Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

opstart af enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Feb 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Alle

Jeg har oprettet en enkeltmandsvirksomhed hvor jeg vil leje fest telte ud, inkl borde, stole og gulv mv. mit sprøgsmål handler om hvordan jeg gør med hensyn til køb af telte.
Jeg kan af en privat mand købe teltudstyr til en pris af 100.000kr, men hvordan indfører jeg det i min virksomhed?

1. jeg overfører 100.000kr til erhvervs kontoen fra min privat konto og køber teltet, men skal jeg så ikke betale moms af købet? køber jo af en privat mand og derfor er der ikke moms involveret, eller er der??
2. jeg køber teltet privat, men hvordan indfører jeg det til virksomheden?

Jeg ønsker jo at min 100.000kr i privat investering, kan udbetales skattefri, når nu firmaet har tjent dem ind.

Håber i forstår hvad jeg mener.

På forhånd tak

Michael
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

M.Vindfeld:
Jeg kan af en privat mand købe teltudstyr til en pris af 100.000kr, men hvordan indfører jeg det i min virksomhed?

1. jeg overfører 100.000kr til erhvervs kontoen fra min privat konto og køber teltet, men skal jeg så ikke betale moms af købet? køber jo af en privat mand og derfor er der ikke moms involveret, eller er der??
2. jeg køber teltet privat, men hvordan indfører jeg det til virksomheden?

I enkeltmandsvirksomhed med alm personskat - har de penge du skyder ind eller hæver - ingen som helst betydning for din skat. Det er alene indtægter minus fradragsberettigede udgiver som = overskud du betaler skat af. Du kan skyde 100.000 kr ind som "lån" til firmaet i mellemregning i dit bogføringsprogram uden betydning for skat og du kan hæve helt som du vil 

1

Hvis ikke der er moms på den regning du får når du køber noget - så er det uden moms og du har ikke momsfradrag for det

2

Du skal bare købe det i dit CVR - uanset du bruger private penge du skyder ind i mellemregning - eller hvad. og du har det som en udgift - som skal afskrives, så du har ikke fradrag for alle 100.000 kr i året du køber teltet-  men fordeler det over år med 25% per år til du kommer ned på straktsafskrivning

du kan læse alt om det med at bruge egne penge-  hæve penge - skat - moms osv i letlæst e-bog eller paperback for små penge -https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html det tror jeg du vil have glæde af.

God vind med projektet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Feb 20
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :
John er super hurtig på tasterne,

Men ja - når du som virksomhed køber af en privat forbruger - så er købet uden moms, og det er også sådan du bogfører det - nu ved jeg ikke hvilket regnskabssystem du bruger - men du lægger købet ind som et aktiv, men købt uden moms - husk du skal bruge cpr nr. på den private sælger, gerne på kvitteringen.

Og som John skriver skal du kun beskattes af virskomhedens overskud - så nu starter du f.eks. med at have en udgift på 100.000 så skal du altså først beskattes når du har indtægter over det beløb som giver dig et reelt overskud.

Skriv endelig pb også hvis der er mere du vil vide - jeg vil også godt guide dig lidt med bogføring osv.

Mvh. Tanja
Tilmeldt 20. Feb 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

fint. har ikke lavet min første bogføring endnu, men kigger på både dinero og billy (hælder til dinero) men skal jeg så for at det går rigtig til. Betale teltet fra min erhvervs konto? altså starte med at overfører beløbet fra min privat?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :

M.Vindfeld:
Betale teltet fra min erhvervs konto? altså starte med at overfører beløbet fra min privat?
ja det er fint nok - Det bliver korrekt i alle fald - så fører du fra privat ind på erhvervskonto og bogfører - mellemregning indskud ejer xxxx kr mod debet bank hvor pengene går ind. Så kan du stemme det af over banken 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Feb 20
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :
M.Vindfeld:
Hej

fint. har ikke lavet min første bogføring endnu, men kigger på både dinero og billy (hælder til dinero) men skal jeg så for at det går rigtig til. Betale teltet fra min erhvervs konto? altså starte med at overfører beløbet fra min privat?


Vi bruger Dinero i hvert fald og er Super tilfredse - men ja du kan gøre begge dele, betal fra firmakonto eller privat konto og bogføre det på mellemregningen, det giver det samme.

Dinero er super søde til at hjælpe med ALT hvordan man bogføre det ene og det andet osv, så derfor vil jeg klart anbefale dem - men kender så ikke rigtig Billy hvis jeg skal være ærlig.

Mvh. Tanja
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)