Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af bilag hvor der er købt ting til både privat og til firma

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jan 18
Indlæg ialt: 6
Fra  Listen To Your Heart Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan jeg får bogført et bilag, hvor jeg har købt flere ting til firmaet og en ting til privat brug. (kontorartikler)

Jeg læse mig frem til at jeg skal bruge min mellemregningskonto, men hvordan gør jeg praktisk. 

Jeg har et beløb der hedder 779,75 total - heraf er de 579,80 firmarelateret og 199,95 er privatkøb. 

Jeg bruger Dinero

Mange tak for hjælpen. 

mvh Lene

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Hvis du har betalt i firmaet, kan du f.eks. bogføre det i 2 omgange, så det ikke bliver for kompliceret:

1. 579,80 på kontorartikler og modpostering er bank

2. Mellemregning 199,95, modpostering bank.

Hvis du har betalt med private midler, ville jeg sætte en lille fin streg henover det private og efterfølgende postere 579,80 på kontorartikler og modpostering er mellemregning.

Det er ikke helt efter bogen, så jeg anbefaler ikke at bogføre det hele under diverse, taget i betragtning, at privatdelen er så lille et beløb.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige først kort - hvis du driver det i selskabsform må du ikke have brugt firmakortet til at købe privat

Hvis du er personlig virksomhed er det OK og det lyder det til

Du kan bruge kassekladde og i linje et have de 597,80 konto passende til indkøb kontorart (kan ikke numre i hovedet) debet - kredit bank og så linje to

Privat indkøb/privat hævet konto mellemregning 199,95 mellem regning mod bank MEN

De to tal du giver her er nok med moms kunne jeg formode - og det som du har hævet privat er så værdien INKL moms og den bogføring skal være UDEN moms så mens den anden er inkl momsfradrag og derfor på en konto med moms

Det skal du huske også hvis du vil køre deres automatik og bare dele bilaget i 2 (kopiere og skrive på hver i sær) hvor firmadel så er køb kontorart med moms mens resten inkl moms af resten er uden moms privat hævet mellemregnng mod bank

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Jan 18
Indlæg ialt: 6
Fra  Listen To Your Heart Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mange tak for svar - jeg kigger på det, men går nok med Johns forslag :-)

Tilmeldt 2. Jan 18
Indlæg ialt: 6
Fra  Listen To Your Heart Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

jeg skal lige have det skåret ud i pap :-) og ja jeg er personlig virksomhed. 
Jeg plejer nemlig ikke at bruge kassekladden, og jeg kan ikke lige gennemskue at bruge den, og det du skriver med og uden moms forstår jeg heller ikke helt. 

Kan du guide mig igennem, når jeg bruger "bogføring" som jeg plejer?

HELE regningen lyder på 779,75 inkl. moms og privatdelen er 199,95 inkl. moms (dvs. 159,96 uden moms). firmadelen er 579,80 inkl. moms

Jeg opretter et kontant køb som jeg plejer - beholdning er banken.

Modkonto er kontorartikler (jeg har nummeret) og her er beløbet vel de 579,80, som er inkl. moms. Eller er det hele beløbet på 779,75 der skal ind her? 

Så skal jeg vel have en linje 2 og måske linje 3? og hvad er det så jeg skal have ind her?  (jeg kan kun sætte en konto ind på hver linje)

Håber du kan guide mig igennem ? 

På forhånd tusind tak 

MVh Lene

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan gøre begge dele - bogføre hele regningen som den er - og så i næste transaktion - i kasse kladde eller som ny - lave et salg af kontor artikler med moms til dig selv 199,95 inkl moms som indtægt med modkonto mellemregning privat hævet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Jan 18
Indlæg ialt: 6
Fra  Listen To Your Heart Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

okay. 
Mange tak for hjælpen 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)