Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansat i holdingselskab

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 14. Jan 20
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har et selvskab som ikke er moms registeret, kan vi deri ansætte en bogholder til nogle timer pr måned for og holde styr på vores aktiver mm i Holding firmaet
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke direkte nogen sammenhæng mellem "at være momsregistreret" og at have "ansatte", men det lyder ikke umiddelbart super smart at lave en egentlig fastansættelse for "nogle timer pr måned". Der følger en hel del ting (og besvær) med. I jeres situation ville jeg nok kigge på om det kunne lade sig gøre at udbetale et honorar for det udførte arbejde.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Du vil nok ikke kunne argumentere overfor skat og myndigheder for, at et alm holding har brug for nogle timers bogholderi per måned i det hele taget? Det ville være helt usædvanligt i et alm lille holding der jo ofte intet har - ud over ved årsregnskab
Hvis holding vil styre datterøkonomi og andet i døtre-  så skal det i alle fald så fakturere det til døtrene og være momsregistreret til det formål

Ellers ansat i de døtre der har styring behov

Jeg kan ikke se honorarbetaling i den sammenhæng er bedre - når holding ikke har en skattepligtig indtægt i forhold til flere timers arbejde om måneden.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er mindst 5.000 holdingselskaber i Danmark med investeringer i værdipapirer etc. hvor det giver mening at udføre løbende bogføring - mit eget inklusive - og det kan vel sagtens være et af dem Topper123 har?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Bering Jensen / Portfolio.Help:

Der er mindst 5.000 holdingselskaber i Danmark med investeringer i værdipapirer etc. hvor det giver mening at udføre løbende bogføring - mit eget inklusive - og det kan vel sagtens være et af dem Topper123 har?

givet ja - men så er vi jo der hvor der er en skattepligtig indtægt/drift - som begrunder det og bør stå i forhold til løn mm

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig. Det er klart at der skal være en aktivitet i selskabet som gør at behovet er til stede.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Steffen Bering Jensen / Portfolio.Help:

Der er mindst 5.000 holdingselskaber i Danmark med investeringer i værdipapirer etc. hvor det giver mening at udføre løbende bogføring - mit eget inklusive - og det kan vel sagtens være et af dem Topper123 har?

givet ja - men så er vi jo der hvor der er en skattepligtig indtægt/drift - som begrunder det og bør stå i forhold til løn mm

vh John Hannover

Hvorfor skal der være en skattepligtig indtægt/drift?

 

Hvis ledelsen skønner der er behov for en bogholder, og selskabet ellers følger regler for indberetning af løn/honorar og indeholdelse af skat, så har Skat som regel ikke noget problem.

Hvis du tænker på maskeret udbytte eller lign. så er det vel nærmere en diskussion hvem man kan ansætte som bogholder og ikke om man kan.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Hvorfor skal der være en skattepligtig indtægt/drift?

 

Hvis ledelsen skønner der er behov for en bogholder, og selskabet ellers følger regler for indberetning af løn/honorar og indeholdelse af skat, så har Skat som regel ikke noget problem.

Hvis du tænker på maskeret udbytte eller lign. så er det vel nærmere en diskussion hvem man kan ansætte som bogholder og ikke om man kan.

ud fra Adam A indlæg og CEF - så er der vel to kriterier - Enten at der er et bogføringsbehov - som reelt kan begrunde ansættelsen - hvis der ikke er skattepligtig indtægt der begrunder en ansættelse?

I alm holding - hvis det bare holder anparter i et par alm drift, så er der næppe god begrundelse for flere timers månedlig bogføringshjælp i holding - men hvis det som beskrevet, er fordi det beskæftiger sig med investeringspapirer - aktier osv - så kan behov vel begrundes og så er der vel også en skattemæssig indtægt/udgift

Jeg spørger gerne - i håb om du, men også gerne CEF og Adam A er med stadigt

Vil det altid være OK at ansætte en til flere timer om måneden for at bogføre i holdingselskab - hvis eneste aktivitet er at eje anparterne i et par døtre - hvor det vel med alm rimelighed kan være vanskeligt at begrunde at HOLDING alene har behov for flere timers bogføring månedligt?
(og en revision må jo gerne koste xx kr uden ballade)


Jeg er helt enig i, at det i høj grad er værre, hvis det er ansættelse af familie uden armslængde og uden selve arbejdet kan fuldt begrunde det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg opfatter Jespers spørgsmål som gående på dit udsagn om at der skal være en "skattepligtig indtægt" for at få fradrag for lønudgiften.

Det var det som blev lavet om i dec 2019 lovgivningsmæssigt for så vidt angår ansatte (med få undtagelser).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Jeg opfatter Jespers spørgsmål som gående på dit udsagn om at der skal være en "skattepligtig indtægt" for at få fradrag for lønudgiften.

Det var det som blev lavet om i dec 2019 lovgivningsmæssigt for så vidt angår ansatte (med få undtagelser).

fino - så - hvis der ikke er armslængde problematik - ikke familie der ansættes - så vil der kunne ansættes og lønnes som man føler lyst til i et Holding selskab, uden at nogen vil se på, om der er sammenhæng mellem lønnen, og det behov (det arbejde) der udføres.
Så længe ejer vel betale tredie part/mand som ansat for at arbejde, må der betales løn fra holding må være konklussion

(og stadigt - at uden armslængde - ved ejer selv/familie - må man kun lønne svarende til det man ville lønne en uvedkommende med for arbejdet - uanset holding eller drift)

God samlet tråd at blive klog på synes jeg

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)