Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af enkeltmandsfirma - de mest basale ting?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Jan 08
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminobrugere, og velkommen til mig! Smile

Jeg har gået med tankerne længe, og får nu så mange forespørgsler på projekter, at der (heldigvis) nok ikke er nogen vej udenom: At blive selvstændig!

Nu findes der jo tilsyneladende kun dumme svar, og aldrig dumme spørgsmål - jeg vil dog alligevel advare jer om, at jeg altså er absolut ny til dette. Læs nedenstående, og vær blid ved mig når I svarer!

Jeg har hverken venner eller familie der har gjort det før, så min første tanke er, at det jo nok er farligt.
- Er det farligt, og gør det ondt?
- Kan jeg uden videre registrere mig selv hos Webreg, og ikke pludselig få en uventet regning på et eller andet som jeg troede var gratis?

Og så det absolut mest basale:

Jeg sælger en hjemmeside og et logo for kr. 8.000 + moms til Hr. Jensen. Således forstår jeg tingene:
- Betaler Hr. Jensen så de 10.000 kroner ind på min konto, eller kun 8.000?
- Hvis jeg modtager de 10.000 kroner, lægger jeg så 2.000 til side til momsregnskabet, men skriver ned at jeg nu har et fradrag på +2.000 kroner?

Jeg køber en ny monitor til den computer jeg arbejder på. Den koster 2.000 + moms. Således forstår jeg tingene:
- Jeg betaler de 2.500 kroner skærmen koster inkl. moms, taget fra den konto mit firmas rådighedsbeløb står på, men har jeg så et fradrag på +500 kroner som skal påføres når der skal laves selvangivelse? Eller?

Mit regnskabsår er ved at være ved vejs ende, og der står et overskud på i alt 100.000 kroner på kontoen.
- Får jeg så en regning på kr. 50.000 fra Skat? Eller får jeg kun en regning fra Skat, på det beløb jeg har trukket ud af kontoen til min egen løn?

Og, hvis jeg har ret i ovenstående, hvornår og hvordan så med alle disse skattefradrag? Man må jo få en voksen bunke penge tilbage i skat, hvis det udregnes på årsbasis ligesom med privatpersoner?

Hvis der findes noget letforståelig læsning om ovenstående, så link det meget, meget gerne. Jeg ved hvad jeg kan, når det gælder mit fag. Indtil videre er jeg bare langt fra nogen ekspert i det af starte virksomhed.

Jeg tror jeg slutter mit indlæg her, og tager en dyb indånding, mens i skriver jeres kommentarer.

Tilmeldt 17. Nov 07
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 17:50

Hej Martin,

Dine spørgsmål kan ikke svares helt entydigt ud fra oplysningerne du har givet, så for at du kommer videre vil jeg anbefale dig at surfe rundt på amino, for alle de ting du nævner fremgår helt sikkert af tidligere indlæg. Måske med undtagelse af dit spørgsmål om hvorvidt det gør ondt Big Smile

/JJ

Man er aldrig bedre end sin sidste præstation!

Tilmeldt 30. Jan 08
Skrevet kl. 18:09

Hej JJ,

Jeg har surfet. Jeg har faktisk surfet en hel kande kaffe indtil videre, og det gør ihvertfald ikke ondt endnu.

Ydermere har jeg også lært noget om momsregnskab, så her er jeg faktisk slet ikke i tvivl længere. Den erfaring jeg har gjort mig via jeres indlæg er, at jeg nok bør oprette en særskilt konto til moms, så jeg ikke "kommer til" at spille med de forkerte penge.

Nu er det jo så bare at få mig et af de dersens CVR-numre. Lur mig, om jeg ikke kommer til at hænge herinde et par gange om dagen fremover Smile

Tilmeldt 17. Nov 07
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 18:40

Hej Martin,

Kanon!

Hvis ikke du længere er i tvivl om noget vedrørende momsregnskab, så er der jo også basis for at tilbyde dig selv som konsulent på dette område Big Smile

Lyder ellers fornuftigt med dine planer!

/JJ

Man er aldrig bedre end sin sidste præstation!

Tilmeldt 30. Jan 08
Skrevet kl. 18:54

De uvidende tvivler aldrig. Det jeg ikke ved endnu kan jeg jo ikke være i tvivl om Wink

Fra Herning
Tilmeldt 20. Nov 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 20:33

Hej Martin,

Her er lidt svar og råd, baseret på erfaringerne som selvstændig gennem 6½ år.Hvis jeg vender rundt i dine spørgsmål, så ser det således ud:

Til spørgsmålene omkring momsen og alt det andet, så er svaret da ganske simpelt; få dig en regnskabsfører til at klare momsen, selvangivelsen, budgetterne til banken, efterkalkulationer, ya-di-yaaaa! For har du ikke styr på bogholderiet - gør det ondt at være selvstændig.

Sådan en tal-gut m/k kan du få freelance en gang om ugen, hver 14. dag eller hvor stort dit behov nu er. Jeg har en - og det fungerer sk...-godt. Han har endda adgang til firmadelen af min web-bank, så han følger også op på, om kunderne er betaler. Han ringer sågar og rykker dem, hvis fakturaerne er over-forfaldne. Så er du også fri for at skændes med dine gode kunder.

Han/hun har altså hurtigt tjent sin egen løn hjem, ved at du får frigjort ressourcer til at gøre det, du er bedst til. Og som jeg lige læser din mail, så er det ikke at lave regnskaber og afregne momsen. Men ellers har du fat i lidt af pointen omkring momsen, og det er altid godt at kunne snakke lidt fagligt med tal-knuseren.

Kør altid efter devisen "Bedste mand til jobbet", så kommer du længst. Hvis du ikke er den bedste til et specifikt område i din virksomhed, så find en, der er dygtigere end dig. Betal vedkommende, eller byt ydelser (nå ja, skattefar og alt det der, men....). 

Ellers er der vel kun Richard Bransons vise ord tilbage: "Screw it - let's do it".

Rigtig god arbejdslyst.

MVH
Peter

Keep away from people who try to belittle your ambitions Mark Twain ---- Ny hjemmeside på vej. Så bliv ikke skræmt af det, der ligger der lige nu.

Tilmeldt 30. Jan 08
Skrevet kl. 16:11

Hej igen, og rigtig mange gange tak for de gode svar.

Peter: Jeg har planer om at alliere mig med en revisor, og er enig med dig i, at man skal gøre det man er bedst til. Dog er jeg af den overbevisning, at det aldrig skader med lidt indsigt, selvom det ikke nødvendigvis er i de primære arbejdsopgaver.

Jeg har et enkelt spørgsmål mere, vedr. bank, konti osv.:

Har jeg ret i, at det vil gøre det hele lettere for mig selv, hvis jeg går ned i en bank (som ikke er min egen) og opretter konti til moms, skat, overskud m.v., for på den måde bedre at kunne overskue virksomhedens økonomi? Jeg er klar over at firmaets eventuelle overskud anses for værende min personlige indkomst, men ... For overskuelighedens skyld?

Og tak igen Smile

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 16:20

Martin Meyer:

Jeg har et enkelt spørgsmål mere, vedr. bank, konti osv.:

Har jeg ret i, at det vil gøre det hele lettere for mig selv, hvis jeg går ned i en bank (som ikke er min egen) og opretter konti til moms, skat, overskud m.v., for på den måde bedre at kunne overskue virksomhedens økonomi? Jeg er klar over at firmaets eventuelle overskud anses for værende min personlige indkomst, men ... For overskuelighedens skyld?

Og tak igen Smile

Nej og atter nej, det er kun mere besværligt med mange kontier at holde styr på.

Hvis du ikke kan styre moms og andre poster i regnskaberne, bør du nok droppe at starte firma.

1 bankkonto er nok..

mvh   Geeked

Fra Herning
Tilmeldt 20. Nov 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 16:23

Hej Martin,

Du har ret - indsigt skader aldrig. Som jeg skrev til dig, så er det rart at kunne snakke fagligt med bogholderen også... Men for din egen skyld, så hold fokus. For meget "nørderi" i alle kroge af din virksomhed vil blive din død - rent mentalt. Brug i stedet nogle kalorier på at "ansætte" / samarbejde med folk, du kan stole på, og som er mini-eksperter til deres jobs. Lav kvartals-afstemninger (som minimum), og brug eventuelt et par timer hos en statsautoriseret revisor hvert halve år til at løbe hele balladen igennem. Det betaler sig i den sidste ende.

Jeg ville ikke oprette alle de konti, hvis jeg var dig. Få i stedet din regskabsfører (når / hvis du får sådan én) til at udskrive en saldo-balance til dig hver 14. dag, så du ikke mister overblikket. Hvis du / I kører ex.vis C5, så får du automatisk også overblikket over afløftning af moms. Skatten er en anden sag, for den bliver - som du selv skriver det - først opgjort, når året er omme. Men husk - brug bare ikke flere penge,end du tjener...

Ja, firmaets overskud er din personlige indkomst, med mindre du vil køre virksomheds-skatte-ordning. Men det er en anden snak, som du bør tage med en, der har forstand på at skrue det bedst sammen, lige nøjagtig til dig. Via nogle iværksætterordninger kan du endda få nogle timers starthjælp hos ex.vis advokat eller revisor, og det kan godt betale sig at tage imod de ydelser. Prøv at søge dem på nettet. Måske har din hjem-kommune også specielle tilbud til iværksættere, fordi de (vi) er i så høj kurs :-)

Men held og lykke med det.

/Pete 

Keep away from people who try to belittle your ambitions Mark Twain ---- Ny hjemmeside på vej. Så bliv ikke skræmt af det, der ligger der lige nu.

Tilmeldt 30. Jan 08
Skrevet kl. 16:46

Og igen blev jeg klogere - det er jo fantastisk ;)

Jeg bor i Aalborg kommune, hvor vi er velsignede med nogle virkelig gode tilbud for iværksættere, og det er nok dér mit næste skridt på vejen er.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)