Kunde har bestilt tøj, men vil ikke betale på - Side 1 - Amino.dk
på Amino
Bliv gratis medlem på Amino
 

Køb et Amino Sponsorlink

 

Nye ekspertblog-indlæg
om  Marketing & Salg (Ikke Internet)

Læs flere ekspertindlæg
 

Top karmaliste (30 dage)

De flinkeste Amino’er der hjælper mest med "Diverse salg, marketing, PR & kundeservice "

 

Kunde har bestilt tøj, men vil ikke betale på grund af trykket

Side 1 ud af 2 (19 indlæg) 1 2 Næste >
Amino-karma 31
Tilmeldt 11. apr 19
Indlæg ialt: 7


Skrevet 11-04-2019 kl. 17:22
Hej alle!

Vi står i en lidt underlig situation, vi ikke har stået i før.

En kunde har bestilt 700 stykker custom-made tøj hos os. 300 hoodies, 300 esports trøjer og 100 caps.

Alt er sket i sidste øjeblik, grundet kundens sløsethed, og nu står eventet får dørene.

Kunden er ikke tilfreds med det tryk der er kommet på hoodies(screen printing - guld og hvid farve. Det var det eneste type print der opfyldte hans krav(design og holdbarhed var vigtigt)). Da ordren blev lagt, betalte han halvdelen af beløbet. Nu har han fået en enkelt ting hjem, for at vise ham at det er kommet. Vi vil ikke sende varerne til ham, før den resterende betaling er modtaget(erfaring fra tidligere leverandører til ham har fotalt os, at han altid prøver at få en bedre pris pga. kvalitet og at han ikke har fået det han ønskede - lige meget hvad det er. Så derfor vil vi ikke udlevere varerne før han betaler).

Nu står vi i den situation, at eventet er på onsdag, han er ikke tilfreds med hoodies, og vil ikke betale fuld pris. Derudover vil han gerne have en garanti for, at vi tager alle trøjer tilbage, som han ikke får solgt - netop pga. han sikker på,at de ikke bliver solgt pga. kvaliteten. Det er altid sådanne aftaler han har lavet førhen - men i dette tilfælde lavede vi en "kun salg" aftale - så han ikke kunne komme tilbage med tøjet efterfølgende. Det ER custom-made tøj.

Så, mit spørgsmål til Jer er, hvad kan man gøre i sådan en situation? Vi ser tre løsninger:

1. Beholde al tøjet, da han ikke vil betale det resterende via fakturaen.

2. Fratrække den rabat han har fået på tøjet(han har nærmest fået tøjet til indkøbspris) - og så udlevere det tøj han har betalt for, jvf. listepriserne - men uden hans rabat.

3. Sende al tøjet til ham, og håbe på at det bliver solgt, så han ikke kommer tilbage med noget, og forlanger penge retur.

Og et tillægsspørgsmål: Må vi beholde det hele, og sælge det selv. Når det er et varemærke han har? Vi har fået produceret en masse tøj med hans logoer på tøjet - custom-made. Men kunden betaler ikke fakturaen. Må vi så sælge det via vores egen hjemmeside, som en partivare eller enkeltvis? Hvordan er reglerne for det?

Hele processen kunne være undgået, hvis han havde været i god tid, og fået vareprøver hjem, så man kunne ændre trykket til noget vinylprint, folieprint eller digitalprint. Han synes at kvaliteten af screenprinting er dårlig - på trods af, at det er det der holder længst, og det eneste der kan give en glitter effekt, som varierer lidt. Men han synes at udførelsen af screen print er dårlig - da det netop ikke er 100% lige og jævnt, som f.eks. vinyl tryk er. Såfremt tiden havde været til det, kunne der blive bestilt nyt parti hjem såfremt han ville betale - men det kan vi selvfølgelig ikke nå på 6 dage.

Hjælp os gerne i denne situation.
Amino-karma 12.227
Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. jul 07
Indlæg ialt: 2.541
flag
Per Krabbe, scanboat.com
Fra scanboat.com
Skrevet 11-04-2019 kl. 19:02

Jeg ville starte med at prøve at få en (sidste) dialog og se om I kan finde en fælles løsning.

Ellers ville jeg fastholde hans ordre men kun debitere hvad I har haft af udgifter til tryk + naturligvis det tøj han har bestilt  

Og meddele kunden at det bliver løsningen. Og sørge for at få leveret det tøj han har bestilt til hans adresse.

Hans indbetaling modregnes i det han så skylder. 

Betaler han ikke den del så skal han have rykker etc....

og så må I så undvære avancen på de tryk I ellers ville have lavet på tøjet. Og måske en anden gang få noget godkendelse af tryk på skrift. 

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Amino-karma 31
Tilmeldt 11. apr 19
Indlæg ialt: 7

Epparel
Skrevet 11-04-2019 kl. 19:05
Tusind tak for svaret!

Det ligger dog sådan, at vores avance i procent, kan tælles på knap 4 fingre. Det stiller han sig næppe tilfreds med :)

Grunden til produktionen var lige så meget at få vores navn ud, og derved lave en form for sponsorat. Vi fik vores navn i deres PR materiale, og de fik tøj til indkøbspriser.
Amino-karma 12.227
Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. jul 07
Indlæg ialt: 2.541
flag
Per Krabbe, scanboat.com
Fra scanboat.com
Skrevet 11-04-2019 kl. 19:47

Nu er det jer der har teten og “næppe tilfreds med....” skal ikke indgå i jeres overvejelser eller hvordan I håndtere opgaven.

Han har afgivet en ordre (det har I naturligvis på skrift) at I så ikke kan leve op til hans krav nu hvor det hele går igang er ærgerligt og derfor skal han også blot betale de omkostninger der har været. 

Han er jo bekendt med jeres “evner”/muligheder da han indgår aftalen. 

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Amino-karma 31
Tilmeldt 11. apr 19
Indlæg ialt: 7

Epparel
Skrevet 11-04-2019 kl. 20:16
Super fint, tak for svar! :)

Såfremt det hele skulle gå i kage - må vi så sælge hans bestilte produkter, som restsalg, til anden side? Såfremt der ikke bliver betalt? Eller er det ulovligt? Der er jo hans logo på tøjet.
Amino-karma 178.146
Fra 2800 Lyngby
Tilmeldt 2. mar 11
Indlæg ialt: 38.902
Amino Plus
Cookie - John Hannover
Fra John Hannover
Skrevet 11-04-2019 kl. 22:22

Epparel:
Super fint, tak for svar! :)

Såfremt det hele skulle gå i kage - må vi så sælge hans bestilte produkter, som restsalg, til anden side? Såfremt der ikke bliver betalt? Eller er det ulovligt? Der er jo hans logo på tøjet.

de må I ikke - I må gå i retten for at få ham til at tage alt og betale alt - og beviset skal være at I har leveret som bestilt eller i alle fald i forhold til det aftalte

vh John Hannover

Amino-karma 12.227
Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. jul 07
Indlæg ialt: 2.541
flag
Per Krabbe, scanboat.com
Fra scanboat.com
Skrevet 12-04-2019 kl. 08:28

Klart enig med John.

Lever kunden det han har bestilt men tving ham ikke til at betale for tryk af alt tøj (kun det I har trykt og afholdte omkostninger og indkøbt materiale) han har jo meddelt at han ikke er tilfreds med den kvalitet I kan levere. 

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Amino-karma 1.737
Tilmeldt 15. feb 18
Indlæg ialt: 287

Ole Lynge Andersen
Fra Lillebælt Revision Sta...
Skrevet 12-04-2019 kl. 09:46

I forhold til juraen er det meget, meget vigtigt, hvad I konkret har aftalt fra starten.

- Er der en skriftlig ordre/aftale?

- Er betalingsbetingelserne aftalt skriftligt (50% ved ordre, 50% ved levering)

- Har I aftalt hvilken type tryk med ham? Hvis han fra starten har accepteret screen printing er det en noget anden situation, end hvis I alene har taget valget.

Hvis der ikke har været 100% klare aftaler, vil det nok være bedst at tage en drøftelse med køberen og tilbyde ham et nedslag i prisen på fx 10-15%, mod at han betaler resten ved levering af varerne - og uden returret.

Amino-karma 104
Tilmeldt 7. sep 09
Indlæg ialt: 15
Amino Plus Amino Ekspert
Patent & Varemærkestyrelsen
Skrevet 12-04-2019 kl. 09:53

Hej Epparel

Den del af dit spørgsmål, som omhandler det at sælge tøjet videre, hvis du vælger den løsning, så vil du overtræde §4 i Varemærkeloven, som lyder sådan her:

§ 4. Stiftelsen af en varemærkeret giver indehaveren en eneret.

Stk. 2. Indehaveren af en stiftet varemærkeret kan forbyde tredjemand, der ikke har den pågældende indehavers samtykke, at gøre erhvervsmæssig brug af ethvert tegn i forbindelse med varer eller tjenesteydelser, når

1) tegnet er identisk med varemærket og anvendes i forbindelse med varer eller tjenesteydelser, som er identiske med dem, for hvilke varemærket er beskyttet,

2) tegnet er identisk med eller ligner varemærket og anvendes i forbindelse med varer eller tjenesteydelser, som er identiske med eller ligner de varer eller tjenesteydelser, for hvilke varemærket er beskyttet, og der i offentlighedens bevidsthed er risiko for forveksling, herunder at der antages at være en forbindelse mellem tegnet og varemærket, eller

3) tegnet er identisk med eller ligner varemærket, uanset om det anvendes i forbindelse med varer eller tjenesteydelser, der er identiske med, ligner eller ikke ligner dem, for hvilke varemærket er beskyttet, når varemærket er velkendt her i landet og brugen af tegnet uden rimelig grund medfører en utilbørlig udnyttelse af varemærkets særpræg eller renommé eller sådan brug skader dette særpræg eller renommé.

Stk. 3. Indehaverens forbudsret efter stk. 2 omfatter bl.a. følgende:

1) At anbringe tegnet på varerne eller på deres emballage.

2) At udbyde varerne til salg, at markedsføre dem eller oplagre dem med disse formål eller at tilbyde eller præstere tjenesteydelser under tegnet.

3) At importere eller eksportere varerne under tegnet.

4) At anvende tegnet som handels- eller firmanavn eller en del af et handels- eller firmanavn.

5) At anvende tegnet på forretningspapirer og i reklameøjemed.

6) At anvende tegnet i sammenlignende reklame på en måde, der er i strid med markedsføringslovens § 21 om sammenlignende reklame.

Du er også velkommen til at kontakte vores Kundeservice i Patent- og Varemærkestyrelsen. Det er helt uforpligtende at tale med os. Ring til os på 43 50 83 01.

Vh Lonnie / Patent- og Varemærkestyrelsen.

Amino-karma 31
Tilmeldt 11. apr 19
Indlæg ialt: 7

Epparel
Skrevet 12-04-2019 kl. 10:55
Tusind tak for svarene, allesammen :)

Vi har haft en korrespondance med køberen, og har lavet en aftale om, at vi tager de hoodies retur, som ikke bliver solgt til eventet. Derefter har vi fået lov til at sælge dem selv som restparti. Vi laver derefter nye hoodies med samme design (og i samme antal som vi modtager retur efter eventet) og sender tilbage til dem.

Pengene er modtaget, og alle parter er tilfredse med løsningen.

Det hele gik på, at kunden var bange for ikke at kunne sælge alle hoodies til eventet, på grund af trykformen og den kvalitetsmæssige følelse heraf. Derfor ville kunden have en garanti for, at de ikke brændte ind med et lager af usælgelige hoodies, og vi ville tage dem retur. Det accepterede vi på betingelsen af, at vi måtte sælge dem som restparti, efter eventet - og så ville vi levere nye hoodies tilbage til kunden med en anden trykform, men med samme design.
Side 1 ud af 2 (19 indlæg) 1 2 Næste >

RSS-feed
 
Besøg vores samarbejdspartnere :