Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lille renteudgift på skattekontoen - bogføres?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har haft en lille renteudgift på skattekontoen over de sidste år - det drejer sig i alt om så lidt som 99 øre.

Jeg har således 56,01 kr. stående på skattekontoen, mens der i mit regnskabs balance står, at jeg har 57,00 som aktiv i banken (hvad der jo heller ikke er helt rigtigt, eftersom de står hos skat - bør jeg gøre noget ved det?)

Umiddelbart overvejede jeg at bogføre en renteudgift til det offentlige på 99 øre pr. 30/12 2019, men må jeg det? 

Jeg ved godt det er småpenge - men bør jeg tage fat i en bogholder/revisor, så der kommer styr på det?


Mvh

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

"Ja, selv små beløb kan være udtryk for store fejlposteringer", som enhver bogholder ville sige :-D.

Renteudgiften bogfører du som renteudgift på den dertil hørende konto. De 56,01 kan du postere på en konto for Skattegæld eller Anden gæld. Modposteringskontoen kunne så i første omgang være din bankkonto, for det tyder på, at det oprindeligt er posteret forkert her. Men stemmer bankkontoen så? I modsat fald er det nok smart at få en bogholder til at se på det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja du både må og bør bogføre - gerne på en konto for renter UDEN fradrag - 99 øre ult 2019 med skattekonto som modkonto så den stemmer

Du skal så i princip manuelt lige lægge de 99 øre til dit resultat til skat, da der ikke er fradrag for de renter. Du får næppe hugget hovedet af men det er lige så godt at ,lære, at man skatteregulerer for de ting der ikke er fradrag for - eller ikke fuldt fradrag - så som renter skat - 75% af repræsentation - for gaver og en del andet

Det er helt korrekt at regulere - eller har du på et tidspunkt jo også en difference i bank når skat udlignes ved større beløb - så godt du ser det

vh john Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak, begge to.

Jeg har bogført de 99 øre som renteudgift til det offentlige.

Ift. postering af de resterende 56,01: Det er jo ikke gæld, men et tilgodehavende. Skal det alligevel posteres på en konto for gæld til skat, og så blot med et minus foran, så det angives som kredit?

Jeg må se om jeg kan finde en passende konto i Dinero.

Der står 0 kr. på firmaets bankkonto, og der står 56,01 på banken i regnskabsprogrammet - så den burde stemme efterfølgende.

Mvh


Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Bedste bud på en konto er for mig at se "Øvrige tilgodehavender". Men det er måske helt hen i vejret?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Lav en ny konto lige ved siden af kontoen i status der hedder bank - og kald den skattekonto

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Perfekt, mange tak.

Jeg kan oprette den som almindelig konto eller som beholdning (hvor der skal indtastes reg. og kontonummer etc.). 

Bør jeg oprette den som beholdning? Jeg kan vel finde reg. nummer osv på skattekontoen?

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

palle22:

Perfekt, mange tak.

Jeg kan oprette den som almindelig konto eller som beholdning (hvor der skal indtastes reg. og kontonummer etc.). 

Bør jeg oprette den som beholdning? Jeg kan vel finde reg. nummer osv på skattekontoen?

Mvh

du bør, i dit regnskabsprogram kunne lave en konto ved siden af bank med navn skattekonto  uden at skulle give reg og kontonummer - som systemet sikkert bruger til dine fakturaer mm - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Ja, det kan jeg også. Men Dinero skelner åbenbart mellem konto og beholdning - og jeg er i tvivl om, om det jeg har på skattekontoen, er at betragte som en beholdning. Systemet spørger nemlig om jeg egentlig vil oprette en beholdning, når jeg forsøger at oprette en ny konto med nummer 55500 (og 55000-55999 er likvide beholdninger, banken har kontonr. 55000). Beholdning kræver reg. og kontonummer, mens almindelig konto ikke gør.

Men altså; måske bare oprette en konto 55500 kaldet skattekontoen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja så bare konto ved siden af bank eller bruge måske bare tilfældige tal til reg 1000 konto 1010101010 - det bruges formentlig ikke til spor i den sammenhæng

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)