Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan opretter jeg en enkeltmandsvirksomhed, når jeg er fritaget for moms?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Aug 19
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino'er


Jeg står og skal oprette en enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg får løn fra en anden virksomhed, til min egen virksomhed. Altså en form for konsulent arbejde.
Arbejdet består i socialt arbejde. Grunden til, jeg gerne vil betales gennem egen virksomhed er, at jeg vil gerne betale virksomhedskat fremfor personligskat.

Ifølge: bdo.dk/da-dk/faglig-info/depechen/depechen-artikler-2018/hvornaar-skal-ivaerksaettere-egentlig-momsregistreres

Siger de at;

- "Som altovervejende hovedregel skal iværksættere lade sig momsregistrere, når de sælger varer eller ydelser for mere end 50.000 kr. over en periode på 12 måneder. Altså med mindre de driver virksomhed af en art, som er undtaget for momspligt eller er omfattet af særlige regler. Fx er virksomheder indenfor sundheds-, social- og undervisningsområdet typisk fritaget for moms. "



Problemet opstår i, at jeg SKAL vælge en afgift, når jeg opretter enkeltmandsvirksomhed på virk.dk


(Virk.dk forlanger således:)
"Virksomheden kan kun få et CVR-nummer, hvis den registreres for moms, ansatte, lønsumsafgift eller andre afgifter (jf. CVR-lovens § 5, stk. 2).
Selv om den momspligtige omsætning ikke overstiger 50.000 kr. indenfor en 12 måneders periode, kan du vælge at registrere virksomheden for moms."


- Er der nogle der kan kaste lidt lys over dette emne??

På forhånd mange tak for jeres tid!
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må ikke bare fakturere hvis det rent faktisk er lønmodtager arbejde bare for at slippe for personskat - som du iøvrigt også betaler i alm personlig virksomhed med mindre du bruger VSO som jeg vil  tvivle på du kan bruge her - og selv med VSO vil du ende med personskat
Det kan være dyrt at fakturere lønmodtager arbejde i skat og bod https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html 

Når det er sagt så er selvstændig erhvervsvirksomhed uden moms muligt i PMV MEN her kan du ikke bruge VSO mig bekendt og i alle fald er det personlig skat og stadigt ikke lovligt hvis ikke det er egentlig selvstændig virksomhed og- de som betaler dig skal indberette Det til skat på dit PVM CVR nummer som honorar til dig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Aug 19
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person
Hej John.

Du virker til at have ret godt styr på det!

Jeg står i den kattepine, at jeg har ramt mit SU max fri-beløb for året allerede.

Derfor har jeg ikke mulighed for at lave en PMV eller enkeltmandsvirksomhed med personskatteordning.

Forstår ikke helt problematikken i, at jeg bliver hyret som konsulent, hvordan kan de nogensinde tjekke det arbejde jeg laver, når det er socialt menneske kontakt.

Har du evt. andre forslag til, hvordan man kan gøre det ellers, så det ikke rammer min egen årsopgørelse i indeværende år?

Tak for din tid!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

hvordan man opdages er ikke lige til at sige - ved kontrol af dem der betaler dig normalt - Forudsat du ER selvstændig og du må selv tykke mit link igennem og se om du er det - har du f.eks anden risiko end at de ikke betaler din regning - har du andre kunder - reklamerer du osv
Det handler ikke så meget om hvorvidt du opdages - eller dem der betaler opdages - for det kan ske og det være det ikke sker, Jeg siger bare, at hvis man fakturerer noget der rent faktisk er lønmodtager arbejde - uanset det er for at undgå SU - så kan det være meget dyrt. I personlig virksomhed vil man miste momsfradraget og i stedet få skat af den moms man fakturerede. I PMV er der ikke moms og risiko er størst for den der betaler dig MEN begge dele er personskat. 

I selskabsform vil fakturering af lønarbejde kunne give en skat over 100% som du sikkert også så i mit link - så der er risikoen langt større -Ud over det,så vil det jo - hvis det opdages, ud over skatten også komme på din årsopgørelse som personlig indkomst, og så vil din SU blive inddraget eller krævet tilbage

Man kan ofte med fordel afmelde SU enkelte måneder

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)