Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg udgive min video (spørgsmål om rettigheder)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Nov 17
Indlæg ialt: 17
Fra  www.forandringforlivet.dk Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen. 

Vi har en diskussion om rettigheder til en video, som jeg gerne vil bruge i både privat og om muligt gerne også kommerciel sammenhæng. 

Her er fakta:

Videoens oprindelige formål var at en anden optræder - som havde et andet show - gerne ville se det jeg lavede. Ejeren af klubben gav lov til at optage til dette, og til at jeg selv kunne bruge videoen til videreudvikling.

Jeg er performer på videoen. Det er et show/foredrag, hvor der er 4 andre der deltager kortvarigt i videoen, og jeg har tilladelse til brug af optagelsen fra dem alle. 

Jeg optræder med eget værk. Der er intet med anden copyright i optagelsen.

Jeg optræder i en natklub, hvor der er adgang for alle over 18 år, når bare der købes billet. 

Her er så kickeren...

Jeg optræder på et performanceområde, som er opsat foran klubbens logo, som står ret stort i baggrunden. 

Spørgsmålet er:

1. I hvilket omfang må jeg bruge en sådan video uden yderligere kommunikation med klub- og logoindehaver?

2. Må jeg dele videoen helt eller delvist - ikke kommercielt - via f.eks youtube?

3. Må jeg sælge optagelsen digitalt?

Jeg håber at I kan hjælpe med at belyse dette. Jeg synes reglerne er en jungle! 

Fra Århus
Tilmeldt 23. Jun 14
Indlæg ialt: 168
Fra  Paragraf Advokaterne Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er som udgangspunkt et rent ophavsretsligt spørgsmål.

Ophavsretten til videoen tilhører den, der har optaget den eller ladet den optage, men du har fået lov også at anvende den. Så ifht. selve videoen er du i mål.

Klubbens ejer har så givet lov til optagelsen under forudsætning af at den anvendes til videreudvikling. Dvs. at ejeren muligvis har givet sin accept til optagelsen under forudsætning af, at videoen ikke bliver offentliggjort. Det står mig lidt uklart. Det er dog ejeren af klubben, der skal bevise, hvis der har været begrænsninger på retten til at bruge videoen efterfølgende.

Hvis videoens indhold kan medføre negativ omtale af klubben, så kan markedsføringsretligt måske tale for en begrænsning af offentliggørelsen, men min umiddelbare tanke her er, at der skal pænt meget til, før det kan blive aktuelt. Ejeren har trods alt hængt sit logo op og givet accept af, at der blev optaget en video. 

Jeg vil være nødt til at dykke længere ned i det for at give et præcist juridisk svar, men hovedreglen vil være, at du godt må bruge og dele videoen - medmindre andet er aftalt. 

Advokatfirmaet Paragrafadvokaterne

Advokatbistand - Selskabsret - Ophavsret - Lejeret - Erstatningssager - Inkasso

Tilmeldt 7. Nov 17
Indlæg ialt: 17
Fra  www.forandringforlivet.dk Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for et godt, detaljeret svar.
Det sætter jeg rigtigt meget pris på.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)