Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms tilbage - tilbagebetalt beløb er større end det angivne beløb

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jun 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Min momsangivelse for 2. halvår 2019 siger, at jeg skal have 2.412 kr tilbage i moms. Dette beløb er gennemtjekket og korrekt. Men SKAT har af uransaglige årsager valgt at tilbagebetale mig 2.414,47 kr - altså 2,47 kr mere, end jeg egentlig skulle have tilbage ifølge momsangivelsen.

I min netbank er følgende tekst fra SKAT blot angivet sammen med indbetalingen:

"Besked: Kundenr: [XXXXXXXX - mit CVR-nr] Aconto 2,47- Moms halvårlig 2.412,00-"

De 2,47 kr er altså "aconto", men aconto hvad for noget? Jeg har været logget på Skattekontoen for at se, om det gjorde mig klogere, men der står bare:

Dato Tekst Beløb Saldo
09-03-2020 Moms halvårlig 2.412,00 2.411,97
16-03-2020 Udbetaling -2.414,47 -2,50

De sidste 0,03 kr (fra 2.412,00 til 2.411,97) er nogle renter fra tidligere, men tilsyneladende har de bare valgt at udbetale mig 2,47 kr mere end angivet, hvorfor min saldo nu er -2,50 kr. Hvad er det, og hvordan bogføres de ekstra 2,47 kr mon i mit regnskab (Dinero)? Problemet her er, at jeg blot har godkendt momsbilaget med de 2.412 kr, så nu er min "bank" skæv med 2,47 kr.

På forhånd mange tak.

Mvh
Christoffer
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Lyder underligt, for skat har vel ikke andre oplysinger end dine egne, men se i skattekonto som indlogget, hvad det er, for det vil fremgå

Du kan bare bogføre mod en ny beholding der hedder skattekonto - eller lade fejlen så på momsafregningskonto  den vil aldrig stemme, da din moms altid i programmet er præcis med ører - mens du i angivelsen angiver hele kroner for bøde købs og salgsmoms - så der vil altid være en diff i momsafregningskonto
Ellers hør dit programs suppot

vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Jun 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 01:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for svaret. Jeg ringer til SKAT i morgen og hører - jeg har været logget ind i skattekontoen, men det gjorde mig ikke ret meget klogere. Særligt undrer det mig, at jeg nu igen skylder 2,50 kr til SKAT - de 2,47 kr, som de har betalt for meget tilbage til mig, og 0,03 kr (noget rente fra tidligere). Men selve de 2,47 finder jeg ingen forklaring på.

Mvh Christoffer
Tilmeldt 18. Jun 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Fik svar fra SKAT, hvis nogen skulle være interesseret:

Hen over årene har jeg akkumuleret en lille smule skyldig rente på skattekontoen - 3 øre det ene sted, 17 øre det andet, osv. Dette havde summet sig op til 3,98 kr i 2019. Disse valgte jeg åbenbart (hvilket jeg havde glemt alt om) at indbetale på skattekontoen sidste år, så den gik i nul.

Nu viser det sig så, at der (fra Folketinget?) er rejst tvivl om, hvorvidt (dele af) disse renter i virkeligheden var forældede og derfor ikke er retskraftige mere. Det vil sige, at jeg (og andre) muligvis har indbetalt renter, som SKAT slet ikke havde lov til at opkræve. Imens dette afklares, har jeg fået tilbagebetalt 2,47 ud af de 3,98 kr.

Hvorfor fik jeg dem først nu, over et år efter, at de var indbetalt? Fordi der kun udbetales fra skattekontoen, hvis saldo er over 200 kr. Og da jeg ikke har haft negativ moms de sidste mange halvår, har saldo ikke været over 200 kr før i marts i år.

SKAT var nu nødt til at oprette en sag (!), så det afklares, om jeg kan beholde de 2,47 kr eller ej. Sagsbehandlingstid: 3-6 måneder :-)

Mvh
Christoffer
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)