Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overdrage unoterede aktier til selskab vha. lån

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Jun 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg har investeret i unoterede aktier som jeg nu ønsker at overdrage til mit nyoprettede holdingselskab (ApS) vha. et lån. Dvs. jeg låner virksomheden x antal kr. privat til køb af x antal aktier af mig privat. Hvordan gøres dette i praksis? Kan det klares uden en revisor?

På forhånd mange tak.

Mvh. Michael
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan det - men om det er en god ide, er en anden sag. Det er en helt regulær handel - fra dig og dit depot - med fortjeneste for dig - og så køb til markedspris - og den skal du gerne kunne finde for ikke at kunne få skattebøvl - af dit ApS. Hvis SKAT kan mene du ikke ramte en markedspris, så kan du beskattes af den pris skat måtte kunne ansætte i stedet.

Du må gerne låne dit ApS penge fra privat - der skal blot laves lånebevis og beregnes en markedsbaseret rente som selskabet har fradrag for og du privat modtager og beskattes af

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Jun 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svar John. Lige lidt opklarende info:

- Handlen er netop sket så jeg vil mene at markedspris er givet.
- Jeg er blevet rådet til at gøre det på den måde, da jeg er blevet fortalt af min arbejdsgivers revisor at evt. provenu vil være skattefrit for selskabet når der er tale om unoterede aktier. Jeg er bestemt ikke ekspert, så det er med forbehold for at jeg har misforstået noget.

Ved du om der findes formularer til dels lån og dels salg af aktier man kan købe? f.eks. på tjenester som legaldesk? Jeg har kigget, men har ikke lige kunne finde nogen der passer helt.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

michael.l:
Handlen er netop sket så jeg vil mene at markedspris er givet.
lyder sådan hvis der er handlet næsten samme dag fra dig til firma og til samme pris.

Skattefrit sådan at forstå, at du kan sælge selskabet i holding uden det udløser skat forudsat du ejer enten bestemmende indflydelse eller som datterselskab mindst 10% og det ikke er næringsaktier (google det) dermed er stigning i værdi ikke skat før du engang selv skal have pengene i lommen (og du har heller ikke fradraget før du lukker holding med evt tab)

Før pengene er i egen lomme, så vil du jo så enten skulle have udbytte fra holding eller lukke holding - og er der så gevinst, så falder skatten. Unoterede aktier ejet privat giver skat ved salg med gevinst men jo så også umiddelbart fradrag for taget som aktieindkomstskat, der kan modregnes anden skat.

Du behøver ikke formular - bare et lånebevis mellem dig og dit selskab (det var så også dig dog anden juridisk person) - kortfristet - rente ofte mellem 4 og 8% neb det sin dit selskab ellers skulle give for sådan et usikret lån - betales ex hvert år 31/12 

Aktier købt fra arbejdsgiver er ekstra vigtigt er til markedspris allerede i første handel, da alt andet kan udløse skat som løn skat af en forkert vurdering - det er noget skat er ret opmærksomme på

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Dec 18
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt, at hvis dine aktier er klassificeret som skattefrie porteføljeaktier er avancen skattefri for dit selskab, ligeledes ingen fradrag for tab. For udbytte gælder det, at du skal medregne 70% af udbyttet til selskabets skattepligtige indkomst.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)