Chefers ret til at forbyde ansattes bijob forsvinder - Amino.dk
på Amino
Bliv gratis medlem på Amino

Køb et Amino Sponsorlink

Nye ekspertblog-indlæg
om  Administration & Finansiering

Læs flere ekspertindlæg

Top karmaliste (30 dage)

De flinkeste Amino’er der hjælper mest med "Jura, kontrakter, lovgivning, ophavsret m.m. "

Chefers ret til at forbyde ansattes bijob forsvinder

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
Amino-karma 45.148
Tilmeldt 3. feb 06
Indlæg ialt: 10.970

Skrevet 04-09-2019 kl. 19:16

I nær fremtid forhindres arbejdsgivere i at sige nej til ansatte, der vil arbejde ved siden af det faste job. Det fremgår af et nyligt vedtaget EU-direktiv.

https://finans.dk/karriere/ECE11577732/chefers-ret-til-at-forbyde-ansattes-bijob-forsvinder/?ctxref=forside

Amino-karma 178.253
Fra 2800 Lyngby
Tilmeldt 2. mar 11
Indlæg ialt: 38.935
Amino Plus
Cookie - John Hannover
Fra John Hannover
Skrevet 04-09-2019 kl. 22:14

Dog som DI korrekt skriver, vil det forsat være muligt at forhindre et bijob der kan komme i vejen for hovedjobbet (overlæge der opererer om formiddagen må ikke tage nattejob.Inden :) ) eller kan skabe konkurrence i mange fald - du vil stadigt kunne stoppe din elektriker ansatte i at bijobbe hvis der er risiko for det er med din kundemasse - men ellers ja - intentionen er, at det skal være frit at tjene penge ved siden af

vh John Hannover

Amino-karma 11.009
Fra København
Tilmeldt 30. jul 07
Indlæg ialt: 2.045

Flemming
Skrevet 04-09-2019 kl. 22:21

Fint at hovedarbejdsgiver ikke har hånd- og halsret over ansatte, når de samtidig ikke kompenserer dem for det.

Amino-karma 25
Fra Kastrup
Tilmeldt 15. sep 17
Indlæg ialt: 7

gustave
Fra AirCrobat ApS
Skrevet 05-09-2019 kl. 07:31

Fedt, jeg var tidligere på året til en samtale hos et marketing-bureau der tilbød en lav hyre og samtidig krævede, at det freelance-job jeg har, det skulle jeg sige op. Hvis man passer sit job og ikke stjæler virksomhedens kunder, så synes jeg aldrig det har været i orden for en arbejdsgiver, at forhindre ansættelse på baggrund af bi-job. 

Men dette forhindrer vel ikke arbejdsgiver i at spørge ind til bijob til en samtale, og derfra veælge vedkommende fra? 

Amino-karma 151.170
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. mar 05
Indlæg ialt: 12.228
Amino Plus SystemAdministrator
Martin Thorborg
Fra Ageras, Amino ApS
Skrevet 05-09-2019 kl. 11:41

Har jeg en ansat der ikke giver sig 100% i de 37 timer jeg betaler for, fordi de også passer andet, så vil den person miste sit job.
Så den regel er 0 værd.

De bedste hilsner

Martin

Amino-karma 178.253
Fra 2800 Lyngby
Tilmeldt 2. mar 11
Indlæg ialt: 38.935
Amino Plus
Cookie - John Hannover
Fra John Hannover
Skrevet 05-09-2019 kl. 12:20

gustave:
Men dette forhindrer vel ikke arbejdsgiver i at spørge ind til bijob til en samtale, og derfra veælge vedkommende fra?
nej - ligeså lidt som hvis arbejdsgiveren kan mærke, det går ud over arbejdsevnen i det daglige job, så reglen er jo ikke det store værd. Ret typisk EU regel i mine øjne. Det har altid været vanskeligt for en arbejdsgiver at fyre en ansat for et bijob - og det vil heller ikke forbyde arbejdsgiver at skrive, at den ansatte forventes at bruge alle sine kræfter på jobbet - og så bedømme, at et bijob gjorde at det ikke var tilfældet - 

En sælger der måske nattearbejder er måske ikke på mærkerne dagen efter - En luftkaptajn skal vel ikke have bijob og sidde vågen timerne inden flyvning for at opbygge en webshop - osv - En elektriker kan måske ikke bijobbe som elektriker uden det går ud over arbejdsgivers salg

Omvendt kan en alm kontor person eller håndværker måske godt have et mindre bijob - eller køre noget online - uden det skader, og så vil en normal arbejdsgiver vel heller ikke være imod det.

Der sættes regler for arbejdstid - 37 timer osv - og så er det måske naturligt nok, at med lidt krævende jobs, så mener arbejdsgiver, at den person man betale for jobbet, ikke skal bruge andre 20 timer på noget andet - men det afhænger nok af job typen og om medarbejderen er fuldt på i den betalte arbejdstid

Jeg tror ikke det ændrer det store ud over, at arbejdsgiver ikke per standard bare kan forbyde enhver form for bijob og det er rimeligt nok

vh John Hannover

Amino-karma 671
Fra Silkeborg
Tilmeldt 23. feb 13
Indlæg ialt: 169

Andreas
Fra Smykkelivet.dk I/S
Skrevet 05-09-2019 kl. 14:36

Martin, så har du jo bare ansat forkert :) men selvfølgelig skal folk da give det de har i deres arbejde.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)

RSS-feed

Administration & Finansiering er venligst sponseret af:

Jura, kontrakter, lovgivning, ophavsret m.m.
Besøg vores samarbejdspartnere :