Overvejer at støtte en vens selskab økonomisk, ved at give/doner penge til selskabet. Hvordan er reglerne med hensyn til at støtte et selskab ved hjælp af private midler. Må jeg f.eks. give/doner 250.000 kr.. til et ApS, uden at modtage en ydelse eller ejerandel i selskabet? I så fald at svaret er ja, hvordan skal gaven så indskrives i regnskabet i det selskab som har modtaget pengene og hvordan vil de blive beskattet i selskabet? |
Selskabet vil blive skattepligtig af det og gavegiver under regler for gaveafgift - kort sagt vil det være en meget dyr måde at hjælpe på men jo OK for modtager der får hvad der svarer til et salg uden at sælge noget - med skattepligtFacts_:Hej Aminoer
Overvejer at støtte en vens selskab økonomisk, ved at give/doner penge til selskabet.
Hvordan er reglerne med hensyn til at støtte et selskab ved hjælp af private midler.
Må jeg f.eks. give/doner 250.000 kr.. til et ApS, uden at modtage en ydelse eller ejerandel i selskabet?
I så fald at svaret er ja, hvordan skal gaven så indskrives i regnskabet i det selskab som har modtaget pengene og hvordan vil de blive beskattet i selskabet?
Der må ligge nogle flere overvejelser bag det ønske synes jeg - noget nær familie som kan ændre ting , hvor man ville give det privat op til gave loft og lade modtager selv skyde det ind
Man kan også give lån - men der må ligge flere overvejelser bag som gør svaret til noget gæt
Forklar helt forhold mellem gave giver og modtager inkl aktionæren der ejer - og hele formålet
vh John Hannover