Jeg har en webshop der sælger biludstyr til privatpersoner i Skandinavien.
Er de som købere underlagt den danske købelov uanset hvor de er bosiddende da jeg som sælger hører til i Danmark?
Altså skal de f.eks. have 14 dages returret selvom de måske ikke har dette ved køb i hjemlandet? Jeg skal nemlig lave nogle handelsbetingelser til en ny shop, der (primært) sælger digitale ydelser til hele verden.
Skal jeg så have de danske handelsbetingelser (mht. fortrydelsesret på 14 dage, ingen fortrydelsesret på digitale ydelser osv) og så bare oversætte dem til alle sprog, eller skal betingelserne laves specifikt til det land køber befinder sig i.
Jeg mener at det er betingelserne for sælgers hjemland der er gældende, men kan I bekræfte dette?
Det er samme regler i hele EU med 14 dages returret. Norge er uden for EU, men giv dem 14 dages retturret alligevel. Og ja, det er hjemlandets regler der gælder.
Ved salg til ikke EU lande skal du gøre opmærksom på at priserne er uden MOMS, men at du ikke er ansvarlig for at tolden i modtagerlandet evt. ligger moms og told oveni. En vare til Norge kan fx. nemt få 25% moms lagt oveni når den ankommer til Norge. Så må kunden på posthuset og betale.
Hvis der fx er ufravigelige regler i et andet lands lovgivning, der stiller forbrugeren bedre end den danske købelov, vil disse regler skulle finde anvendelse.
Altså vil en tysker, hvis de teoretisk har 1 måneds returret, skulle have 1 måneds returret istedet for 14 dage, hvis jeg sælger til dem fra min shop i DK. Har jeg ikke ret i det?
Hvis forbrug.dk skriver sådan, så er det nok rigtigt. Står der noget om hvorvidt det gælder indenfor EU eller hele verden. Ellers rejser det spørgsmålet: Hvad gør en bonde i Bolivia hvis du nægter ham 30 dages returret? Du kan jo dårligt komme i retten dernede!
Nå, indenfor EU tror jeg godt du kan regne med at reglerne er ens. SKal man kigge lidt praktisk på det, så kan det komme til at tage dig lang tid at udrede reglerne i samtlige lande du vil handle med. Du kan derfor starte ud med ens regler for alle lande, og hvis en udenlandsk kunde kræver fx. 30 dages returret fordi de har det i deres land, så giver du ham det, og retter dine forretningsbetingelser ind efter det.
Jeg har solgt til de fleste vesteuropæiske lande og en del til USA, og er ikke løbet ind i problemer. Største problem er at forsendelser til USA har taget op til 6 uger om at komme frem.
Du har ret i at det ville være pænt omstændigt at sætte sig ind i lovgivningen i samtlige lande. Derfor ville jeg gerne om man kunne lodde en slags standard "Vilkår/betingelser" som kunne gå igen i alle lande.
Hvor kan man købe sig til disse ting, for det er jo noget de fleste sites bruger og der må findes nogle juridiske standardtekster man kan købe sig til eller?
Hvis der fx er ufravigelige regler i et andet lands lovgivning, der stiller forbrugeren bedre end den danske købelov, vil disse regler skulle finde anvendelse.
Altså vil en tysker, hvis de teoretisk har 1 måneds returret, skulle have 1 måneds returret istedet for 14 dage, hvis jeg sælger til dem fra min shop i DK. Har jeg ikke ret i det?
Det er ganske korrekt!
Kunden bliver aldrig dårligere stillet end den lovgivning der er i pågældendes land.
Arbejder med ejendomme i Aalborg gennem Holm Ingemann