Jeg står og skal bruge kr. 2.500.000,- til et nyt projekt og har tænkt på, at opnå denne kapital, ved at sælge projektet i anparter á kr. 50.000,- pr. stk. samlet 50 stk. Selve oprettelsen af dette ApS har jeg styr på, men der jeg kommer i tvivl er hvad kan, jeg tillade mig at sætte ind i anpartshaveroverenskomst, som naturligvis skal laves? Måske vil det være mere smart med et A/S, da det i mine øjne er lidt mere seriøst, uanset hvad der vælges vil dette beløb forblive i forretningen i form af inventar, depositum på lokalerne ect. Personalet ansættes under: OVERENSKOMSTfor diskoteker og spillesteder2007 – 2010 mellem Hotel-, Restaurant- & Turisterhvervets Arbejdsgiverforening (HORESTA Arbejdsgiver) & Den Private Servicegruppe Fagligt Fælles Forbund (3F) Som udgangs punkt tilbyde de ansatte en løn, som ligger over overenskomstens krav, lønnen vil være på 135,00 kroner pr. time, hertil kommer pension, feriepenge og alt det øvrige. Skal jeg fortælle køberne af disse anparter hvem der har købt, eller er det nok med en form for bevis, på der er andre der har købt, tænker bare lidt på det er ikke alle der vil have deres navn frem, sammen med et erotisk projekt som dette er. I alle forretninger tales der om omsætnings hastighed, men dette kan ikke blive aktuelt for dette projekt da der sælges en service (brug af lokalerne) og ikke en konkret vare, eller er jeg helt ved siden af? Jeg forstiller mig blandt andet denne ordlyd i anpartshaveroverenskomst, men er det LOVLIGT?Initiativtageren ansættes som den daglige leder, af projektet (øvrige servicevirksomheder), denne har ret til en bonus på kr. 400.000,- pr. 17.000 kunder, altså 23,52 kr. pr. kunde, ud over den almindelige løn, som fastsættes til det samme, som det øvrige personale dog plus 25 %. Denne bonus beregnes kvartalvis bagud. Jeg har som initiativtager ret til denne stilling, som daglig leder, ligeså længe jeg ønsker dette. Hvis bestyrelsen ønsker jeg fratræder denne stilling, som daglig leder, skal jeg have en erstatning på 5 årslønninger, samt den forventede bonus for samme periode, som kommer fra 9.500 årlige kunder (kr. 223.529,41) Venligst René Buch
|
Hej René,
Du kan sagtens skrive alle disse ting i anpartshaveroverenskomsten, da det jo er en aftale imellem dig og de andre aktionærer. Jeg vil dog sige at det ikke virker i praksis - Jeg skulle ihvertfald ikke være aktionær under de vilkår.
Det virker nemlig lidt som om du starter projektet for at "malke" selskabet, da jeg vil anse det som en meget stor andel du vil have i bonus + de kan ikke slippe af med dig, hvis de bliver utilfredse med driften.
Det kan dog godt være andre ikke vil anse dette som negativt - Hvem ved?