Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beregning af MIN/MAX beholdninger..

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 8. Oct 06
Indlæg ialt: 238
Fra  microparts NAP - Nordic AutoParts ApS Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Vi har en sjov lille diskussion omkring, hvordan man rigtigst beregner ens minimum og max beholdninger på lagerførte produkter.  

Eks.:

Produkt A: Sælges 35 gange over 6 måneder. Leverandøren kan levere hver 14dag.

Hvordan mener I, at min/max beholdningerne skal beregnes?

J

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:56

Hej

Jeg ville bruge Wilsons formel.

Prøv at google på den, og der kommer en masse nyttigt frem.

Fra Århus
Tilmeldt 8. Oct 06
Fra  microparts NAP - Nordic AutoParts ApS Skrevet kl. 17:45

Tak.

Nogle der har et konkret eksempel på en beregning i relation til førnævnte eksempel?

Fra 9500 Hobro
Tilmeldt 7. Aug 06
Indlæg ialt: 269
Skrevet kl. 18:59

Free Gant Chart Viewer for Microsoft Dynamics NAV.

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 09:38

JSLarsen:

Produkt A: Sælges 35 gange over 6 måneder. Leverandøren kan levere hver 14dag.

Hvorfor ikke bare tage udgangspunkt i 14 dages leveringer og sætte max til det antal enheder i sælger inden for 3 uger..

Nemmere kan det ikke være og ingen formler virker bedre end faktiske forhold..

Ingen gætterier her!!

mvh   Geeked

Fra Århus
Tilmeldt 8. Oct 06
Fra  microparts NAP - Nordic AutoParts ApS Skrevet kl. 09:51

Enig, så længe vi taler mindre lagerværdier. Taler vi lagerværdier på X-antal millioner, skal beregningerne være mere præcise - alternativt kan forretningen i relationer til bindingerne blive for store.

Men, ellers fint indlæg :)

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Skrevet kl. 10:16

Jeg tror, at uanset beregninger og formler, kan de ikke erstatte praktisk viden..

Beregninger og formler er stadig gætterier, idet man ikke kan beregne et evt. salg eller et evt. forventet salg, for kunne man det, ville formler være praktiske.

Fakta er bedst og op og nedreguleringer løbende i max. og min. er nødvendigt..

Undrer sommetider over, at mine leverandører der er 100 gange større end jeg, ligger inde med mindre antal enheder sommetider, end jeg gør og at de også løber tør og ikke kan levere, hvis jeg bestiller mere end jeg plejer..men måske bruger de også formler i beregning som ikke kan tage højde for pludselige forskydninger i salget.

mvh   Geeked

Fra 9500 Hobro
Tilmeldt 7. Aug 06
Indlæg ialt: 269
Skrevet kl. 10:34

Enig i at Wilson's formel er en teoretisk størrelse, men nu blev der jo spurgt hvorledes man 'beregner' min/max beholdning. Formlen angiver de teoretiske omkostninger ved forskellig adfærd, og forståelse af disse må være forudsætningen for at kunne udvikle rutiner for disponering der også virker (er økonomisk optimale) i praksis.

Free Gant Chart Viewer for Microsoft Dynamics NAV.

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Skrevet kl. 10:51

Hvis du tager udgangspunk i opstart af en virksomhed..

Hvordan ville du kunne sætte en formel uden praktisk viden og uden at ramme forbi?

Man kan lave noget man forventer med vil altid kunne ramme lidt eller meget forbi..

Kunder er kunder og handler ikke altid som forventet, med mindre man har faste loyale kunder der køber 3 sække hundefoder hver måned og bliver ved med det..

Ellers vil alt være gætterier uden hold i den virkelige verden.

mvh   Geeked

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 11:54

Hvis i vil besvare det "rigtigst", er i nødt til at definere successkriterier a'la

99% af alle ordrer på produkt a, skal kunne leveres direkte fra lager. Det er som sådan ikke mere rigtigt at ville levere 100% fra lager som at ville levere 99% fra lager.

Så kan du beregne det med modellen under Genbestillingspunkt (s) i følgende artikel: http://da.wikipedia.org/wiki/Lagerstyring . Din situation er en lille smule anderledes fordi du har faste tidspunkter du får leveret på. Lad os sige at din efterspørgsel er 1 per dag og dit sikkerhedslager fx. er 3 varer. Du skal så bestille netop så mange varer at du ved modtagelse har 14x1 + 3 varer = 17 varer. Det spiller derfor ind hvor lang tid i forvejen du skal lægge bestillingen. Jo senere du kan gøre det, jo bedre kan du forudse hvor mange varer du skal bestille.

Mvh Jesper

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)