Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firma arangementer

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 19. Mar 16
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 00:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Har lige arbejdet for et stort firma, og der blev lavet to arrangementer om året hvor man medbragte familie (sommer og jule fest). Nu har jeg lavet eget firma. Må man tilsvarende i eget firma (APS) invitere familien ud på to årlige aftener? F.eks. en tur i Tivoli? Jeg tolker det selv på den måde inde på skats side https://skat.dk/skat.aspx?oid=1947945 men er ikke helt sikker. Findes der nogle grundregler man kan følge?

Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 291
Fra  SIDWAVE Skrevet kl. 05:43
Hvor mange stjerner giver du? :

du må holde de firmafester du vil, men skal betale selv. der er ikke fradrag for noget.

du må IKKE give medarbejderne gaver over et vist beløb. beløbet kender jeg ikke..

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig, Skattepligtige indtægter omtales i statsskattelovens §4, og særligt om personalegoder i ligningslovens §16. 

Generelt så skal du lave en sondring i mellem om det er "normalt" at invitere ægtefæller/familie med på arrangementer og i så fald er det skattepligtig eller ej. 

Når der er tale om familie og IKKE medarbejdere skal du også passe på at du ikke kommer til at lave udbetalingerne som kan have karakter af private hævninger. SKAT kan tolke tivolikort, resturantionsbesøg med familien som private hævninger. Dette gør sig gældende fordi du og din ægtefælle + børn er pr. definition nærstående parter, og er omfattet af reglerne for transaktioner med nærtstående parter (https://www.ft.dk/samling/20181/lovforslag/l157/spm/3/svar/1567293/2033353/index.htm

Så ja såfremt du er alene i virksomheden har jeg svært ved at se mulighederne for at fratrække arrangementer af privat karakter med din familie,  i din virksomhed

Det er i hvert fald mit bud. 

Venlig hilsen

Mathias

Tilmeldt 19. Mar 16
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan kan det være et stort firma som Microsoft så holder firma arrangementer? Er det parameteren at der kun er en medarbejder i mener det ikke kan trækkes fra firma? Både jeg og min kone er ejer. Jeg tænker da ikke de fleste store firmaer i Danmark gør noget ulovligt?

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Kort sagt så er det sondringen mellem om der er et lønforhold i selskabet eller ej. 

Hvis din kone og dig har ansættelseskontrakt og modtager løn, ville man godt kunne forsvare fradrag for normale arrangementer som julefrokost m.v, såfremt dette ligger på et passende niveau for to personer. Mens en tur med familien i tivoli nok vil blive betraget som et personalegode.

Hvis i IKKE har et lønforhold i ApS'et kan der heller ikke fratrækkes personaleudgifter.

Det er svært at at give et konkret svar for din situation. fordi SKAT ikke er så konkret på hvad man må, og ikke må, da det er et spørgsmål om nogle rammer man skal argumentere indenfor.

Hvis du mener det er rimeligt at fratrække visse omkostninger i selskabet, skal du jo bare kunne dokumentere og argumentere det overfor SKAT. 

Hvis man ikke kan dette, så kan SKAT underkende ens fradrag.

Tilmeldt 19. Mar 16
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi modtager begge fuld løn i firma.

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Så har i også mulighed for at fratrække personaleomkostninger ifbm. arrangementer jf. definitionen på SKAT :) 
Ligeledes kan i medbringe familiemedlemmer til arrangementer, hvor familiemedlemmer normalt anses for at være deltagende (ligesom Eventyrløbet, beskrevet i dit link). 

Bare husk at det skal være indenfor rimelighedens grænser og måske også være lidt ekstra påpasselig med hvad der bliver trukket fra, i og med dig og din kone og børn alle er nærstående parter til selskabet. 

Venlig hilsen

Mathias 

Tilmeldt 19. Mar 16
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Perfekt takker. Ville egentlig bare matche det vi havde på min tidligere arbejdsplads som fast ansat. Tænker en tur i Tivoli eller lignende. Ikke noget stort og prangende. Og så som et sommer og jule event.

Tilmeldt 19. Mar 16
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Btw tog jeg tivoli scenario da det matchede sidste arrangement jeg havde i Microsoft.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er ret afgørende her-  at I som minimum står som ansatte begge - og det er IKKE en fordel skattemæssigt at det er mand og hustru da ejer IKKE kan give sig selv skattefri personalegoder - det kan man kun til ansatte. 

Kravet er givet, at din kone er 100% reelt ansat med helt reel løn - og så går den nok, men generelt, har ejer (og dermed nærstående) IKKE ret til personalegoder, som er nogle man har, fordi man skal holde på personale i forhold til andre arbejdspladser 

Annette Sand svarer også på det her i et spørgsmål lidt nede https://anettesand.dk/2011/skattefri-gaver-til-medarbejderne/ 

Jeg ville ikke gøre det med mindre du virkeligt helt reelt - både du og din kone er ansatte med en helt reel løn - og 100% sikkert ikke tage børn med

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)