På mit værksted har jeg tre indtægtskilder, hvor jeg er i tvivl om moms, momssatser mm 1. Skærsliber med slibning af knive, sakse mm - 25% moms 2. Snittede små træskulpturer, skeer, mm - regner med at det må gå under kunstnermomsen - ? (hver enkelt er håndlavede = snittet i hånden) 3. Undervisning i at snitte i træ - skal der pålægges moms (er CVR og indberetter moms) Det virker ret bøvlet - Det letteste er vel at tillægge alt 25% moms, men snyder jeg mig selv, Er der noget jeg skal være opmærksom på? Igen tak for jeres input :-) |
1 og 2 vil som udgangspunkt være alm moms - jeg tror ikke på dine snittede ting vil høre under kunst - uanset de er lavede i hånden
3 - vil jeg også forvente momspligtigt - for at undervisning skal være momsfrit skal det være fagligt uddannelseniveau som udgangspunkt - fra SKAT:
Momsfritagelsen omfatter skoleundervisning, undervisning på videregående uddannelsesinstitutioner, faglig uddannelse, herunder omskoling, og anden undervisning, der har karakter af skolemæssig eller faglig undervisning
Udgangspunktet vil være at al anden undervisning som alle andre tjenesteydelser er momspligtigt - men vent på andre
vh John Hannover