Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af skov gennem holdingselskab

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Herning
Tilmeldt 21. Dec 16
Indlæg ialt: 32
Fra  Bang Insights Skrevet kl. 08:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen. Jeg står med en overvejelse, jeg gerne vil høre Jeres tanker om.

I forbindelse med mit firma har jeg et drifts- og et holdingselskab - begge som ApS. Min kone og jeg går og overvejer at købe et nyt hus. Det ligger et stykke ude på landet, og som en del af grunden er der en skov på ca. 10 hektar til.

Jeg kom til at overveje, at såfremt det er muligt at splitte skoven fra, ville det så kunne lade sig gøre, at vi køber huset privat, og samtidig lade mit holdingselskab købe skoven?

Jeg er klar over, at opsplitning af en grund ikke er noget man gør uden videre, men ville det umiddelbart være noget jeg kunne komme i problemer med ud fra et skatteteknisk synspunkt, og er der noget jeg skal være opmærksom på i den forbindelse?

På forhånd mange tak
VH Rasmus

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror du skal forklare mere hvad formålet er.

Er det for at holding skal have skoven som et aktiv der forventes at stige i pris (som alternativ til aktier) - eller skal holding til at drive skovdrift og være driftsselskab- eller skal holding forpagte det ud for indtægt?

OM der kan komme en skatte problematik med du som privat ejer i huset men måske med fuld adgang/rådighed over skovområdet sættes i skat ud fra en fiktiv leje bør også overvejes

Om der er lokalplaner omkring hvem der må eje området skal undersøges i alle fald.

Ved senere salg vil kun huset så kunne sælges skattefrit som beboet af jer - mens skoven vil give skat på stigning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herning
Tilmeldt 21. Dec 16
Indlæg ialt: 32
Fra  Bang Insights Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, tak for dit input. 

Ja, tanken var nok, at holding-selskabet skulle have det som en art passiv investering. Min bekymring går primært på, at jeg ved, at der er stramme regler for hvad man må og ikke må imellem privatperson og selskab. Eksempelvis, hvis jeg ville sælge min ejendom til mit ejet selskab er der strikse rammer for hvornår det er lovligt, og hvornår det ikke er.

Derfor ville jeg checke, om der ligeledes kunne være nogle ting der spænder ben for at mit selskab investerede i et skovområde lige op til et hus hvor jeg bor privat, eller om det som udgangspunkt er OK, sålænge der er en uafhængig ekstern vurdering på hvad det koster

VH
Rasmus

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

det er netop armslængde problematik (manglende) jeg er lidt inde på. Et ApS må eje skov - men op af ejers hus kunne udløse problemer med manglende armslængde og forventning om at husejer havde rådighed over arealet som var købt i husejers ApS - Jeg tror absolut ikke du skal spare på ansvarlig betalt rådgivning fra en revisor/skatterådgiver her http://skattekonsulenterne.dk/om/  Bent Zimmermann kunne springe i øjnene. Hils fra mig hvis du tager en snak med ham

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herning
Tilmeldt 21. Dec 16
Indlæg ialt: 32
Fra  Bang Insights Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, 

Det lyder som et rigtig godt råd. Jeg vil helt bestemt have Bent i baghovedet, hvis vi det er noget vi ender med at gå videre med. 

1000 tak for dine input John, du har som altid været en stor hjælp!

VH
Rasmus

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart synes jeg at man læner sig tæt op af maskeret udbytte. Holding har ingen selvstændig forretningsmæssig begrundelse for at købe det skovområde. Her laves opdelingen alene for at købsprisen på den nuværende ejendom kan splittes op i en mindre anskaffelsespris for hovedaktionær ved at lade holding købe skoven.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)