Hej Aminoer Jeg og en partner blev anbefalet en 2 x IVS Holding + 1 x ApS driftsselskab tilbage i 2017, og nåede kun at få stiftet de 2 IVS'er. Nu skal vi så, efter lidt uventet stilletid, til at stifte driftsselskabet, men den nye lov som snart bliver vedtaget, betyder jo at de 2 IVS'er skal omdannes til ApS selskaber, og deri ligger problemet. For mit vedkommende, valgte jeg nemlig at låne selskabet 30.000, således at jeg kunne etablere en bankkonto, få lidt revisorhjælp, samt skyde 25.000 i driftsselskabet, og hvis jeg skal omdanne til ApS, så formoder jeg derfor at jeg har 2 muligheder: 1. Kapitalforhøje til 40.000 + 30.000, således at egenkapitalen er 50.000 (70.000 aktiver, 30.000 passiver = 40.000) 2. "Tilbagebetale" de pt. indestående 25.000, og så kapitalforhøje 40.000 + de resterende 5000 af lånet (45.000 aktiver, 5.000 passiver = 40.000) Jeg har ikke taget stilling til renter, men formoder at de også skal med i regnestykket, idet det jo også er passiver? Nogen der har haft lignende udfordringer? Mvh Anders Madsen |
Gå til en revisor. Du skal jo i alle fald have 40 000 kr til drift ApS - og de skal komme de to holding (fra imorgen formentlig men i alle fald meget snart.
Der er som ikke noget i vejen for at IVS stifter drift ApS med de lånte penge - det er bare bytte af kontanter i banken mod anparter i ApS - lånet ændrer ikke kapitalen (med mindre pengene er brugt)
Omvendt har IVS holding så bare stadigt 1 kr i kapital - modsvaret af gæld til ejer og værdi af anparter der går lige op hvis det er de eneste penge der er ud over 1 kr og de ikke er brugt til udgifter
Det gælder jo så begge IVS som - hvis I allerede nu vil forbedre for at kunne omregistrere, at de skal have 40.000 kr hver og det kræver indskud af 39.999 i hver hvis I har stiftet med 1 kr - eller at drift over 2 år kan generere 100.000 kr overskud før skat - så der er de ca 40.000 at føre op i 2 tsk IVS holding
Jeg kan sagtens have forblindet mig i dine tal, men gå til en revisor med de seneste regnskab og diskuter om der skal omregistreres nu - eller blot stiftes ApS drift som så skal tjene overskuddet hjem til holdings inden 2 år
vh John Hannover