Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan du hjælpe med at be -eller afkræfte min begynderstrategi?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 16. Jul 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg søger lidt sparing med de tanker jeg går med omkring min første investering.

Har de sidste 4 år taget tilløb. Jeg vil begynde med et beskedent beløb på 10.000. og i en periode tilføje 1000 hver måned. Jeg er studerende de næste 4 år, så der er i hvert fald en periode på 4-5år uden behov for dem. Men min overordnede strategi er meget langsigtet og af alle de muligheder der er, har jeg valgt at fokusere på passiv\aktiv investering. I begyndelsen vil jeg ikke sammensætte en portefølje af enkelte aktier selv, primært fordi studiet fylder mest. Jeg ved at det er svært at give råd, fordi alt afhænger af 100 personlige årsager til at investere. Mine er ret ligetil baseret på ringe kendskab til markedet, langsigtet mål og passiv\aktiv investering.

Mine tanker er nu en fordeling på:



70% i Sparinvest INDEX Globale Aktier KL (Som jeg har forstået som en passiv investeringsfond)
Risikoprofil 5 af 7 på Nordnet


20% i C WorldWide Emerging Markets KL A (Som jeg har forstået som en aktiv investeringsfond)
Risikoprofil på 6 af 7 på Nordnet


10% i noget med Augmented Reality Teknologi at gøre. Et område jeg har en personlig tro på. Dog ikke undersøgt dette til bunds.



Jeg vælger Sparinvest som det ”sikre” valg og C WorldWide fordi jeg ser dem som interessante ud fra både deres informationer på hjemmesiden og den information jeg kan læse på Nordnet under målsætning. De ligger begge i den øvre ende af risikoskalaen, men det passer fint på mig.
Spørgsmålet er, om dette er en fornuftig start, hvor jeg vil kunne drage nogle nyttige erfaringer de næste år.

Et par sidespørgsmål.
1. Er det klogere at investere et større beløb i starten, frem for at dele det op med 1000 hver måned over en periode, som jeg først har tænkt?
2. Er det her i 2019 fornuftigt at investere, hvor priserne på alt, ser høje ud, eller er der noget om snakken om en recession i 2020? Måske er mit beskedne startbeløb uden bekymringer, hvis det sker?
3. Der er op til flere Sparinvest muligheder på Nordnet som nærmest hedder det samme. Men forskellige priser. Hvordan navigere jeg i dem?

Tak på forhånd :)
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg kan ikke give dig en vinder-formular på aktiemarkedet, men måske lidt input til overvejelser.

Først og fremmest bør du overveje om din opsparing skal ske i "frie midler" eller med pensionsmidler. Du lader til at bruge Nordnet som jo tilbyder et udvalg af muligheder, så prøv at tale med dem om din situation.

Du lader til at være bevidst om at sprede risikoen, men det behøver måske ikke være spredt helt så meget som "globale aktier index". 

Med forholdsvis små beløb skal du være særligt opmærksom på kurtagen. Et bud kunne være at handle for mindst 3.000 kr i hver transaktion. Visse fonde handles dog uden kurtage i Nordnet, så dem kan du selvfølgelig købe i helt små portioner.

Du skal også være opmærksom på omkostningerne i fondene (ÅOP). Ikke mindst derfor kunne det være relevant at overveje 'Nordnet Superfonden Danmark' hvor der ingen omkostninger er, og så vidt jeg husker heller ingen kurtage. Det giver en god spredning i de største danske børsnoterede selskaber. 

Tilmeldt 11. Jun 19
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

tag evt. et kig på euroinvestor og læs deres nyheder, så du er med på hvad der sker på markedet, for det kan jo gå op og ned for alle.

www.goloan.dk - Lad bankerne slås om dig

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 16. Jul 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu linker du til Visa Inc. Med min ringe erfaring kunne det være fint med en begrundelse?

Tilmeldt 16. Jul 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for et godt svar. Det er frie midler jeg bruger. Har faktisk slet ikke overvejet pension som en mulighed. Jeg vil tage et kig på Nordnets muligheder, og i øvrigt godt råd med kurtagen. Det mindes jeg også at have læst om, men i farten glemmer jeg ofte de mange snubletråde der er på vejen. Når du mener at det globale markede er lige bredt nok, er det så fordi du tænker at holde sig til f.eks Europa? Eller bare en fond der tager sig af en bred række af forskellige brancher i Danmark?

Og med de mindst 3000 i hver tranasktion, det svare måske på mit spørgsmål om at investere et større beløb på én gang, frem for at gøre det med små beløb hver måned? Min tanke var at ved at købe hver måned, vil jeg også sprede risikoen yderligere?
Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

SK87:
Nu linker du til Visa Inc. Med min ringe erfaring kunne det være fint med en begrundelse?

Du må gerne kigge på de sidste 5 år. Det går kun en vej. Renter kan du nemt udregne selv.

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil ikke anbefale hverken 'danske aktier index' eller 'globale aktier index', men blot opfordre til at du selv overvejer.

Det jeg helt sikkert kan anbefale er at du kigger på omkostningerne (ÅOP) på de fonde du overvejer og tager det med i betragtning.

Med disse mindre beløb, så skal du helt sikkert også forstå handelsplatformens prisliste (kurtagen). Hos Nordnet vil en normal handel i et dansk værdipapir koste minimum 29 kr og en amerikansk aktie minimum 80 kr.

Køber du for 1.000 kr så har du allerede tabt henholdsvis 2,9% og 8% og det er altså en dårlig start.

På den måde vil jeg opfordre dig til at se om der ikke er nogle kurtagefri-fonde du kan bruge. Så kan du også købe hver måned uden problemer.

Tilmeldt 16. Jul 19
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er lige præcis de detaljer jeg bl.a søger :) Er det for meget at spørge om hvordan du selv ville placere 10.000 på en eller to passive fonde, som førstegangs"investor". Måske endda forudsat samme udgngspunkt som mine.

Grunden til et eksempel, er at jeg meget ofte blandt venner og bekendte høre at de ikke gider gå igang, fordi der ofte ikke bliver givet nogle eksempler på hvad en person selv ville gøre. Det er netop der jeg tror at mange fejl der kan reduceres, og ikke mindst vindes mere interesse blandt folk, om at komme igang med investering.

Jeg ser det lidt som et træningsprogram. Der kan være et hav af individuelle mål med at træne, og derfor kan et træningsprogram til én person ikke nødvendigvis opfylde de mål, som en anden person har med sin træning. Men der findes jo altid et godt udgangspunkt som ikke gør "skade" på hverken den ene eller den anden, men tværtimod er en stabil og fornuftig start. Derfra kan der justeres i takt med at man kommer igang og bliver klogere. Hvis du kan følge mig her?

Eller en anden person der læser med, hører jeg gerne fra om hvordan han/hun ville gribe det an.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Som andre har nævnt - køb ikke små portioner - køb ikke under 5-10.000 kr per gang - se på ÅOP men først og fremmest

Skaf dig overblik over din egen faktiske risikoprofil http://finansiel.blogspot.dk/2013/08/risikoprofil-investering-i-vrdipapirer.html 

og læs så evt lidt her om aktieinvestering generelt http://finansiel.blogspot.dk/2013/08/aktieinvestering-grundforudstninger-for.html 

og - hvis det er helt langsigtet - så overvej stærkt at investere i pensionsmidler som beskattes langt mindre indtil udbetaling

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)