Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løn til mig selv som en udgift i ApS? + SU spørgsmål

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jan 13
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 07:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Har to ting jeg er lidt i tvivl om, som nogen måske kan bringe klarhed over.


1. Jeg har læst lidt forskelligt her og der, men kan det passe, at hiver jeg løn ud til mig selv i et ApS, kan denne løn ikke trækkes fra som en udgift i virksomheden? Kun mine medarbejderes løn kan trækkes fra, og ikke min egen. Er dette korrekt?

2. Ifølge SU.dk virker det til, at selv et overskud optjent i et ApS tæller med i egenindkomsten. Det vil betyde, at et overskud påvirker mit SU fribeløb, også selvom jeg ikke hiver løn ud til mig selv. Dette forstår jeg ikke helt, eftersom virksomhedens og min økonomi vel i princippet er to helt forskellige ting?

Jeg har læst andre steder på nettet, at man ganske rigtigt KAN drage fordel af et ApS ift. SU ved så bare at hive dèt ud i løn til sig selv, som svarer til grænsen, og lade resten stå som overskud i virksomheden (hvilket også logisk giver mening i mit hoved). Det ville være utrolig berigende, hvis en sidder inde med et svar på denne problemstilling!

- Mathias

Fra Aarhus C
Tilmeldt 2. Apr 20
Indlæg ialt: 9
Fra  Dapta IVS Navega ApS Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej jeg har selv Aps og er samtidigt på SU.

Du skal se et ApS, som sin egen juridiske enhed. Overskuddet du optjener og ikke trækker ud, kommer ikke til at påvirke din SU.

Da det er sin egen juridiske enhed, skal du ansættes i virksomheden, hvorefter du kan aflønne dig selv. Hvis du aflønner dig selv her, så du kommer over maksimumsgrænsen for SU, kan du få problemer. Mener den ligger omkring 12.000+ i måneden.

Hvis du udbetaler udbytte fra din virksomhed, skal du være opmærksom på, at dette også tæller med i din private indkomst.

Så kort fortalt: Så længe du ikke udbetaler løn, så det overstiger SU grænse, kan du i princippet have en million til at stå i din virksomhed.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Maweha:

1. Jeg har læst lidt forskelligt her og der, men kan det passe, at hiver jeg løn ud til mig selv i et ApS, kan denne løn ikke trækkes fra som en udgift i virksomheden? Kun mine medarbejderes løn kan trækkes fra, og ikke min egen. Er dette korrekt?

Nej al løn er en udgift også din egen i dit ApS

Maweha:
2. Ifølge SU.dk virker det til, at selv et overskud optjent i et ApS tæller med i egenindkomsten. Det vil betyde, at et overskud påvirker mit SU fribeløb, også selvom jeg ikke hiver løn ud til mig selv. Dette forstår jeg ikke helt, eftersom virksomhedens og min økonomi vel i princippet er to helt forskellige ting?
nej overskud påvirker ikke SU - kun lønudtræk og udbytte fra eget selskab 

https://johnhannover.blogspot.dk/2017/06/su-og-skat.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Jan 13
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for jeres svar. Det hjælper mig meget, og gav klarhed!

Tilmeldt 30. Jun 14
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 5 person

I skal koncentrere jer om jeres uddannelse, som befolkningen betaler til, og ikke drive et ApS selskab. Hvis i tjener mere end SU loftet, så sæt det ind på en ratepension.

Der er en grund til at der er et loft. Det er fordi de studerende skal koncentrere sig om studiet, og ikke koncentrere sig om at arbejde. 

Eller i allerbedste fald frasige jer SU’en, så vi andre ikke skal betale den for jer.

vh Julie.

Fra København
Tilmeldt 6. Feb 14
Indlæg ialt: 117
Fra  ThunderUSB Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Juliemusen:

I skal koncentrere jer om jeres uddannelse, som befolkningen betaler til, og ikke drive et ApS selskab. Hvis i tjener mere end SU loftet, så sæt det ind på en ratepension.

Der er en grund til at der er et loft. Det er fordi de studerende skal koncentrere sig om studiet, og ikke koncentrere sig om at arbejde.

Hvis man har ambitioner og overskud til at drive forretning ved siden af studiet, er det vel kun gavnligt for samfundet at man udnytter sit drive og sine kompetencer.

SU har INTET med at man ikke må arbejde at gøre. SU er til for at man ikke SKAL bekymre sig om det kan betale sig at tage uddannelsen, og ikke bekymrer sig for meget om økonomien.

USB-C Hubs, adaptere, kabler til MacBook Pro, iPad Pro, bærbare, tablets billigt på ThunderUSB.dk.

Fra Aarhus C
Tilmeldt 2. Apr 20
Indlæg ialt: 9
Fra  Dapta IVS Navega ApS Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Jeg vil nu se det som et win-win for både studerende og staten. Ved at drive virksomhed ved siden af studiet, får jeg noget af den mest hands-on erfaring, som jeg kan få. Samtidigt kan jeg bruge det teori jeg lærer på studiet og skabe en endnu sundere forretning. Det burde i sidste ende skabe endnu mere kvalificeret arbejdskraft, hvis jeg vælger at blive ansat i en virksomhed i fremtiden.

I løbet at studiet har jeg efterhånden betalt moms og skat, som minimum har dækket min SU - hvis ikke flere gange. Det vil jeg sige, bidrager og betaler mere tilbage, end hvis man ikke måtte arbejde ved siden af studiet og blot hævede penge fra staten.
Når jeg er færdig med studiet, kan jeg højst sandsynligt gå fuldtid som selvstænding og nok også ansætte medarbejdere. Og som du forhåbentlig ved, er arbejdspladser = flere skatteindtægter = flere penge til staten/danskerne og DIG.
Derudover, skal du også medregne alle de ydelser jeg køber af andre virksomheder og værdi jeg skaber for dem, som bidrager til deres økonomi = flere skatte penge.

Så hvis jeg skal koge det ned:
- Man får arbejdskraft/studerende som kobler teori og praksis, hvilket gerne skulle skabe bedre ansatte og endnu mere værdi for virksomheder.
- Ved at drive virksomhed, betales der en del ekstra til staten i form af moms og skatter i virksomheden. Derudover betaler jeg selvfølgelig også skat af den løn jeg får ud. Det er betydeligt mere at bidrage end blot at "hæve" penge.
- Der bliver skabt arbejdspladser, minimum til mig selv og højst sandsynligt også til andre = flere penge til staten.
- Det skaber vækst hos andre virksomheder, når jeg køber ydelser af dem, eller giver værdi til dem, så de måske får mulighed for at ansætte.

Du kan også sammenligne det lidt med studerende der arbejder ved siden af studiet - i stedet for at løbe rundt på en restaurant som studiejob, prøver jeg at skabe noget.

Og en sidste ting: Nu driver jeg ikke virksomhed i stedet for at studere. Jeg lever op til alle studiets krav, får gode karakterer og driver virksomhed når andre bruger deres aftener på at se Netflix eller spille computer.

Men hvis du mener, at det er bedre at bruge sin tid på at se Netflix og se TV om aftenen, så fred være med det.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Juliemusen:

I skal koncentrere jer om jeres uddannelse, som befolkningen betaler til, og ikke drive et ApS selskab. Hvis i tjener mere end SU loftet, så sæt det ind på en ratepension.

Der er en grund til at der er et loft. Det er fordi de studerende skal koncentrere sig om studiet, og ikke koncentrere sig om at arbejde. 

Eller i allerbedste fald frasige jer SU’en, så vi andre ikke skal betale den for jer.

vh Julie.

Din fokus er jo helt ved siden af. Sammenlignet med hvor mange jeg i mit private liv kender som går på SU og absolut ingen ambitioner har med deres tilstedeværelse, er det kun prisværdigt at et par enkelte forsøger at stræbe efter både at opnå en uddannelse og en virksomhed - jeg har så meget tiltro til det enkelte individ, at de nok skal kende deres begrænsninger. 

Hvor meget har du i øvrigt bidraget til SU'en i det seneste år, når du nu nævner det.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)