Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskyttelse af udarbejdet materiale og mangfoldiggørelse

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Jan 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer.

Min makker og jeg bestod i dag vores bachelor.
I forbindelse med hele den proces bacheloren har dækket over, er det lykkedes os at udarbejde såvel et produkt som en metode, som vi selv havde fornemmelsen af havde en vis værdi - ikke nødvendigvis i økonomisk forstand, men helt sikkert noget som der efterspørges.

I dag til bedømmelsen bliver det indskærpet meget kraftigt fra censor, at vi ikke må forære vores produkt væk (som vi havde tænkt at gøre), og at hun i øvrigt vil forsøge at rejse en form for kapital, så vi kan inviteres til hendes hjemkommune og præsentere vores projekt.

Nu er vi helt på bar bund, for vi ved ikke hvad vi skal gøre nu.

Selve produktet er et katalog, som er en samling af vores eget materiale - men det materiale består i høj grad af materiale, som er indsamlet gennem måneders research via net og forskning. Vi ejer ikke de enkelte stumper, som kataloget er sammensat af, men vi "ejer" redigeringen af det, indsamlingen, den grafiske fremstilling og den metode som følger med materialet.

Kan vi beskytte det? Er det allerede beskyttet i og med at vi har skrevet det?

Vi aner måske noget potentielt spændende i horisonten, eftersom bl.a. den politiske fokus på vores emne er meget kraftig lige nu, og vores materiale giver et afprøvet og bevist løsningsforslag, til det problem der diskuteres.

På forhånd tak for hjælpen.
Den nyuddannede :)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

umuligt at svare på. Mit første ?? ville være om I overhovedet må bruge de ting i har fra nettet - som sakset materiale - kommercielt. Det er jo copyright for de som har udarbejdet delene, uanset I sætter det sammen og redigerer det. Det ville jeg ikke mene I har, men jeg ved ikke hvad det er for materiale

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jan 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Umiddelbart vurderer jeg heller ikke, at vi har lov til at bruge andet end dele af det kommercielt, og det er heller ikke det vi vil - altså i den forstand at det skal udgives og sælges.

Det der er tanken fra andres side, (vi havde ikke selv set det her), er at det er vores ide, vores metode  og os selv vi skal sælge.
Kataloget er egentlig sekundært, og kunne sikkert gøres lovligt at sælge, men det skal det ikke.

Det skal holdes tæt til kroppen, og så skal det videreformidles som inspiration, f.eks. i forbindelse med foredrag osv. 

Men jeg er stadig i tvivl!

Tænkt eksempel: Jeg indsamler f.eks. gratis opskrifter fra mange forskellige kilder i et stykke tid. F.eks. opskrifter fra reklamer, kuponer i butikker osv. Hvis jeg holder et "lave-mad"-foredrag om de bedste af de opskrifter, har jeg så lov til at udlevere det indsamlede i et slags samlekatalog, hvis jeg gør opmærksom på, at materialet er indsamlet og sat i samling af mig, men at jeg ikke påberåber mig rettighederne til dem?

I vores tilfælde (som ikke handler om opskrifter) er kataloget en inspirationskilde, som kan hjælpe med at videreføre og implementere vores model, men kataloget er ikke en del af hverken metode eller model, og kunne egentlig godt undværes - det vil blot gøre livet nemmere for modtageren.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis vi talte mad eller strikkeopskrifter vil jeg mene du ikke må uddele noget  men alene linke til det originale med mindre du havde aftale med "opfinderen"

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)