Henvendelse på vegne af virksomhed (B2B) - må man det?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Jakob Steinaa Fra  Steinaa Skrevet 07-12-2019 kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er blevet kontaktet af et reklamebureau pr. mail.

De har fået til opgave at lave en brochure for en virksomhed jeg arbejder sammen med; brochuren skal beskrive hvor godt et sted det er at være og også beskrive de samarbejdspartnere de har. Fordi jeg er en "værdsat samarbejdspartner" har jeg fået mulighed for at få en annonce i deres brochure og reklamebureauet har sendt mig en mail detsangående.

I mailen står der så at jeg kan forvente et opkald hvor de vil forklare mig om mulighederne... og har du ikke allerede gættet det, så er der et mindre vederlag forbundet med at få annoncen i brochuren. Det står der dog ikke noget om i mailen.

Jeg stillede et par spørgsmål pr. mail da jeg tænker henvendelsen er lidt på vippen af hvad de kan tillade sig, hvortil der blev svaret afvigende og i stedet tilbudt at svare på spørgsmål via telefonen. Jeg fik så en snak med dem og blev forsikret at de gerne måtte henvende sig da der ikke var tale om uopfordret salg, da der ikke var priser, tilbud mv. i mailen men alene information om et opkald.

Men må de overhovedet kontakte mig på vegne af min samarbejdspartner?

Er der tale om uopfordret salg?

Til historien hører sig at min virksomhed er reklamebeskyttet, så jeg tænker ikke de må kontakte mig og at der netop er tale om salg da det jo er hele formålet med at tage kontakten.

Fra Aarhus
Tilmeldt 20. Nov 14
Indlæg ialt: 847
Arne Skrevet 07-12-2019 kl. 14:07

Nej det må de ikke. Super useriøs tilgang fra deres side og bestemt noget som havde gjort, at de aldrig havde fået en aftale med min virksomhed. Ét er at lave en fejl, noget andet er at lyve eller være uintelligent.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1481
BroncofanDK Skrevet 07-12-2019 kl. 17:37

Der er to dele af dette spørgsmål - om reklameburoet må kontakte dig for reference på vegne af din samarbejdspartner, og der er svaret i udgangspunkt ja.

Så er der spørgsmålet om de må forsøge at sælge dig noget og der er svaret ubetinget nej.

Den virksomhed du arbejdere sammen med måtte gerne have videresendt ting til dig.

Jeg ville smide den til spamklage.dk - det gør jeg ret konsekvent med sådanne ting. Jeg vil gerne have henvendelser fra relevante leverandører derfor vil jeg ikke have reklamebeskyttelse men til gengæld reagerer jeg meget stærkt på spam.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Jakob Steinaa Fra  Steinaa Skrevet 07-12-2019 kl. 17:52

BroncofanDK:
Jeg ville smide den til spamklage.dk

Super link - det kendte jeg ikke :-)

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 424
Wcon Skrevet 08-12-2019 kl. 14:09

BroncofanDK:

Der er to dele af dette spørgsmål - om reklameburoet må kontakte dig for reference på vegne af din samarbejdspartner, og der er svaret i udgangspunkt ja.

Så er der spørgsmålet om de må forsøge at sælge dig noget og der er svaret ubetinget nej.

Den virksomhed du arbejdere sammen med måtte gerne have videresendt ting til dig.

Jeg ville smide den til spamklage.dk - det gør jeg ret konsekvent med sådanne ting. Jeg vil gerne have henvendelser fra relevante leverandører derfor vil jeg ikke have reklamebeskyttelse men til gengæld reagerer jeg meget stærkt på spam.

Jeg har en anden opfattelse. 

Virksomhed X ønsker at udgive en brochure, og deri omtale deres samarbejdspartnere. De ønsker endvidere at give deres samarbejdspartnere muligheder for at indrykke en annonce i brochuren. X instruerer et reklamebureau i at håndtere drøftelser om dette, på vegne af X. Reklamebureauet agerer ikke i eget navn. For at reklamebureauet kan løse opgaven, stiller X kontaktinformationer til rådighed. 

Hvis du vil anklage nogen for spam, så må det være X du anklager. Det forekommer imidlertid ikke hensigtsmæssigt. 

Fra 2800 Lyngby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 39870
Cookie - John Hannover Fra  John Hannover Skrevet 08-12-2019 kl. 15:27

Jeg er også lidt bange for, at det er kunden som har givet reklamebureauet - som laver brochure som omtaler din kunde og måske også dens samarbejdspartnere, og i denne - kundens brochure har reklamebureauet fået opgivet trådstarters kontaktpunkt - og trådstarter kan så tegne annonce (givet for at bringe prisen ned for trådstarters kunde til brochuren)

Det ville være lidt at skyde sig i foden, hvis det faktisk er trådstarters kunde der kan komme i fortræd ved at spamanmelde, for det er kunden som har givet kontakt punkt og navn på de som skal/kan kontaktes.

Jeg ville nok bare være mere let ærgerlig over, at min kunde her lidt pressede mig til at tegne en annonce, for det er hvad der i mine øjne sker. Siger man nej, kan man måske tænke man ikke er "elsket" lige så højt som leverandør, som de der medvirker i brochuren og tegner annonce

vh John Hannover

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Jakob Steinaa Fra  Steinaa Skrevet 17-12-2019 kl. 23:11

Havde reklamevirksomheden meldt helt klart ud i første færd eller "blot" givet mig et opkald frem for en email, så havde det været en anden situation. Men når de ikke gør det - og nu ikke svarer på mine henvendelser, så tænker jeg de selv er opmærksomme på potentielt urent trav...

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1481
BroncofanDK Skrevet 19-12-2019 kl. 19:59

Wcon:

BroncofanDK:

Virksomhed X ønsker at udgive en brochure, og deri omtale deres samarbejdspartnere. De ønsker endvidere at give deres samarbejdspartnere muligheder for at indrykke en annonce i brochuren. X instruerer et reklamebureau i at håndtere drøftelser om dette, på vegne af X. Reklamebureauet agerer ikke i eget navn. For at reklamebureauet kan løse opgaven, stiller X kontaktinformationer til rådighed. 

Hvis du vil anklage nogen for spam, så må det være X du anklager. Det forekommer imidlertid ikke hensigtsmæssigt. 

Det vil ubetinget altid være udsender af spam som er ansvarlig for det forhold. Det kan også godt være at spørgers kunde har urent mel i posen, og har overtrådt GDPR regler men det er to forskellige ting.

Det kunne sagtens være en returkommisionsaftale mellem de parter. Havde spørgers forretningsforbindelse sendt reklameburoets ting videre havde det ikke været spam. 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 424
Wcon Skrevet 19-12-2019 kl. 20:42
Gennemsnit 5.0 stjerner givet af 1 person

BroncofanDK:

Wcon:

BroncofanDK:

Det vil ubetinget altid være udsender af spam som er ansvarlig for det forhold. Det kan også godt være at spørgers kunde har urent mel i posen, og har overtrådt GDPR regler men det er to forskellige ting.

Det kunne sagtens være en returkommisionsaftale mellem de parter. Havde spørgers forretningsforbindelse sendt reklameburoets ting videre havde det ikke været spam. 

Er du jurist? 

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 19
Indlæg ialt: 17
Søren fra Møller-Poulsen Fra  Møller-Poulsen Skrevet 26-12-2019 kl. 00:26

Super indlæg. Jeg føgler lige med;)

Venligst,Søren

[Manuel signatur med link udenfor signaturfeltet fjernet af moderator i henhold til Aminos regler]

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)