Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kilder om bestyrelser og bestyrelsesarbejde 2020

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Solrød Strand
Tilmeldt 31. Dec 19
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle sammen.

Kan I anbefale bøger eller andre kilder (hjemmesider, videoer, podcasts, mv.) om bestyrelser, advisory boards eller bestyrelsesarbejde generelt?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Peter Flemming Teunissen Sjølin

Med venlig hilsen
Peter Flemming Teunissen Sjølin (petersjoelin.com)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :





En smule her i alle fald http://johnhannover.blogspot.dk/2014/04/aktieselskabers-organisation.html 


vh John Hannover



6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Solrød Strand
Tilmeldt 31. Dec 19
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John.

Mange tak for henvisningen til bloggen. Hvilke udfordringer ser du for bestyrelser i kapital-selskaber (aktie- og anpartsselskaber) i 2020?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Peter Flemming Teunissen Sjølin

Med venlig hilsen
Peter Flemming Teunissen Sjølin (petersjoelin.com)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmes synes jeg det er afgørende at der er klar skillelinje mellem daglig drift og adm direktør og så en bestyrelse - så de laver helt klart hver deres opgaver. Der hvor det for mig bliver lidt meningsløst er, hvor ejeren i et ApS ud over at være ejer er både direktør og bestyrelsesformand.

de forskelle der var listet i mit link er vigtige at overholde - og så en ret klar bestyrelsesformands rolle som er den helt tætte med ofte kontrakt til adm ddir - og som kan sætte de vigtige dagesordner for bestyrelsens arbejde

Det er også naturlligt for mig, at de alle er dækket af best ansvasrsforsikrring men alligevel alle, er helt klare på deres ansvar IKKE kun er for ejernes ve og vel, men for alle stakeholders inkl ansatte, myndigheder, leverandører kunder osv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Solrød Strand
Tilmeldt 31. Dec 19
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John.

Mange tak for dit svar og for dine betragtninger. Har du set eksempler på at aktieselskaber har brugt et teknologiudvalg, innovationsudvalg eller andre typer udvalg til at sikre bestyrelsen skaber gode rammer for forretningsudvikling og styring af virksomheden?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Peter Flemming Teunissen Sjølin

Med venlig hilsen
Peter Flemming Teunissen Sjølin (petersjoelin.com)

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12287
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Solrød Strand
Tilmeldt 31. Dec 19
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Hej Martin.

Mange tak for henvisningen til nBoard.dk. Hvilke udfordringer ser du for bestyrelser i danske små- og mellemstore virksomheder i 2020?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Peter Flemming Teunissen Sjølin

Med venlig hilsen
Peter Flemming Teunissen Sjølin (petersjoelin.com)

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12287
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Peter Sjølin:
Hej Martin.

Mange tak for henvisningen til nBoard.dk. Hvilke udfordringer ser du for bestyrelser i danske små- og mellemstore virksomheder i 2020?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Peter Flemming Teunissen Sjølin



Primært at medlemmerne er ukvalificerede og bestyrelsesarbejdet ikke bliver taget seriøst.
Gør man det ordentligt, er der jo kæmpe værdi i have en aktiv bestyrelse i forhold til viden, netværk osv.

De bedste hilsner

Martin

Fra Solrød Strand
Tilmeldt 31. Dec 19
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :





Hej Martin.


Mange tak for dit svar og dine betragtninger.

Med venlig hilsen


Peter Flemming Teunissen Sjølin



Med venlig hilsen
Peter Flemming Teunissen Sjølin (petersjoelin.com)

Fra Solrød Strand
Tilmeldt 31. Dec 19
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Hej alle sammen.

En mindre opdateringer herfra i forhold til kilder. Kilden er godt nok ikke fra 2019 eller 2020, men det er en kilde, som jeg mener er værd at notere sig: "Den aktive bestyrelse" af Lars Bo Hansen og Steen Ernland (2015).

En af årsagerne til at jeg kan anbefale bogen (kilden) skyldes de interviews der er blevet gennemført, og hvor citaterne bliver gengivet i bogen set i forhold til de temaer der behandles i de enkelte kapitler. Citaterne bliver bakket op af forskellige syn på, hvordan virksomheders bestyrelser kan være med til at skabe et grundlag for forretningsudvikling. En af de betragtninger, som jeg gjorde, da jeg læste bogen var, at Hansen & Ernland (2015) identificerer forskellige typer trends der vil påvirke virksomheder i Danmark, herunder især de små og mellemstore virksomheder. Det er især to trends jeg bemærkede:
1) Globalisering.
2) Digitalisering.

Hansen & Ernland (2015) identificerer også, at det vil være virksomhedernes bestyrelser som har indflydelse på, hvordan virksomhederne vil håndtere de udfordringer og muligheder der opstår bl.a. i de to ovenstående trends. Det vil sige om virksomheden udvikler sig og forbliver relevant eller går til grunde.

En anden betragtning, som jeg gjorde mig, da jeg læste bogen var at den værdiskabende bestyrelse arbejder mindre med "compliance" og kontrol (d.v.s. anbefalingerne for god selskabsledelse) og mere med at udfordre status quo og sætte rammerne for forretningsstrategien og forretningsudvikling.

Dermed sagt, så ser jeg stadig bogen som relevant for bestyrelser i 2020, også selvom bogen runder de fem år.

Kan I anbefale flere bøger eller kilder omhandlende bestyrelser eller advisory boards?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Peter Flemming Teunissen Sjølin

Med venlig hilsen
Peter Flemming Teunissen Sjølin (petersjoelin.com)

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)