Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

fusion/sammenlægning af virksomhed mellem 2 lande

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Aug 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er i en tidlig dialog med et lignende virksomhed som min fra Norge, (som jeg har arbejdet en del sammen med det sidste halve år) om at skulle sammenlægge vores virksomheder, de er ved at lave et skriv til mig , om hvordan de tænker vi skal gøre. Jeg har ikke megen viden omkring dette. Så jeg har snakket lidt med min erhvervs konsulent fra min kommune, men jeg mangler at få noget mere viden om hvilken form er fungere bedst når det er mellem 2 lande.

1. At vi opererer individuelt i Norge og Danmark:
Vi bruger hinandens tjenester og fungerer som underleverandører for hinanden som partnere.
Dette er sandsynligvis den nemmeste måde at løse job på i dag, men vi bør sandsynligvis gøre noget marketing for at kunne sælge mere af vores ydelser.

2. Vi starter et firma sammen i DK og tager alt, hvad virksomheden har og fusionerer det under samme brand:
Her betyder det, at vi er enige om % opdelingen af, hvem der bliver daglig leder osv.

3. At jeg bliver partner i den Norske virksomhed:
De har flere interesserede aktionærer, og for et par måneder siden skrev de under på en mulighed for at sælge 33,34% inden for 12 måneder.
Dette gør det vanskeligt at købe mig ind i virksomheden.

Hvad skal jeg være opmærksom på, hvem kan hjælpe mig igennem disse spørgsmål?

Min virksomhed et Enkeltmandsvirksomhed som har eksisteret i 2 år, jeg har en medarbejder, vi er en special tegnestue der også laver 3D scanninger af bygninger. Jeg har solgt tegne ydelsen til dem.

Virksomheden i Norge er et A/S selskab med aktionær, de har eksisteret i 3 år, der er 1 på fuldtid og 1 på deltid. De har flere typer af 3D scannere, som vi muligvis kunne deles om.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke fusionere en enkeltmands og et A/S - det forudsætter, selv i samme land, at det er kapitalselskaber begge. Din enkeltmands er DIT CVR knyttet til dig som CPR person.

Du bør gå til en revisor og få overvejelser af, om du skal lave en skattefri (udskyde) virksomhedsomdannelse til ApS eller skattepligtig (som er dumt hvis der er en del googwill og aktiver af værdi som genvinder skattemæssigt)

Resten kan du så også tage med revisor, men du må skulle via selv at være kapitalselskab og kan ikke bare uden skat flytte aktiver og goodwill over

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Aug 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dit svar.

Min erhvervs konsulent snakkede også om at jeg skulle oprette et holding selskab og lave mit nuværende firma om til et ApS. Virksomheden i Norge bliver muligvis opkøbt sidst på året, så muligheden for at lave et nyt fælles virksomhed i danmark kunne godt blive muligt.

Ville der være noget fornuft i at beholde mit nuværende firma, hvis vi laver et nyt hvor alt aktivitet er? kan man sætte det på pause (ingen indtægt og udgifter) min tanke er hvis det nye firma ikke bliver en succes. 

Jeg vil gå videre med mine ideer til min revisor mvh Benny 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Benny ND:
Ville der være noget fornuft i at beholde mit nuværende firma, hvis vi laver et nyt hvor alt aktivitet er? kan man sætte det på pause (ingen indtægt og udgifter) min tanke er hvis det nye firma ikke bliver en succes
det kan du MEN hvis skat mener, at aktiviteten - kunder - knowhow. goodwill er flyttet over i et nyt ApS, så vil du blive dyrt beskattet - så du bør gå til revisor

Hvis dit nuværende skal ind under holding, så skal du nu nok lave omdannelse af det direkte til et ApS som så skal være holding for et drift som det stifter - og som kan ejes af dig og - var det en nordmand - 50/50 eller hvad I vil. Du skal nok så bruge dit nuværende personlige til omdannelse til det holding du vil have som ejer af det du har sammen med norge

Det afgørende her er nok også ejeraftalerne http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

Mere om at stifte selskaber mm  skat, moms - omdanne osv i epub eller paperback https://jh-e-books.blogspot.com/2019/06/update-af-startup.html updated med nye aps krav og love om IVS

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)