Jeg skal indgå et samarbejde med en konkurrerende virksomhed. De vil af sagens natur sikre sig at jeg ikke løber med hele deres kundekartotek (hvilket jeg absolut ikke har nogen intentioner om) og vi skal derfor have det ned på tryk. Men hvordan klares den således jeg ikke brænder mine egne broer samtidigt med at min nye samarbejdspartner stadig er sikret? Der er tale om konsulentydelser hvor jeg skal servicere deres kunder. Mit forslag vil umiddelbart være (uddrag af aftalen): Det er aftalt mellem Parterne, at Konsulenten ikke må repræsentere andre parter end Opgavestiller når Konsulenten udfører de i punkt 1 nævnte ydelser. Men hvordan formulerer vi at jeg ikke må kontakte kunden efterfølgende? |
Hej Steinway:
Først og fremmest tillykke med dit nye samarbejde - jeg håber, at du for stor glæde af det.
Din overskrift hedder konkurrenceklausul men af selve teksten kunne det tyde på, at der nærmere vil være tale om en kundeklausul?
Ved en konkurrenceklausul forstås almindeligvis en klausul, der ud fra et konkurrencehensyn pålægger en ansat ikke at tage ansættelse i eller udøve virksomhed af en nærmere defineret art.
Ved en kundeklausul forstås normalt et forbud mod, at tage ansættelse hos, direkte (og evt. indirekte) at have erhvervsmæssig kontakt med en tidligere arbejdsgivers kunder (og evt. den tidligere arbejdsgivers forretningsforbindelser). En kundeklausul forhindrer således ikke drift af konkurrerende virksomhed (som konkurrenceklausulen). Den konkurrerende virksomhed må blot være indskrænket til nye/andre kunder.
Såfremt det er en kundeklausul du/I har brug for at indgå så skal du bl.a. være opmærksom på følgende:
Afgrænsning af kunder - tidsmæssigt eller absolut (de pågældende kundenavne angives udtrykkeligt).
Tidsmæssig afgrænsning af undladelsesforpligtigelsen.
Sanktion ved overtrædelse (fx. fogedforbud, konventionalbod - størrelse på konventionalbod)
Jeg kender ikke mere til dine/jeres behov end du kort har skitseret ovenfor i dit indlæg, hvorfor jeg ikke kan svare dig præcist på hvad der bør stå i jeres (evt.) kundeklausul - fx. vil der afhængigt af ansættelsesform kunne gælde nogle gyldighedsbetingelser.
Jeg håber dog, at ovenstående kan hjælpe dig lidt på vej.
Med venlig hilsen
K.