Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er det værd?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 12. Feb 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen,

Jeg er ny herinde og vil først sige: sikke et forum, dette er. Der er en helt fantastisk stemning herinde, og hvis man er én der har tanker om at komme igang med at starte sit eget bliver man jo helt smittet af den iver (og kompetence!) der findes her.

Lidt om mig: Jeg er grafiker og vil gerne producere tryksager som jeg vil sælge via min webbutik – vi taler om kort, plakater, grafiske tryk, t-shirts osv. Udover internettet vil jeg også sælge disse produkter i forretninger.

Mine spørgsmål:

1. Hvordan fastsætter man priser? Når mine produktionsomkostninger mm. er dækket, hvordan sætter jeg så min egen fortjeneste – findes der nogle tommelfingerregler for dette, eller gør man det mere eller mindre ude af det blå?

2. I mit tilfælde skal et givent produkt jo have 2 priser: den pris jeg sælger det til på internettet og den pris jeg sælger det videre til til en sælger (forretningen) – hvordan kunne sådan et regnestykke se ud?

Håber det giver mening : )

På forhånd tak,

Camilla

Fra 9500 Hobro
Tilmeldt 7. Aug 06
Indlæg ialt: 269
Skrevet kl. 12:42

Du bør måske vende spørgsmålet om og spørge.: Hvad vil mine slut kunder give for produktet. Du kan måske kikke på hvad dine konkurrenter tager for kongruerende produkter.  Med hensyn til avancen til dine forhandlere så tror jeg det er meget branche/produkt specifik.

Et eks. er salg af software hvor omkostningen ved at producere én licens mere er meget lav, alligevel så er kan softwarelicenser være meget dyre.

Free Gant Chart Viewer for Microsoft Dynamics NAV.

Tilmeldt 3. Jan 08
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 23:55

Du kan evt. lave et regnestykke på dine udgifter på forskellige varer også fastsætte prisen derefter.

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 02:19
Fra København
Tilmeldt 12. Feb 08
Skrevet kl. 08:53

Tak for jeres svar : )

Fandt en hjemmeside igår (som har nogenlunde samme koncept som mit) hvor jeg var inde og lure priser... Baseret på det har jeg opstillet en model til prisfastsættelse som jeg vil bruge som udgangspunkt. Den kan jo altid rettes hen ad vejen når jeg lærer denne branche at kende.

jjam har garanteret ret i, at dét kunden vil give for mine ting spiller en stor rolle. Produkterne i sig selv er absolut ikke dyre at fremstille, i nogen tilfælde vil min salgspris være en mangedobling af hvad jeg selv giver for at producere dem. Og når det er sagt, kommer salgsprisen heller ikke til at være særlig høj – det bliver ikke nogen vildt dyre varer.

Det der forvirrer mig lidt er at selvom postkort, plakater, osv. er en meget standard ting, er designet der er på dem absolut unik. Designet er hele pointen – så det bliver en slags købekunst – og hvad er det liige, det er værd. Men som sagt må jeg bare prøve mig frem...

Camilla 

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 09:01

At kigge på konkurrenternes priser er altid en god ting, men som en anden skriver er det vigtigst at undersøge, hvad dine fremtidige kunder vil give for varen.. Der er ingen grund til at sælge den billigere end det folk vil give.

Men ellers kan du jo lave en spørgeskema undersøgelse, læg et par billeder ind på nettet et sted og spørg her inde, hvad folk vil give for en plakat som den

Fra København
Tilmeldt 12. Feb 08
Skrevet kl. 09:10
Jakodan:

Men ellers kan du jo lave en spørgeskema undersøgelse, læg et par billeder ind på nettet et sted og spørg her inde, hvad folk vil give for en plakat som den

Det er da en god ide – det vil jeg gøre! Camilla
Fra Kibæk
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 1453
Fra  ClickStarter Skrevet kl. 22:59
Fra København
Tilmeldt 12. Feb 08
Skrevet kl. 11:42
Brian Brandt:

jeg har lidt om prispolitik på min blog

Tak, Brian, det er meget interessant ... også det du skriver om niche markeder.
Fra Vilnius, Litauen
Tilmeldt 13. Nov 07
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 12:36

Jeg skrev lige et kommentar til Brian's gode artikel om prispolitik, som jeg vil dele her også:

"Jeg kan tilføje, at teoretisk, så arbejder man med to begreber, der måske kan forklare lidt:

- Cost-plus
eller
- Price-minus

Det afhænger lidt af hvilken indutri/branche man er i og hvordan ens udgifter er placeret.

Cost-plus betyder:
Man tager sin kostpris for alt og derefter ligger en profit-margin ovenpå. Derved har man en pris, som er den pris man konkurrere på.
Dette er ofte hyper konkurrence områder, denne metode bruges - f.eks. havregryn, biler, vinduer osv.

Price-minus betyder:
Man forsøger at gætte, hvad kunden vil give for ens produkt. Derefter trækker man alle udgifterne fra. Slutteligt får man sin profitmargin. Hvis denne er negativ, så skal man ændre noget - eller finde noget andet at lave.
Dette bruges ofte til meget diffuse markeder, hvor konkurrencen bliver baseret på flere parametre end pris.

Prisfastsættelse er meget svært, ingen tvivl om dette."

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)