Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Renteloven - inkasso

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Dec 19
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Er der nogen der har lidt forstand på renteloven? Især mht inkasso, § 9.

Vi har i virksomheden en aftale med Nets. 2 gange er det sket, at vi ikke har betalt til tiden - og uden at sende rykker, sender de med det samme betalingen er for sent, en inkasso via firmaet Gothia, inkl et gebyr på dkr 700,-.

Det virker i ht §9 ser det ud til at man højest må kræve et inkasso gebyr på dkr 100,-?
Og er det i det hele taget OK at sende til inkasso, uden at der 1. bliver sendt en rykker og 2. et inkasso varsel?

på forhånd tak for hjælp
mvh Line Leth Keefe
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

NETS er en privat virksomhed og som sådan er det ikke lovligt at lægge et gebyr på mere end 100 kr på. De må gerne kalde det for inkassovarsel, men der skal tre rykkere til, før de må sende den til inkasso.

Fogedretten bør afvise sagen, hvis proceduren ikke er fulgt korrekt.

Men i udgangspunktet er det ulovligt at NETS opkræver kr 700 i gebyr. Du skal tage fat i deres bogholderi og gøre dem opmærksom på ulovlighederne. Problemet er, at hvis du begynder med advokat, så ender du selv med advokatregningen og NETS kan bare slette/reducere gebyret uden at du får dækket dine advokatomkostninger.

Kun hvis du kender en advokat, der gider sende en gratis skrivelse til NETS, kan det svare sig.

Fra Brøndby
Tilmeldt 2. Apr 19
Indlæg ialt: 3
Fra  Collectia A/S Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Line

Der kan ikke sendes et krav til inkasso før der er fremsendt en inkassovarsel. Man er ikke forpligtet til at sende rykkere, men der skal som sagt sendes inkassovarsel som minimum, før der kan indledes en inkassosag.

Du kan her se hvor meget der pålægges i gebyr ved en inkassosag https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=180226.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Line Leth:
Hej

Er der nogen der har lidt forstand på renteloven? Især mht inkasso, § 9.

Vi har i virksomheden en aftale med Nets. 2 gange er det sket, at vi ikke har betalt til tiden - og uden at sende rykker, sender de med det samme betalingen er for sent, en inkasso via firmaet Gothia, inkl et gebyr på dkr 700,-.

Det virker i ht §9 ser det ud til at man højest må kræve et inkasso gebyr på dkr 100,-?
Og er det i det hele taget OK at sende til inkasso, uden at der 1. bliver sendt en rykker og 2. et inkasso varsel?

på forhånd tak for hjælp
mvh Line Leth Keefe

Mon ikke, at vi lige skal have styr på begreberne.

Det "gebyr" på 700 kr., som du omtaler er formentlig udenretlige inddrivelsesomkostninger, som kan pålægges efter 9 a og tilhørende bekendtgørelse. Rykkergebyr behandles i stedet efter lovens § 9 b og er et separat gebyr. § 9 har altså intet med sagen at gøre og det vil være fordelagtigt, hvis du ikke benytter paragrafhenvisninger uden at være sikker på rigtigheden.

Af den tilhørende bekendtgørelse (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1387), § 3, følger det, at nets skal have afsendt en rykker, før beløbet efter rentelovens § 9 a kan kræves. Det kan du naturligvis sagtens gøre indsigelse mod - samtidigt må du dog også huske, at nets som udgangspunkt kan vælge hvem de vil gøre forretning med, herunder om de kun ønsker at gøre forretning med virksomheder som kan finde ud af at betale til tiden.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Flemming:
De må gerne kalde det for inkassovarsel, men der skal tre rykkere til, før de må sende den til inkasso.

Flemming det du skriver er ikke korrekt!  start med at sæt dig ind i reglerne før du udtaler dig.

Der er intet krav om at der skal sendes 3 rykkere.

i øvrigt er det uklart om  de 700 DKK et gebyr indkassofirmaet opkræver? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming:

NETS er en privat virksomhed og som sådan er det ikke lovligt at lægge et gebyr på mere end 100 kr på. De må gerne kalde det for inkassovarsel, men der skal tre rykkere til, før de må sende den til inkasso.

Fogedretten bør afvise sagen, hvis proceduren ikke er fulgt korrekt.

Men i udgangspunktet er det ulovligt at NETS opkræver kr 700 i gebyr. Du skal tage fat i deres bogholderi og gøre dem opmærksom på ulovlighederne. Problemet er, at hvis du begynder med advokat, så ender du selv med advokatregningen og NETS kan bare slette/reducere gebyret uden at du får dækket dine advokatomkostninger.

Kun hvis du kender en advokat, der gider sende en gratis skrivelse til NETS, kan det svare sig.

Der skal ikke tre rykkere til. Hvis du fortsat mener dette, ser jeg gerne en konkret paragrafhenvisning.

Du kan læse mere om reglerne her, hvor det egentligt er fint forklaret: https://neminkasso.dk/hvilken-rente-pa-faktura/

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg erkender - jeg tog fejl.

Tak for en god henvisning. Nemt og udpenslet gennemgang af forløbet fra start til slut.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

gebyrets størrelse afhænger af beløbet der skyldes - kan findes her https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=125006 du ser de gamle og de nyere satser

Jeg mener dog ikke man må sende til inkasso før der er sendt EN rykker som skal orientere om inkasso  men EN rykker med varsel om inkasso er nok som jeg husker det https://johnhannover.blogspot.com/2018/01/inkasso.html 

Du kommer nemt til at bruge for mange kræfter på det her - i forhold til hvad du får ud af det og måske Gothia netop sender dig varslet om inkasso med korrekt gebyr for udenretlige inddrivelsesomkostninger - = du er ikke kaldt til fogeden. Når du ved, du er sent ude, så ville jeg bare se at få punget ud og komme videre, helt enkelt fordi Nets formentlig ved hvad de gør - og fordi beløbet ikke er større - men kan du magte kampen og bevise de gør det galt, så er det jo op til dig. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Dec 19
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Niklas

Tusind tak for svaret. Så må jeg i hvert fald lige finde ud af om det kan svare sig.

Mvh Line
Tilmeldt 27. Dec 19
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Arne
Mange tak for svaret
Jeg må finde ud af om det er umagen værd.

Mhh Line
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)