal købe ejerandele i unoterede selskaber.

Tilmeldt 17. Sep 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar begge. Det giver mig en del at tænke over. 

Jeg laver copy trading af andre profesionelle traders og det har givet et gennemsnitligt afkast på 30% over 2 år. Det er selvfølgelig ikke ensbetydende med at jeg/de kan opnå samme resultater fremadrettet. 

Min tanke var egentlig at benytte realisationsprincippet ift beskatning hvis det er muligt? Jeg vil kun udbetale mindre udbytte til mig selv når jeg lejlighedsvis sælger ud af min portefølje og så vil jeg spare langt det meste af udbyttet op i holdingselskabet. 



Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest tillykke med et 30% p.a. afkast. Det er flot når du har den sidste del af 2018 med hvor aktiemarkedet tog et solidt dyk - dog under den forudsætning at du har gjort det uden gearing og med en fornuftig risiko. 

 

Med hensyn til realisationsprincippet, så vil jeg henvise til skat

https://skat.dk/skat.aspx?oid=1946308

"Selskaber skal som udgangspunkt anvende lagerprincippet. Se ABL § 23, stk. 5-6, afsnit C.B.2.3.3 og afsnit C.B.2.3.6."

Tilmeldt 17. Sep 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for de gode råd. 

God aften 
Frederik 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)