Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms ved salg af software internationalt gennem app store?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. May 20
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej amino

Jeg har udviklet en Shopify app, der sælges gennem Shopify's app store som månedsabonnement til Shopify-brugere. Brugerne er både private og virksomheder - hovedsageligt uden for EU, men omtrent 15% er salg til EU-lande

Jeg står i den glædelige situation, at appen faktisk er begyndt at indbringe en fin lille sideindtægt. Det betyder også, at jeg er begyndt at undersøge hvordan det forholder sig med moms i min situation. Og der må jeg erkende jeg er kommet til kort.

Jeg fandt et bindende svar fra skat omkring salg gennem Apple app store, hvor det vurderes salg gennem App Store ikke er momspligtige (sagsnummer 12-151991), men det lader til at hvile på, at 1) Apple formidler ydelsen til slutbrugeren og 2) Apple er ansvarlig for afregning af moms for salg af programmet til slutbrugeren i Danmark.

Jeg vil mene, at Shopify på samme måde er formidler af ydelsen i mit tilfælde, men ang. 2) står der dog i Shopify partner agreement (shopify.com/partners/terms) at:

"Partners are responsible for all applicable Taxes that arise from or as a result of any activities under this Agreement or with respect to Partners dealings with a Merchant. If Taxes are not collected by Shopify in respect of a Partner transaction with a Merchant facilitated by Shopify, Partner is responsible for determining if Taxes are payable on such transaction, and if so, self-remitting Taxes to the appropriate tax authorities."

Det tolker jeg, som at det er mit ansvar at afregne moms for hver af kunderne (aktuelt spredt over 30+ lande), på trods af at kunderne afregner direkte med Shopify. Lyder det korrekt?

Hvis ja, er der nogen der kan dele erfaringer med hvordan man bærer sig ad med det? Evt. nogen der sælger SaaS apps internationalt, eller endnu bedre, andre danskere med Shopify apps?

På forhånd tak!
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)