Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må APS selskab opbevare penge kontant?

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 08:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke erklæringsbekendtgørelsen sorry! Nemkontobekendtgørelsen §24, sorry sad lige med hovedet i en anden sag også :D 

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper 

Enig i at det er muligheder for at undgå dette. 

Men dette tænker jeg ikke er tilfældet i vores eksempel her. Der har ejer jo bevist at det er muligt at oprette en bankkonto i firmaets CVR nummer og få tilknyttet nemkontoen hertil. At han så efterfølgende ikke gider betale gebyret banken og vælger at lukke bankkontoen, tænker jeg umiddelbart ikke fritager ham for kravet.

Jeg er med på at man kan argumentere for at det kan være lige meget, da selskabet alligevel lukkes kort efter. 

Men igen tænker jeg bare, altså hvor dyrt er det bankgebyr lige?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias.kalundborg:
Men igen tænker jeg bare, altså hvor dyrt er det bankgebyr lige?

1980 eks moms.

Det er trods alt også penge for noget som man måske ikke har brug for.......

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias.kalundborg:

Men dette tænker jeg ikke er tilfældet i vores eksempel her. Der har ejer jo bevist at det er muligt at oprette en bankkonto i firmaets CVR nummer og få tilknyttet nemkontoen hertil. 

Det er lige præcis derfor det er tilfældet her! Der er ingen krav om, at en virksomhed skal have en bankkonto - Der er heller ingen krav om, at en virksomhed skal have hverken vilje eller evne til at have en bankkonto.

 

Når vi snakker om Nemkontobekendtgørelsen; er vi dermed gået over åen efter vand.

Mathias.kalundborg:

At han så efterfølgende ikke gider betale gebyret banken og vælger at lukke bankkontoen, tænker jeg umiddelbart ikke fritager ham for kravet.

Det fritager lige præcis ham fra pligten. Fordi ingen bankkonto, ingen pligt - kort sagt.

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jeg ikke enig i... 

Der er vel lovpligtigt krav om at selskaber (som i dette tilfælde) skal have seperat bankkonto da private forhold ikke må blandes ind i selskabet. En personlig virksomhed (EMV, eller I/S) har ikke sådanne krav. 

Jeg er uforstående over for at man kan undgå lovgivningen blot ved at sige "jeg har ingen bankkonto". 

Du kan jo også vende den rundt og sige det ER lovpligtigt for alle virksomheder at lade sige registrere på nemkonto. Vil/kan du ikke oprette en erhvervskonto, så overholder du ganske enkelt ikke lovgivningen:

Se evt dette brev og svar til erhvervsministeren: https://www.ft.dk/samling/20151/spoergsmaal/s374/svar/1287968/1582012/index.htm

Det man kan diskutere er hvorvidt trådstarter overhovedet har været registreringspligt efter Nemkontobekendtgørelsens § 24. Har trådstarter ALDRIG modtaget noget for det offentlige på CVR nummerets bankkonto, er han så registreringspligtig? §24 nævner kun hvornår registreringen SENEST skal foreligge, og i loven står der intet om nogle tidsfrister ellers. 

Så er jeg enig i at man kan argumentere for at en erhvervskonto ikke er lovpligtig, såfremt der heller ikke er bankaktivitet i selskabet (primært udbetalinger) som SKAT kan tolke som aktionærlån.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias.kalundborg:

Det er jeg ikke enig i... 

Der er vel lovpligtigt krav om at selskaber (som i dette tilfælde) skal have seperat bankkonto da private forhold ikke må blandes ind i selskabet. En personlig virksomhed (EMV, eller I/S) har ikke sådanne krav. 

Hvor finder du det lovkrav?

 

At et selskab uden bankkonto medfører øget risiko for sammenblanding af privat- og selskabsøkonomi er ikke lig med selskaber SKAL have en bankkonto. 

Mathias.kalundborg:

Jeg er uforstående over for at man kan undgå lovgivningen blot ved at sige "jeg har ingen bankkonto". 

Du kan jo også vende den rundt og sige det ER lovpligtigt for alle virksomheder at lade sige registrere på nemkonto. Vil/kan du ikke oprette en erhvervskonto, så overholder du ganske enkelt ikke lovgivningen:

Se evt dette brev og svar til erhvervsministeren: https://www.ft.dk/samling/20151/spoergsmaal/s374/svar/1287968/1582012/index.htm

For det første bliver der intet sted i det brev svaret på problemstillingen!

I forhold til Nemkonto er problemstillingen, at enten har man en bankkonto eller også har man ikke. Har man en bankkonto, ja skal man også anvise til Nemkonto.

 

Har man ikke en bankkonto, ja så kan man ikke anvise til Nemkonto. Du mener man overtræder lovgivningen? Jeg mener man ikke gør! Vi må så bare være uenige.

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig Jesper

Jeg synes generelt det er spændende diskussion, netop fordi lovgivning er i en grå zone.  :) 

Men ja, vi bliver ikke enige, og jeg tror heller ikke der er "det korrekte svar", netop fordi lovgivningen er lidt gråzonet på det punkt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias, en del af lovfortolkningen er, som Jesper også nævner, bemærkningerne til loven. Der anerkendes det jo netop i disse, at retten til en virksomhedskonto er et privatretligt spørgsmål, ligesom det også anerkendes at ikke alle kan få eller vil have en konto.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Men i praksis vil vi jo alle meget stærkt fraråde et ApS at køre alt kontant og ikke have en bankkonto, men enig i, det jo ikke er ulovligt, bare uhyre upraktisk, større risiko for at sammenblande privat og firma og måske sværere at vise ting let frem for skat - men omvendt - fører man en cigarkasse som var det en bankkonto og den hele tiden stemmer, er det jo ikke så meget andet end kasseapparatet i en ApS butik -

nå - jeg forstår godt man lige vil spare den bank her og man kan gøre det uden at bryde loven - så længe pengene bliver en speciel kasse kun til det formål i kontanter og ikke ryger på nogen privat konto

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

nå - jeg forstår godt man lige vil spare den bank her og man kan gøre det uden at bryde loven - så længe pengene bliver en speciel kasse kun til det formål i kontanter og ikke ryger på nogen privat konto

Det næste rigtigt gode spørgsmål bliver så bare om man kan risikere problemer hos banken, når man kommer og vil hæve 40-50k fra virksomhedskontoen og efterfølgende - når selskabet er likvideret - vil indsætte dem på sin privatkonto. Man kan selvfølgeligt fremvise et likvidationsregnskab som dokumentation, men kunne da sagtens forestille mig, at de alm. banker vil se lidt skeptisk på det.

Noget helt andet - hvordan vil du bære dig ad med at hæve så stort et beløb fra en lunarway konto til kontanter ? Kunne sagtens forestille mig, at der også her vill påløbe en del gebyrer. Særligt hvis du går i en fysisk bankfilial (fra en anden bank) og hæver ?

Statsautoriseret revisor - København

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)