Hej allesammen, Jeg er ny herinde og vil først sige: sikke et forum, dette er. Der er en helt fantastisk stemning herinde, og hvis man er én der har tanker om at komme igang med at starte sit eget bliver man jo helt smittet af den iver (og kompetence!) der findes her. Lidt om mig: Jeg er grafiker og vil gerne producere tryksager som jeg vil sælge via min webbutik – vi taler om kort, plakater, grafiske tryk, t-shirts osv. Udover internettet vil jeg også sælge disse produkter i forretninger. Mine spørgsmål: 1. Hvordan fastsætter man priser? Når mine produktionsomkostninger mm. er dækket, hvordan sætter jeg så min egen fortjeneste – findes der nogle tommelfingerregler for dette, eller gør man det mere eller mindre ude af det blå? 2. I mit tilfælde skal et givent produkt jo have 2 priser: den pris jeg sælger det til på internettet og den pris jeg sælger det videre til til en sælger (forretningen) – hvordan kunne sådan et regnestykke se ud? Håber det giver mening : ) På forhånd tak, Camilla |
Du bør måske vende spørgsmålet om og spørge.: Hvad vil mine slut kunder give for produktet. Du kan måske kikke på hvad dine konkurrenter tager for kongruerende produkter. Med hensyn til avancen til dine forhandlere så tror jeg det er meget branche/produkt specifik.
Et eks. er salg af software hvor omkostningen ved at producere én licens mere er meget lav, alligevel så er kan softwarelicenser være meget dyre.
- Cost-plus
eller
- Price-minus
Det afhænger lidt af hvilken indutri/branche man er i og hvordan ens udgifter er placeret.
Cost-plus betyder:
Man tager sin kostpris for alt og derefter ligger en profit-margin ovenpå. Derved har man en pris, som er den pris man konkurrere på.
Dette er ofte hyper konkurrence områder, denne metode bruges - f.eks. havregryn, biler, vinduer osv.
Price-minus betyder:
Man forsøger at gætte, hvad kunden vil give for ens produkt. Derefter trækker man alle udgifterne fra. Slutteligt får man sin profitmargin. Hvis denne er negativ, så skal man ændre noget - eller finde noget andet at lave.
Dette bruges ofte til meget diffuse markeder, hvor konkurrencen bliver baseret på flere parametre end pris.
Prisfastsættelse er meget svært, ingen tvivl om dette."