Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rki = ingen chance for iværksætteri?

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 17. Oct 19
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed som opererer via Patreon (det er lidt ligesom twitch med subscriptions) og jeg har nogle par hundrede patrons som samlet giver mig omkring 20 tusind (og det er konstant stignede I en god tempo).

Men som sædvanlige I disse situationer er det ikke arbejdet selv der er problemet men derimod at skaffe en erhvervskonto.
Jeg er I rki (6 sager, 100 tusind) og som jeg har forstået ved både at spørge nogle kammerater men også læser herinde så er det lig med 1% chance eller under for at kunne opnå dette.
Har spurgt min egen bank (Danske bank) hvilket førte til nogle hurtige- nej tak du. Begrundsen var dog at de ikke tog imod twitch og lignende platforms.

Jeg ved at rki er min egen skyld. Var en dum og naiv knægt som hoppede i alle fælder som man kunne. Men at blive benægtet noget som dette er virkelig hjerteskærende. Man føler sig lidt som en kriminel.

Har I nogle forslag til hvad der kan gøres? Udenlandske banker? Online banker? Er der helt umulig? Lunar-way er ikke en mulighed da jeg ikke har dansk statsborgerskab.
Lige nu er jeg I den situation at jeg er nødsaget til at lukke min virksomhed som, ikke kun klare sig godt pengemæssigt og vækstmæssigt, men som er noget jeg er dybt passioneret omkring.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

nr 1 er naturligvis at se om du kan lave aftale med kreditorer og komme ud af RKI ved at starte noget rimelig tilbagebetaling, for RKI er showstopper i de fleste banker. Lunar er jo så ikke mulig heller når du ikke er dansk statsborger - med mindre du kan overtale til undtagelse

Så er der de andre banker - herunder DDB som du jo kan forklare, at du kan klare dig med samme som du ville få i Lunar - nemlig

En ren top-op konto der ikke må/kan tilknyttes leverandørservice automatisk nets betaling

Et tilknyttet top-op debet kort type visa elektron

På den led kan en bank jo næsten umuligt tabe på dig - og du må stadigt være indstillet på en pris - sikkert omkring samme 2000 som Lunar + noget månedsgebyr.

Du må så også give dem en pakke med billedlegitimation - pas/kørekort kopi, beskrivelse af dit projekt med lille forretningsplan og budget og evt kopi af seneste årsopgørelse fra skat

Kender ikke Twitch godt nok til at vide hvor deres modstand ligger - om der er pirat virksomhed i den form for streaming - eller hvidvask risiko. Hvis der er det, så er den nok ikke muligt

Det er ikke fordi de ser dig som kriminel, men måske Twitch netop har pirat - ikke legale nøgle eller andet som risiko eller hvidvask ugennemsigtighed - og RKI frygter de alle, da det jo viser det har kunnet gå rigtigt galt før, uden det er spor kriminelt

vh John Hannover

vh John Hannover  

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Kravene for at få en erhvervskonto i danmark er høje. 

RKI - gør jo "bare" at du ikke kan låne penge, få kreditkort og sådan. 

Det som det kræver for at få en erhvervskonto er ofte en detaljeret forretningsbeskrivelse (business case), hvori du beskriver din virksomhed m.v, budgetter, forretningplan m.v. Kravene er ofte ekstra strenge hvis man ikke har dansk statsborgerskab. 

Men hvad skal du med en særskilt erhvervs konto? Kan du ikke bare bede banken om at oprette en ny konto i forlængelse af din allerede eksisterede privatkonto. Der er ikke noget krav om at du skal have en erhvervskonto i en enkeltmandsvirksomhed, det lettere bare arbejdet for rigtigt mange at det er adskilt fra det private, så man ikke blander privat og virksomhed sammen. 

Men dette kan løses ved bare at have en særskilt konto for dette. Når din kundemasse alligevel "blot" er subscripere og derfor IKKE overføre indbetalingen via. fakuta osv, men direkte fra Patreon, så ser jeg ikke noget problem i at blot have en privat bankkonto hvor din patreon er tilknyttet til. 

Det vigtigste er at du kan påvise hvor meget din indtægt og evt. udgifter er, og hvor det kommer fra. 

Sørg for altid at gemme dine bilag (Patreon overførselskvitteringer, bilag for ting du har købt til din EMV (vær lige opmærksom på hvilke ting du må trække fra), så du overholder bogføringsloven. Du skal materialet i 5 år (5 regnskabsår) også selvom du lukker din virksomhed. 

Venlig hilsen

Mathias

Tilmeldt 17. Oct 19
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

@John Hannover

Har lavet aftalere med de forskellige kreditorer og betaler månedeligt. Desværre er de ikke villig til at fjerne mig fra RKi før det fulde beløb er betalt. 

Jeg har prøvet og skrive til Danske Bank og fortælle at jeg sådan set bare har brug for en konto til at koble min virksomheds nemkonto på. Om det er privat eller erhverv. 
Men det var de ikke villig til. 

Kan ikke forestille mig noget pirate eller hvidvask med Patreon/Twitch. De er multimillionaire virksomheder som helst vil undgå sådan nogle situationer. Processen er simple. Folk abonneremere. De håndtere processen uden jeg har nogle indflydelse. Og jeg kan derefter trække pengene ud. 

Ps (Har lige købt din bog for enkeltmandsvirksomheder. Vil lige sende en personlig tak, heh)

@Mathias Kalundborg

Det eneste grund til jeg vil have en særskilt erhvervskonto er fordi jeg har forstået det således- pga hvidvask er lovene skærpet og ingen banker vil lade nogle koble deres nemkonto til privat. Så håbede på en erhvervskonto som jeg kan koble det til. Jeg har absolut ingen nytte af en konto bortset fra nemkonto aspekten. Skal jo bare kunne have en konto som er 'lovlig' da skat kræver at man har en konto som er koblet til det..

Og du har fuldstændig ret. Patreon er blot subscriperes. Ingen indbetaling, overførelser, osv.
 

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 17. Oct 19
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Det har jeg fuldt forståelse for. 
Men det var mere pointen I at bankerne ikke ville tillade at man kobler sin private konto til virksomhedens nemkonto og derfor at man søger erhvervskonto. Ikke fordi man er juridisk tvunger man mere man er nødsaget til det da der er ingen andre muligheder. 
Medmindre jeg har misforstået det? Jeg er meget my til alt det her 

Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal forvente at få nej i alle bank, når du står i RKI og ikke er dansk statsborger.

Et alternativ er at drive din virksomhed fra et andet EU-land. 

Det kunne f.eks. være Estland, som tilbyder e-residency til udenlandske freelancere m.m.

https://www.xolo.io/leap gør det let at starte op med lave omkostninger.

Tilmeldt 17. Oct 19
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

@seoplus

Nu skal jeg passe på med at juble for meget men lyder sgu' godt!

Er det også muligt at koble nemkontoen til bankene I estland? Og hvad med rki?

Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Estrofe:
Er det også muligt at koble nemkontoen til bankene I estland

Hvad skulle formålet være med det?

Finten er jo at du lukker din danske enkeltmandsvirksomhed og stifter virksomhed i Estland.

Estrofe:
Og hvad med rki?

Det kan jeg ikke svare på, men Experian har ingen afdeling i Estland.

Tilmeldt 17. Oct 19
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, kan godt se hvad du mener med det nu!

Men inden jeg hopper helt ud I det vil jeg lige spørge om det er lovligt?
At arbejde I danmark hjemmefra man at have virksomheden I estland?
Er der nogle form for love angåpende det? Lyder lidt mystisk at man kan gå ned I skat endda mens man reelt set bor I danmark.

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)