Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

pisse besværligt at ansætte

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 12. Jul 20
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person
Jeg har en lille enkeltmandsvirksomhed. Jeg laver lidt hjemmesider for folk mens jeg er ved at tage en uddannelse.
Det er ikke noget jeg tjener særlig meget på og jeg har derfor ikke råd til at fastansætte nogen.
Jeg har fundet et par studerende gennem facebook som gerne vil arbejde for 30 kr. i timen for mig fordi de syntes det er interessant det jeg laver og de ønsker noget erfaring med hjemmesider samt at få noget til deres CV.
Det arbejde jeg har til dem er ret begrænset. Det kan være jeg har 20 timers arbejde på et par uger og derefter har jeg ikke noget til dem i 3-10 uger og så kommer der lidt igen.

Er det et krav at jeg skal have en arbejdsskadeforsikring selvom de kun arbejder hjemmefra?
Er der andet jeg skal regne med som en omkostning udover selve lønnen?

Jeg har været ved at læse lidt op på det men syntes ikke det er til at finde rundt i de mange regler.
Kan jeg ansætte dem som freelancere eller bede dem om at stifte en enkeltmandsvirksomhed så de kan sende en faktura og jeg slipper for at sætte mig ind i en helt masse og have en masse bøvl.

Hvis ikke hvad skal jeg så helt konkret gøre? håber i vil hjælpe mig. 1000 tak.
Tilmeldt 9. Feb 12
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Ansæt dem som Freelancere.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lurks in the dark:

Ansæt dem som Freelancere.

Du ansætter ikke en freelancer.

Tilmeldt 12. Jul 20
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :
ville jeg også gerne men har læst dette:
johnhannover.blogspot.com/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html

og jeg er ikk helt sikker på om de kan gå ind over freelancer. vil ikke risikere de konsekvenser der er ved at fejlvurdere om de er freelancere eller lønmodtagere. kan blive ret dyrt så vidt jeg kan forstå i artiklen. men kan være jeg har misforstået det. utroligt at det behøver at være så kompliceret.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

iværkNu123:
Det arbejde jeg har til dem er ret begrænset. Det kan være jeg har 20 timers arbejde på et par uger og derefter har jeg ikke noget til dem i 3-10 uger og så kommer der lidt igen.

1 Er det et krav at jeg skal have en arbejdsskadeforsikring selvom de kun arbejder hjemmefra?

2 Er der andet jeg skal regne med som en omkostning udover selve lønnen?

3 Kan jeg ansætte dem som freelancere eller bede dem om at stifte en enkeltmandsvirksomhed så de kan sende en faktura og jeg slipper for at sætte mig ind i en helt masse og have en masse bøvl.

1 ja

2 ja feriepenge og ATP som minimum - regn løseligt mindst 15-25% oveni forudsat de ikke skal have løn under sygdom

3 Hvis skat ikke mener de faktisk er selvstændige (har flere kunder - har anden risiko end at du ikke betaler dem) kan du få en bod og miste momsfradrag for deres faktura - da man ikke må fakturere som selvstændig, hvis man ikke faktisk ER selvstændig mere om det her https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html 

Er det noget der ikke gentager sig ofte - kan du give honorar og uden feriepenge/ATP men er det gentaget flere gange, så bør du lønansætte

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Jul 20
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Det bliver sku dyrt for mig hvis jeg skal have 2 arbejdsskadeforsikringer for de få timer årligt. og hvis de så springer fra og jeg finde nogle andre efter et halvt år så stikker det jo helt af.

har læst din artikel. meget godt skrevet men jeg forstår bare ikke hvorfor reglerne skal være så komplicerede.

så skat vil højst sandsynligt ikke tro på at de er freelancere i det her tilfælde? jeg tror ikke de har andet freelance arbejde. og selv hvis de sagde at de havde andet freelance arbejde og beskrev dem selv som freelancere, hvordan kan jeg så vide at de taler sandt. det er mærkeligt at man som virksomhed skal tage skraldet for det fordi du kan jo aldrig vide hvem du hyrer til opgaven og om de betaler deres skat osv.

ift. om de har nogen risiko så nej. hvad skulle det være? altså jeg er jo selvstændig men jeg har jo heller ikke nogen risiko ved at lave hjemmesider for folk, udover at jeg risikerer at kunden ikke vil betale. men det gør mig da ikke til lønmodtager.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

iværkNu123:
Det bliver sku dyrt for mig hvis jeg skal have 2 arbejdsskadeforsikringer for de få timer årligt. og hvis de så springer fra og jeg finde nogle andre efter et halvt år så stikker det jo helt af.
formentlig ganske billigt - hvis det er hjemmearbejde og få timer - med forsikring - Nej du er ikke lønmodtager da du jo bl.a. vel har ganske mange kunder og ikke arbejder for den samme igen og igen - og du har vel risiko, hvis du misbruger en rettighed - et beskyttet logo - ikke lever op til noget aftalt - så kan du vel sagsøges og få erstatningskrav - ligesom du vel også selv aktivt søger dine kunder- via reklame eller andet

Der er studenter du vil bruge opfylder vel slet ikke det - du må lige læse kravene en gang mere og punktet om, at det ikke er ET krav der tæller, men samlet vurdering

Det  er dig der synes det er så kompliceret med to time ansatte fra gang til gang - det er bare slet ikke rigtigt - og det er ikke utroligt at ikke alle arbejdsgivere bare kan kræve at deres ansatte får CVR og fakturerer dem med moms - men at der er forskel på ansat og selvstændig - ikke spor underligt. Mere underligt måske, at studerende siger de vil arbejde for 30 kr i timen måske - men det er jo godt overtalt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Jul 20
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Den ene af dem har faktisk et I/S selskab hvor han tilbyder virksomheder hjælp med deres sociale medier. jeg ville helst at han bare kunne fakturere mig for de timer han hjælper mig med det hjemmesidearbejde han skal udføre.

men han er ikke sikker på at han må fakturere for det når det han normalt har af ydelser i hans selskab ikke decideret har noget at gøre med hjemmesider.

men han må vel fakturere for alt mulig slags arbejde. det er der da ingen regler for er der?

hans branchekode: 731110 Reklamebureauer

så er det ikke bare fordi han har misforstået det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

iværkNu123:

Den ene af dem har faktisk et I/S selskab hvor han tilbyder virksomheder hjælp med deres sociale medier. jeg ville helst at han bare kunne fakturere mig for de timer han hjælper mig med det hjemmesidearbejde han skal udføre.

men han er ikke sikker på at han må fakturere for det når det han normalt har af ydelser i hans selskab ikke decideret har noget at gøre med hjemmesider.

men han må vel fakturere for alt mulig slags arbejde. det er der da ingen regler for er der?

hans branchekode: 731110 Reklamebureauer

så er det ikke bare fordi han har misforstået det?

det bør han godt måtte nar han driver erhvervsmæssig virksomhed - Han må godt have andre brancher - og skal først registrere hvis de bliver størst eller over 300.000 kr som jeg husker det. Han har vel ikke et I/S men har det sammen med en anden - men er de enige må de da gerne fakturere de 30 kr i timen med moms.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Jul 20
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

1000 tak John.

jeg har lige et andet spørgsmål. hvis ham den anden som ikke har et selskab skal gælde for at være freelancer ville det så ændre noget hvis han tilmeldte sig f.eks. freelancer.com og jeg så hyrede ham gennem den hjemmeside? i princippet kan det vel ikke være mit ansvar om skat så ser ham som freelancer eller ej. fordi ellers ville alle jo løbe en risiko ved at hyre nogen gennem freelancer.com

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)