Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leje af lejlighed til mig selv igennem eget firma

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian Dahl:

Jeg ser hvad du mener. Jobbet mener jeg ikke kan betragtes som alm. lønmodtager job. Jeg er selvstændig konsulent og har kunder rundt omkring. En ny opgave er som regel lig med en ny by. Udover det har jeg nogle mindre kunder som jeg håndtere fra hjemmekontoret.

I tilfældet med de kunder hvor jeg skal være til stede onsite, kan der være perioder hvor der kræves lange arbejdsdage da jeg ofte arbejder med korte deadlines. I de tilfælde synes jeg ikke det gavner at køre frem og tilbage 2 timer hver morgen og aften. Så vil hellere leje en midlertidig bolig eller et hotelværelse.

Det er ikke fordi jeg vil bruge boligen privat. I weekenderne smutter jeg hjem igen. Skal bare bruge et sted i hverdagene med en seng og en vask. Så kan jeg bedre være til stede onsite for min kunde.

Vedrørende selvstændig/lønmodtager, så kommer det an på de faktiske forhold. 

Hvis du selv har en stor økonomisk risiko, og ikke har givet kundens instruktionsbeføjelser, så kan du godt forsvare at det er som selvstændig. 
Det bliver farligt hvis det nærmer sig lønmodtagerlignende forhold. 

Vedrørende lejlighed, så er der gråzone-områder, så det kommer nok an på de faktiske forhold. 

Et fiktivt eksempel kan være:

Konsulentvirksomheden hjemmehørende i Helsingør. 

En 2-måneders opgave i Nyborg (2 timers transport væk). 

Her ville jeg ikke tøve med at overnatte 3-4 nætter pr. uge i Nyborg, så der ikke blev for meget spildtid på vejene. Det er også langt billigere end at køre frem og tilbage. Det sparer altså på klimaet, ressourcerne og pengene for alle parter (konsulentvirksomhed, kundevirksomhed, samfundet/SKAT). Det er i den sammenhæng formentlig uvigtigt om transporttid, transportomkostninger, overnatningsomkostninger og fortæringsomkostninger kan viderefaktureres til kunden i et eller andet omfang. 

I den sammenhæng KAN det være billigere - eller ca. samme omkostning - at korttidsleje en lejlighed, ift. at bo på hotel.
Det ville jeg ikke betænke mig på at gøre. 

Det er korrekt, som John skriver, at der så også er rådighed over den i weekenden, hvilket måske kunne udløse beskatning. Jeg ville i givet fald selv forsvare at have lejet lejligheden, trods den øgede rådighed. De fleste vil vel for søren også gerne være hjemme engang imellem, og så fedt er det altså ikke at arbejde væk hjemmefra i 4-5 dage/nætter ad gangen i månedsvis. 

Hvis - der i mod - der var tale om bopæl/konsulentvirksomhed "langt ude" og en 2 måneders opgave i pulserende Århus, København, Paris, så kan det godt være det ser anderledes ud. Der er muligvis forskel på hvor mer-attraktivt den ekstra rådighed pludselig kan være. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

..... og så er der faktisk afgørelser på at transporttid på mere end 2 timer er blevet underkendt. Eksempelvis er et tilfælde omtalt i Birthes link. Så argumentet skal søges i transport og kombineret med det arbejdsmæssige behov.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

..... og så er der faktisk afgørelser på at transporttid på mere end 2 timer er blevet underkendt. Eksempelvis er et tilfælde omtalt i Birthes link. Så argumentet skal søges i transport og kombineret med det arbejdsmæssige behov.

- Jeg ville nok sigte på hotel eller leje BNB kun for de aktuelle dage som max - men er det afgørende for arrangementet - så kan man jo for 400 kr for bindende svar hos skat

Masser af mennesker har 2 timer til og fra arbejde - uden at have en lejlighed til rådighed

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sønderborg
Tilmeldt 21. Mar 17
Indlæg ialt: 59
Fra  Unique Code ivs Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har normalt ikke 2 timer til arbejde. Jeg har mit eget firma med eget kontor og har så taget en onsite opgave ude en kunde. så blevet sendt ud til en kunde i nogle måneder. Dvs jeg skal køre ud til en lokation hver dag der ikke er mine normale arbejdsplads. På samme måde som hvis din arbejdsgiver beder dig om at arbejde på en helt anden lokation i x antal måneder.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Selvstændige har ikke noget der hedder - normalt ikke x timer til arbejde. Du spørger men vil kun have svar der passer dig og ikke bruge 400 kr på bindende svar- hvis det er så vigtigt. Virker ikke til vi kommer længere

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sønderborg
Tilmeldt 21. Mar 17
Indlæg ialt: 59
Fra  Unique Code ivs Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Ved ikke hvad du mener med de 400 kr..
Forstår bare ikke at et firma ingen mulighed har for at betale for overnatning for en af de ansatte. Har mange gange i tidligere jobs været i andre byer til møder ved kunder og her har vi fået betalt hotelværelse. Synes bare den her situation er lidt den samme.
Hvis jeg arbejder ved McDonald's i Odense og jeg pludselig en dag bliver bedt om at arbejde ved McDonald's i Aalborg de næste 2 måneder, så kan det da ikke passe at der ingen mulighed er for arbejdsgiveren at lade den ansatte få betalt overnatning.

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)