Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bil i holdingselskab

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. May 19
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Vi antager, at jeg har et holdingselskab hvorunder jeg har to driftselskaber.

Jeg skal bruge en varevogn til, at køre for begge firmaer. Hvis jeg køber varebilen i firma A, vil det anses for "privat kørsel", hvis jeg kører i den for firma B, og det vil udløse nogle trælse afgifter og skatter.
Hvad hvis jeg lader holdingselskabet købe bilen? Så er det jo i holdingselskabets interesse, når jeg kører for begge firmaer. 

Er der andre faktorer som spiller ind? 

Hvad hvis man havde en enkeltmandsvirksomhed med flere forskellige SE-numre? Det er jo samme juridiske enhed, men med forskellige regnskaber. Må jeg så godt købe en bil og bogføre den i det ene regnskab, og bruge den til aktiviteter der vedrører det andet regnskab?

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du må ikke lade holding betale for kørsel i drift - og derfor kan du ikke have den i holding efter min klare opfattelse - det ville skabe komplikationer.

I personlig virksomhed kan du have en gulpladebil og benytte i to SE vil jeg mene - forudsat det som nævnt er gulplade og ingen privatkørsel og du deler udgiften momsmæssig korrekt - - måske lidt kompliceret. vent på andre

Måske du skal købe i A - og lade A leje den ud til B - feks til 3,53 kr per km - som så bliver skattepligtig indtægt i A og udgift i B - (men så betaler A jo også bilen og B slipper - så det går ret så lige op)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Du må ikke lade holding betale for kørsel i drift - og derfor kan du ikke have den i holding efter min klare opfattelse - det ville skabe komplikationer

Enig i at holding ikke må afholde drifts udgift. Men formelt er der ikke noget som forhindrer et holdingselslab i at eje bilen.  Der skal så ske afregning til døtre efter forbrug til markedsprisen. Dertil kommer så evt. moms mv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Cookie - John Hannover:
Du må ikke lade holding betale for kørsel i drift - og derfor kan du ikke have den i holding efter min klare opfattelse - det ville skabe komplikationer

Enig i at holding ikke må afholde drifts udgift. Men formelt er der ikke noget som forhindrer et holdingselslab i at eje bilen.  Der skal så ske afregning til døtre efter forbrug til markedsprisen. Dertil kommer så evt. moms mv.

jo men med to drift momsreg  var det vel nemmest at lave den variation som jeg overvejede i mit svar - ved at drift A købte og lejede ud til drift B til markedspris per KM (måske statens takst ville blive godkendt som "markedspris mellem dem -  aner det ikke -) og ikke involvere ikke momsreg holding og begge drifts?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Der kunne måske også være en interesse i at få lejeindtægten op i holding direkte...... Det må trådstarter selv regne på, herunder risiko ved at placere bilen i det ene driftsselskab.... Det er ikke en ualmindelig struktur at samle i toppen og fordele udgiften nedefter efter forbrug.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)