Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb gennem privat finansering i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Vinderup
Tilmeldt 5. May 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 


Jeg skal have investeret i en ny computer til min enkeltmandsvirksomhed. Jeg vil så høre hvordan det er med finansiering..

Det er hos Humac, og jeg vil gerne købe en Macbook Pro 16 model, der lige bliver opgraderet lidt, så den ender med at koste 36.690. De har så inde hos Humac en rentefri delbetaling på 20 måneder, som jeg gerne vil gøre brug af. MEN! Det er en privat finansiering gennem Santander, hvor man skal ansøge med NemId osv. 

Kan man ikke det, når det er en enkeltmandsvirksomhed og det hænger sammen med ens private økonomi og skat osv? Forstå mig ret. Jeg forestiller mig, at man laver ansøgning privat og laver købet, men man så betaler med erhvervskontoen samt bogfører det i ens regnskabsprogram. Eller kan man ikke det? 

Med venlig hilsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Kort JA - netop fordi det er enkeltmands. Lidt længere: Du kan bare betale den privat først og bogføre via mellemregning som privat indskud og så samme dag overføre beløbet fra erhvervskontoen til dig selv privat - og santander restgælden på samme måde, betal selv via mellemregning og overfør til dig selv samme dag. Det med at betale privat først og SÅ overføre, er alene for at få din erhvervsbank til hele tiden at stemme og fordi Santander FORMENTLIG kun tager betalingen fra din nemkonto  men ellers kunne de bare lade firmakonto betale direkte

Udgiften er til den dag du får maskinen, og så er resten udestående i regnskabet som så betales over tid

Momsen: Her skal du forvente, hvis du har maskinen i hjemmet, at skat forventer du benytter den privat også, og så skal momsen deles, så du kun har fradrag for firmaandelen - og her bruger mange blot 50/50 som skat generelt godkender (halvt moms fradrag)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Vinderup
Tilmeldt 5. May 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok. Tusind tak for svar.

Så hvis jeg forstår rigtig, så laver jeg ansøgning med NemID. Forudsagt den bliver godkendt.

Så betaler jeg Santander fra mine private konti hver måned. Når det sker, så bogfører jeg en mellemregning i Dinero samt overføre pengene til min private konti fra erhvervskontoen. 

Eller hvordan er det, når jeg køber noget på afbetaling i firmaet? Skal man bogføre beløbet hver måned eller bogføre hele beløbet på 36.690 ved købet?

vh Kevin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

det svarede jeg faktisk på - hele beløbet - og så skal der jo afskrives på alt over straksafskrivningsgrænsen i dit fald. Afdrag er udestående (en gæld bare) som så går ned efter hånden som bank betaler - Moms skal nok deles

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)