Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sameje/Udlejning af bolig imellem 3 søskende

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 13. Feb 18
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Sameje/Udlejning af bolig imellem 3 søskende 3 Spørgsmål. 1. Hvis vi vælger beskatning efter VSO, kræver der så CVR nummer? Ved det ikke er tilfælder hvis man er alene, men hvordan forholder det sig når vi er 3? 2. Boligen står rigtigt på Skat med 33% ejerskab til hver, men renten fra Realkredit er angivet med det fulde beløb for hver af os. Er det korrekt eller skulle der have været angivet 33% af renten til hver (Feltet er gråt og kan ikke rettes). 3. Skal beløbene angivet til Skat i rubrik 11, 117 etc. deles i 3 eller angiver vi hver især det fulde beløb for virksomhed som så automatisk bliver delt i 3 henset til ejerskabet?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:12
Hvor mange stjerner giver du? :

JohnAZ:

1. Hvis vi vælger beskatning efter VSO, kræver der så CVR nummer? Ved det ikke er tilfælder hvis man er alene, men hvordan forholder det sig når vi er 3? 

VSO kræver ikke cvr nummer.

 

Men i forhold til VSO er spørgsmålet om den ordning overhovedet kan vælges, det kommer an på hvordan i har tænkt jeg at drive det her boligudlejning; eks. hvem laver arbejdet? hvor meget arbejde? hvor mange lejligheder?

Endelig kommer spørgsmålet om I alle kan vælge VSO eller det kun er én eller to af jer. VSO er ikke noget i vælger i fællesskab, det er noget hver enkelt vælger for sig selv.

JohnAZ:

2. Boligen står rigtigt på Skat med 33% ejerskab til hver, men renten fra Realkredit er angivet med det fulde beløb for hver af os. Er det korrekt eller skulle der have været angivet 33% af renten til hver (Feltet er gråt og kan ikke rettes). 

Når I til sin tid laver regnskabet kan i kun få en andel af renterne i fradrag - hvilket så igen afhænger af den interessentaftale i har i mellem jer.

Normalvis plejer man godt at kunne rette sin forskudsopgørelse på det punkt, men om noget specielt gør sig gældende i jeres tilfælde ved jeg ikke - uanset ville jeg kontakte Skat og få rettet forskudsopgørelsen, hvis den er decideret forkert.

JohnAZ:

3. Skal beløbene angivet til Skat i rubrik 11, 117 etc. deles i 3 eller angiver vi hver især det fulde beløb for virksomhed som så automatisk bliver delt i 3 henset til ejerskabet?

I skal angive jeres ideelle andel i felterne, da beløbene i felt 111, 112 og 117 er dem i hver især bliver beskattet af.
 
Men med tanke på i måske gerne vil anvende VSO - så kan jeg ikke sige tydeligt nok; Find en revisor til at hjælpe jer! 
Tilmeldt 13. Feb 18
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 08:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, vi ved godt revisor ville være at foretrække, men det er så små beløb vi snakker at revisor udgiften totalt ville ødelægge regnskabet og enhver form for skattemæssig fordel ved VSO. Derudover er det et uhyre simpelt regnskab
Det eneste vi er uklare på var om indberetningen fra banken er korrekt udført eller ej. Umiddelbart ville vi også bare dele alt i 3, men bankens rapportering gjorde os i tvivl.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :

JohnAZ:

Ja, vi ved godt revisor ville være at foretrække, men det er så små beløb vi snakker at revisor udgiften totalt ville ødelægge regnskabet og enhver form for skattemæssig fordel ved VSO. Derudover er det et uhyre simpelt regnskab. 

Spørgsmålet er om i hver især kan anvende VSO! Det er ligeså meget derfor jeg tilråder en revisor eller lignende skatterådgiver.

Tilmeldt 13. Feb 18
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi kan vel alle hver især anvende hvilken af de tre former
for beskatning vi lyster. Spørgsmålet er vel mere om det er smart i de enkeltes tilfælde.
Hvis vi ser bort fra kompleksiteten er det vist meget få tilfælde hvor VSO ikke er at foretrække.

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

JohnAZ:

Hvis vi ser bort fra kompleksiteten er det vist meget få tilfælde hvor VSO ikke er at foretrække.

VSO i forbindelse med udlejningsejendomme giver en fordel, hvis der er renteudgifter af betydning. Om det kan betale sig afhænger af renteudgiftens størrelse og om I betaler topskat eller ej.

VSO er komplekst, når det skal laves korrekt og efter reglerne. Det er meget, meget få der kan lave det korrekt uden at få professionel hjælp.

Tilmeldt 13. Feb 18
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er da muligt det er mere komplekst end som så, jeg syntes bare at det umiddelbart så ud som om at det var lige til at gå til. 

Mine 2 søskende betaler topskat, så de har som jeg ser det en umiddelbar fordel. Jeg selv er udenlandsdansker (USA) og har som jeg ser det en fordel ved at udskyde skatten. Det jeg betaler i aconto skat vil være nok til at jeg kan fratrække den amerikanske skat der påfalder i forbindelse med udlejning. Derimod vil det være en fordel at betale en stor del af skatten i salgsåret så jeg kan bruge det til at reducere den Amerikanske Long Term Capital gains tax jeg får ved salg herovre. Det er meget få revisorer i DK der kan hjælpe mig på det område alligevel.

Der er tale om et udtag fra et bo imellem os tre søskende og det var mere for at rede lejer end at tjene penge på arrangementet. Et stort ønske fra min fars side at hans lejere ikke blev sat på gaden. Med revision bliver det simpelthen for stor en udgift, så jeg tænkte man kunne søge lidt støtte herinde.

Som sagt så synes jeg det umiddelbart så simpelt ud, men i kan jo fortælle mig hvor jeg fejler. Der er oprettet en fælleskonto der kun styrer huset.

Intet indskud ved start. 100% Kreditforeningslån.

Huslejeindtægt :    16000

Vedligehold:            -100

Vand:                     -350

Ejendomsskatter    -2950

Forsikring              -1400

Grundejer               -200

Overskud før renter 11000  Rubrik 111

Rente/Bidrag         -3500  Rubrik 117

Resultat                 7500  Rubrik 149   (6500 Afdrag / 1000 Konto)

A conto- Skat 22% -1650

Rubrik 147 - VSO

Rubrik 150 - 0

Rubrik 948 - 0

Rubrik 960 - 0

Ja i Rubrik 301 <300.000kr

Er godt klar over at det ikke er et komplet regnskab endnu. Blot eksempel for at få skatten på plads. Selvfølgelig kan det laves pænere, men er der nogle markante fejl der springer i øjnene?

Tallene til forskuds opgørelsen er lidt anderledes, men umiddelbart:

Overskud før renter Rubrik 221

Rente/Bidrag Rubrik 488

Reultat (opspares som afdrag/konto) Rubrik 434

VSO Rubrik 184

Kapitalafkast 432

 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

JohnAZ:

Vi kan vel alle hver især anvende hvilken af de tre former
for beskatning vi lyster. Spørgsmålet er vel mere om det er smart i de enkeltes tilfælde.
Hvis vi ser bort fra kompleksiteten er det vist meget få tilfælde hvor VSO ikke er at foretrække.

Nej I kan ikke bare anvende den beskatningsmodel I ønsker.

VSO kan kun vælges af den enkelte, hvis den enkelte selv opfylder betingelserne for VSO.

Udlejning af en ejendom giver normalvis adgang til at anvende VSO, men eftersom i er tre interessenter/ejere tvivler jeg på I alle tre opfylder betingelserne.

Uden at kende til de nærmere detaljer vil umiddelbare bud være at kun en af jer kan anvende VSO - og den vil være den af jer som står for det praktiske der omkring en udlejning.

Tilmeldt 13. Feb 18
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Skat gav udtryk for at det ikke var noget problem for os alle tre at køre det som VSO.
Har du en reference der bakker op om at det kun skulle være den ene af os der kan gøre det?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

JohnAZ:

Skat gav udtryk for at det ikke var noget problem for os alle tre at køre det som VSO.
Har du en reference der bakker op om at det kun skulle være den ene af os der kan gøre det?

Betingelserne for VSO: https://skat.dk/skat.aspx?oid=1948846

En VSO er en personlig skatteberegningsmodel - altså I skal hver især opfylde betingelserne!

Nu kender jeg som sagt ikke de nærmere detaljer, men en passiv deltager opfylder som regel ikke betingelserne for “erhvervsmæssig virksomhed”

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)