Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dokumentation af udgifter, hvordan?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 8. Jul 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har fået den ide at sy kjoler ud af genbrugsherreskjorter. Det er i sig selv ganske fint...jeg har fået etableret kontakt til en systue...MEN så er der bare lige det med krav om dokumentation af alle udgifterne, så de kan trækkes fra i det samlede regnskab...Skjorterne bliver primært indkøbt hos diverse danske genbrugsbutikker (kirkens korshær...osv.), og her får man (som oftest) kun en dankortkvittering med eller betaler via mobilpay...det kan jeg næppe bruge til noget. 

Kan jeg eksempel have en faktura "klar" med navn på butik og dets adresse og så skal de skrive under? Tænker næppe at Kirkens Korshær gider at udarbejde faktura for et par skjorter ;-) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Det kan du sagtens  - lav selv et afregningsbilag og forklar du skal bruge købsbilag med deres CVR (kirkens osv) og du har en klar til bare at sætte varen og prisen og datoen ind i

Jeg ville dog tro du sagtens kan få en dags dato med deres navn/cvr - vare, dato og pris udleveret - de er ret så samarbejdsvillige og vil jo gerne sælge deres ting, og- har sympati for et projekt med genbrug - så jeg tror sagtens du får den type til at medvirke - det skal ikke være en forkromet maskinudskrevet - en dags dato i hånden er fint - og du må gerne selv medvirke til at have den klar.
Du har helt ret i, at du skal bruge noget dokumentation til fradraget

god vind med projektet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 00:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du har som køber krav på at få en kassebon eller faktura. 

Tilmeldt 8. Jul 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for svar. Det lyder lovende. Jeg har lige et par spørgsmål:

Jeg må indrømme, at jeg er grøn indenfor alt hvad der har med bogføring og gøre. Hvad er forskellen på afregningsbilag og købsbilag? Jeg har forsøgt mig lidt på Google, men synes det er en jungle at forstå. Kan jeg godt lave et afregningsbilag, selvom sælger (altså kirkens korshær) er virksomhed med CV?  Jeg har forstået det sådan, at man kun kan gøre det, hvis sælger er privat eksempelvis på DBA. Og hvad skal der fremgå af afregnings og købsbilag?

Når du siger, det er nok med en håndskreven seddel, hvad menes der så her? Jeg kan læst mig frem til følgende på nettet:

Grænsen for hvornår en køber kan nøjes med en kassebon eller forenklet kvittering som dokumentation for sit momsfradrag er kr. 3.000 inkl. moms. Det betyder i praksis, at hvis du køber over det beløb, skal du bede om en faktura.

Dog kan jeg ikke se, hvad en forenklet kvittering skal indeholde? Og en dankort kvittering er vel næppe en kassebon? 

Mvh Maja 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Et afregningsbilag er som en modsat faktura - og kan laves - mig bekendt mellem alle i princippet. En dankort nota er ikke en kassebon - det skal selv kirkens korshær og alle andre butikker kunne give ud over dankort eller MP nota

De bør også skrive dit firmanavn på ved opfordring og det tror jeg også de gør - jeg tror lidt du mangler at bede dem om det bare - de er da fleksible http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/faktura-krav-til-faktura.html

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Et afregningsbilag kræver at brugen af dette er aftalt på forhånd mellem køber og sælger. En alm faktura fra sælger bør være tilstrækkelig her.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Et afregningsbilag kræver at brugen af dette er aftalt på forhånd mellem køber og sælger. En alm faktura fra sælger bør være tilstrækkelig her.

problemet synes at være at trådstarter ikke kan få dem til at lave noget der ligner (tilsyneladende heller ikke kassebon men kun dankort kvitto eller MP ) og her ville jeg tro det så var OK hun selv laver en faktura/afregningsbilag hvor hun har sit navn og skriver dato, vare og pris og lige får forretningens stempel, hvis virkeligt den ikke vil lave kassebon som minimum med navn på og varen synlig - lyder så bare mærkeligt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Jul 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen John

Tusind tak for svar.

Jeg har læst det link igennem du har sendt og har også selv søgt rundt på Skats hjemmeside...desværre er jeg stadig noget så forvirret.

Jeg læser mig frem til at butikken er forpligtet til at kunne udskrive en kassebon, men problemet med genbrug er jo ofte at de har de der oldgamle kasseapperater, som ikke udskriver kvittering og så har de en dankort maskine ved siden af, som kun spytter en dankortbon ud. Jeg har læst at i det tilfælde kan butikker nøjes med at udstede en kassebon, hvor virksomhedens navn eller registreringsnummer fremgår samt salgsbeløbets størrelse, hvilket netop fremgår af dankortkvitteringer....MEN jeg er i tvivl om det kun gælder for salg til private....en ting er jo, hvad sælger er forpligtet til, en anden ting er, hvad jeg som virksomhed er forpligtet til at dokumentere.

Den anden mulighed er som du pointere et afregningsbilag, hvor jeg har den nødvendige dokumentation klar. Da hver handel i mit tilfælde altid vil beløbe sig under 3000,- vil mit afregningsbilag kunne nøjes med at leve op til kravene for en forenklet faktura. Jeg kommer dog til at tænke på om sådan et afregningsbilag stiller krav til sælger (Kirkens Korshær) om bogføring....? Det er de jo nok ikke specielt interesseret i...

Ydermere fremgår det, at der ved afregningsbilag skal forligge en skriftlig aftale om, at det er via afregningsbilag, der afregnes (ud over at hver afregningsbilag skal godkendes - gøres dette med underskrift fra sælger i butik?). Denne skriftlige aftale er det en aftale jeg kan få på plads, ved f.eks. at have en mail fra Kirkens Korshær, der godkender denne form?

Det er muligt at jeg komplicerer hele processen, men jeg vil gerne være sikker på at gøre det korrekt, så jeg ikke står med håret i postkassen senere hen.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

For mig er det stadig uklart om du overhoved har efterspurgt en kvittering når du har købt vare eller er det bare rent gætværk at du antager de ikke kan/ vil skrive en kvittering? kan / vil de ikke lave en kvittering må du jo henvise til at de har en forpligtigelse til det iht lovgivningen. Det kræver jo ikke det store for dem at skrive en dags dato kvittering.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Maja0802:
Det er muligt at jeg komplicerer hele processen
jeg tror som du forstå, sagtens du kan få dem til at skrive kvittering  det er et lovkrav og de holder loven. Men jeg kan heller ikke se noget galt i du selv laver papirarbejdet - skriver varen, prisen, momsen, sælgers navn/CVR og får dem til at smide stempel på eller underskrift på en sådan dags dato - Jeg tror bare let du får dem til at udfylde en tom dags dato om ikke andet - kan slet ikke se hvorfor kirkens korshær ikke skulle være interesserede i at holde loven og give dig kvittering som erhvervsdrivende

vh john H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)