Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlønnet intern i personligt ejet mindre virksomhed (PMV)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Apr 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg har flere spørgsmål vedr. udlønnet 'hjælp', som jeg håber, at i kan hjælpe med.

1. Jeg prøver, at finde ud af, om man må have udlønnet praktikanter i en personlig ejet mindre virksomhed (PMV) som f.eks. en studerende i 2-6 måneder? Jeg fik, at vide, at jeg godt må have en person i virksomhedspraktik men jeg ved stadigvæk ikke, om jeg osgå må 'ansætte' en udlønnet praktikant udenfor et virksomhedspraktik.

2. I Denmark virker det som om, der er enten virksomhedspraktik eller udlønnet praktikanter fra uddannelses steder, men kan man også bare ansætte en person som udlønnet praktikant i 2-6 måneder, som er færdig udannet og ikke modtager nogen form af dagpenge? Kan jeg bare selv skrive et praktik kontrakt med personen? Jeg vil gerne, at vi har et officielt arbejdsforhold og sikre mig, at der er ingen problemer med IPR, hvis vores samarbejdet slutter til et tidspunkt (hun er ok med at det er udlønnet).

3. Må man have tidslønnet medarbejder (f.eks. studenter medhjælper) i en PMV eller skal jeg ændre min virksomhedsform til et enkelmandsvirksomhed?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:11

Mig bekendt må du slet ikke have ansatte i PMV  det kræver fuld enkeltmands virksomhed - og en ulønnet praktikant er - hvad jeg ved ansat - også i arbeejdsskade sammenhæng.

til 3 klart nej - du skal være enkeltmands og arbejdsgiverregistreret og det er jeg meget sikker på også gælder 1 og 2

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1748
Skrevet kl. 17:49

Jeg må så sige, at jeg har før haft ulønnede praktikanter i min lille enkeltmands-designbiks, som er blevet godkendt af hhv. kommune og jobcenter. Sagen har bare været, at de har ikke siddet fysisk sammen med mig og de har brugt deres egne computere eller computere/programmer stillet til rådighed af deres uddannelsessted.

Jeg har blot givet dem (ofte fiktive, men krævende) opgaver og hjulpet/givet løbende kritik. En enkelt gang blev jeg oven i købet indkaldt som censor til praktikantens eksamen.

Det er min erfaring, at det godt kan være ret krævende at have praktikanter, fordi man 'skylder' dem jo et givende og lærerigt forløb. Omvendt skal man også kunne føle efter hvor de er i deres udvikling, så man ikke kommer til at tromle dem ned al for tung kritik og lange akademiske og filosofiske overvejelser omkring ens fag Confused

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Tilmeldt 15. Apr 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:56
Mange tak for dit hurtigt svar. Det er også det hvad jeg havde tænkt. Så måske skal jeg bare omregistrere mit virksomhed.
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)