Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ingen ejeraftale - salg af virksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. May 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg ejer en virksomhed (ApS) sammen med to andre personer - person A og person B.

Person A er majoritetsaktionær med over 50% af anparterne.

Før jeg blev medejer, ejede Person A og Person B hele virksomheden. De to havde (og har stadig) en ejeraftale imellem sig. Vi har i lang tid diskuteret at lave en ny ejeraftale som vi alle tre skulle tiltræde, men dette er løbende blevet nedprioriteret af os alle 3. Jeg har derfor ikke en ejeraftale.

Situationen er nu den, at vi tre der ejer virksomheden er i dialog med investorer om at sælge en del af virksomheden til “fremmede”. Jeg er i den forbindelse i tvivl om hvorvidt det er vigtigt at jeg får en ejeraftale med de 2 andre, inden vi går i dialog med “de fremmede” om en ny ejeraftale. Det er jo helt sikkert at “de fremmede” vil kræve en helt ny ejeraftale. Er det derfor spild af tid at lave en ejeraftale imellem os 3 nu inden vi går videre i forhandlingerne om salg til andre, eller er det spild af tid da vi alle skal have en ny aftale uanset hvad, i tilfælde af et salg?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

du står jo ikke ret godt uden en ejeraftale som mindretals aktionær lige meget nu eller efter - måske værre efter - med ny kapital der jo udvander din del - men en ejeraftale skal laves inden/sammen med et samarbejde. Lige nu vil en ejeraftale jo kunne spænde ben for visse ting i forholdet til flertalles ret til nu at afholde generalforsamling og beslutte om ny kapital og vælge investoren ud - det eneste de ikke kan, er at tvinge dig til at sælge dine anparter, men med ny kapital kan de gøre som de vil

Jeg tror det er vanskeligt midt i forhandlinger at lave en god ejeraftale som ikke kan påvirke de nye investorer og irritere dem, og frygter lidt, at du nu i ret høj grad er i de øvriges vold - evt sammen med den anden mindretals aktionær, så det er lidt hipper som happer. Du kan jo tale med den anden mindretals - om hvordan denne opfatter situationen og tanker om ejer aftale - hvis du kan det, uden at støde hovedaktionæren for meget, ellers tal med begge

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. May 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dit svar. Jeg er for så vidt meget enig i beslutningen om at sælge en del af virksomheden, en beslutning jeg selv har været inde over. 

Min majoritetsaktionær meddeler nu, at han ser ikke behov for en ejeraftale imellem de 3 nuværende ejere (udover den de to andre allerede har). Diskussionen er derfor OM (og i givet fald hvorfor) det giver mening at jeg får lavet en ejeraftale med de 2 andre (vi kender hinanden og har samarbejdet i mere end 10 år) inden vi får en ny medejer ind som ingen af os kender? Har du (eller andre) gode input til netop denne problemstilling?

Du skriver: men en ejeraftale skal laves inden/sammen med et samarbejde. Lige nu vil en ejeraftale jo kunne spænde ben for visse ting i forholdet til flertalles ret til nu at afholde generalforsamling og beslutte om ny kapital og vælge investoren ud

Kan du, desuden, uddybe hvad du mener med "kunne spænde ben for visse ting i forhold til flertallets ret til nu at afholde generalforsamling og beslutte om ny kapital og vælge investoren ud"?

Og kan du uddybe hvorfor du skriver at "en ejeraftale skal laves inden/sammen med et samarbejde".

På forhånd tak. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

At en ejeraftale skal laves lige fra start - inden start, hænger sammen med, at det er det eneste tidspunkt hvor man kan takke nej og undlade at være med, og hvor alle vil igang og stifte og derfor tager alle hensyn

At det er lettere at få en ny ind i virksomhede— jo færre aftaler virksomheden har, herunder jo mindre den er bundet op på en gammel ejeraftale giver også sig selv synes jeg. Hvis nu ejer aftalen sagde, at ved uenighed om et ellere andet betydningsfuldt, så skulle en tredie parts mediator ind og hjælpe, eller at de øvrigt var tvunget til at købe en minoritets anpartshaver ud, hvis der var ueninghed og denne ønskede at komme ud, så ville det også påvirke den ny investor som anpartshaver - og ligeså evt regler om at alle havde forkøbsret måske, hvor ny investor måske heller ville stå helt frit forr at kunne sælge til lige den han ville

For dig er det da fint hvis i 3 NU kan enes om en ejeraftale, men det er ikke noget der gør det lettere at få en ny ind, og det vil nok påvirke aftalen - ligesom der jo snart så skal kobles den nye medejer på

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)