Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Befordringsfradrag / eller skal virksomheden betale rejseomkostningen

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. May 20
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 07:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,
Jeg skal udføre konsulentarbejde for en kunde, på kundens adresse, i et halvt år.
Planen er at rejse med det offentlige ca. 30 km / hver vej.

Skal jeg selv afholde rejseomkostningerne og vælge befordringsfradraget, eller skal virksomheden betale rejeomkostningerne og jeg derved fravælger befordringsfradraget.
Jeg ved der kan være mange forhold som spiller ind, men en general betragtning kunne være fin.
Min virksomhed er registeret som et selskab hvis det gør nogen forskel.
Tak for hjælpen
Novi
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Det første du SKAL overveje er, om det er egentlig selvstændig virksomhed du udfører, så du ikke fakturerer noget skat vil se som lønmodtager arbejde for dit selskab - og får en skat langt over 100% - det er en meget klar faldgruppe - som hvert år mange rammes af https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html 

Det andet du skal er 60 dages reglen med kørselsfradrag efter statens takst - og om kørslen er dyrere end befordringsfradraget så er det en vis fordel at lade firmaet betale - men - vær nu helt sikker på du ikke ender ala flemming østergaard med over 100% skat ved at betale ved fakturering fra selskab til din "kunde"/arbejdsgiver 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. May 20
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,

Tak for dit svar. Ja det ville være højst uheldigt hvis det ender sådan. Umiddelbart vil jeg mene det burde være ok. Selskabet er et ApS inden for branchekoden rådgivende ingeniørvirksomhed. Der er indgået en konsulentaftale på rådgivning og projektledelse, på et konkret projekt, der løber tidbegrænset et halvt år (dog med mulighed for forlængelse).

Jeg har aldrig haft en ansættelsesforhold hos kunden, og regner da også stærkt med at der kommer andre kunder i folden :-).

Tilbage til spørgsmålet, så vil jeg ikke udbetale kørselsgodtgørelse (da transporten forgår med det offentlige). Mit spørgsmål går mere på om det gir mening at firmaet betaler togbilletten eller om jeg selv skal afholde omkostningen og få befordringsfradraget.

Der er nok ikke den store forskel, men det kan være at der er en som har regnet lidt på det?

Fortsat god dag

Novi
Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 06:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Novitus,

Blot så det ikke kommer som en overraskelse. EN bekendt i mit netværk har præcis samme type opgave, jeg mener helt præcist. 6måneders projektledelse fuld tid. Den gik skat efter, og sagde den faldt under funktionærloven selvom han havde været selvstændig i mange år med mange kunder. Den er på vej i retten.

Vedr. dit spørgsmål: Som rådgivende ingeniør kan du vel selv regne befordringsfradraget ud, netto som privat, hhv. skattefordel ved at lade virksomheden betale de faktiske omkostninger (nettoværdi ca. 40%).

Er det ikke midlertidig arbejdsplads vil du ifalde skat at den betalte rejseomkostning, svjv.

 

 

Tilmeldt 24. May 20
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej igen Hanssing,

Jo det er selvfølgelig muligt :-)


Dog er det lidt bekymrende mht. din bekendte der er endt i problemer.

Er han medlem af en fagforening for selvstændige (Ase, Virksom eller lig.) og får han juridisk hjælp den vej? Jeg tænker en større andel af deres medlemmer arbejder som konsulenter og kan komme i samme situation.
Med din, og Johns, advarsel overvejer jeg kraftigt at få et bindende svar fra skat. Dog er der en lang behandlings-tid, 3-6 måneder, så det er godt nok lidt sent hvis udfaldet ikke går den rigtige vej.

Go dag til jer begge.

Mvh Novi.
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)