Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Omdanne IVS holding selskab til ApS

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Dalmose
Tilmeldt 27. Jan 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg og en partner blev anbefalet en 2 x IVS Holding + 1 x ApS driftsselskab tilbage i 2017, og nåede kun at få stiftet de 2 IVS'er. Nu skal vi så, efter lidt uventet stilletid, til at stifte driftsselskabet, men den nye lov som snart bliver vedtaget, betyder jo at de 2 IVS'er skal omdannes til ApS selskaber, og deri ligger problemet.

For mit vedkommende, valgte jeg nemlig at låne selskabet 30.000, således at jeg kunne etablere en bankkonto, få lidt revisorhjælp, samt skyde 25.000 i driftsselskabet, og hvis jeg skal omdanne til ApS, så formoder jeg derfor at jeg har 2 muligheder:

1. Kapitalforhøje til 40.000 + 30.000, således at egenkapitalen er 50.000 (70.000 aktiver, 30.000 passiver = 40.000)

2. "Tilbagebetale" de pt. indestående 25.000, og så kapitalforhøje 40.000 + de resterende 5000 af lånet (45.000 aktiver, 5.000 passiver = 40.000)

Jeg har ikke taget stilling til renter, men formoder at de også skal med i regnestykket, idet det jo også er passiver?

Nogen der har haft lignende udfordringer?

Mvh Anders Madsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:44

Gå til en revisor. Du skal jo i alle fald have 40 000 kr til drift ApS - og de skal komme de to holding (fra imorgen formentlig men i alle fald meget snart.

Der er som ikke noget i vejen for at IVS stifter drift ApS med de lånte penge - det er bare bytte af kontanter i banken mod anparter i ApS - lånet ændrer ikke kapitalen (med mindre pengene er brugt)

Omvendt har IVS holding så bare stadigt 1 kr i kapital - modsvaret af gæld til ejer og værdi af anparter der går lige op hvis det er de eneste penge der er ud over 1 kr og de ikke er brugt til udgifter

Det gælder jo så begge IVS som - hvis I allerede nu vil forbedre for at kunne omregistrere, at de skal have 40.000 kr hver og det kræver indskud af 39.999 i hver hvis I har stiftet med 1 kr - eller at drift over 2 år kan generere 100.000 kr overskud før skat - så der er de ca 40.000 at føre op i 2 tsk IVS holding

Jeg kan sagtens have forblindet mig i dine tal, men gå til en revisor med de seneste regnskab og diskuter om der skal omregistreres nu - eller blot stiftes ApS drift som så skal tjene overskuddet hjem til holdings inden 2 år

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 582
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 14:46

Hej Anders

I det positive scenarie, så giver driftsselskabet overskud og holdingselskabet får "helt af sig selv" i løbet af de kommende år en egenkapital over 40.000. Så kan det uden den store indsats omlægges til ApS - nemmest i forbindelse med årsrapporten.

I det kedelige scenarie, så lykkes satsningen ikke indenfor de to år. Her skal både driftsselskab og holdingselskab måske alligevel lukkes ned. I det tilfælde er der heller ikke grund til at have fået omdannet holdingselskabet til ApS.

Var jeg i dine sko, så ville jeg ganske sikkert lade holdingselskabet køre videre som IVS.

Hvis I har oprettet holdingselskaber i 2017 er det formentlig snart tid til at aflevere den første årsrapport. Hvis I ikke allerede har klaret den opgave, så tag gerne et kig på www.portfolio.help

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:10

Steffen Bering Jensen / Portfolio.Help:
I det kedelige scenarie, så lykkes satsningen ikke indenfor de to år. Her skal både driftsselskab og holdingselskab måske alligevel lukkes ned. I det tilfælde er der heller ikke grund til at have fået omdannet holdingselskabet til ApS.
tænker jeg galt - eller kunne det ikke det?
Hvis der skydes ind nu til omdannelse, så kan Ek om 2 år være minus 2 mio bare man forklarer det godt via GF men IVS lukkes hvis ikke EK er 40 t for hver holding

vh John Hannover

Tilmeldt 27. May 18
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 21:42

Et stort minus i driftselskabet er selvfølgelig en mulighed, men det vil formentlig også indebære at ejerne har skudt væsentlige mængder penge ind undervejs.

I forbindelse med et sådant kapitalindskud bør der være et tidspunkt hvor holdingselskaberne har +40.000 i egenkapital og dermed kan omdannes til ApS. Alternativt kan holdingselskaberne sælge anparterne til ejerne privat og lukke pænt ned.

På den måde tror jeg stadig at fastholdelse af IVS er et ok valg nu.

Dit spørgsmål, John, gør det imidlertid endnu mere tydeligt hvor skidt politikerne (i mine øjne) har håndteret hele IVS historien.

Scenarie: X startede et IVS med 25.000 og Y startede samtidig et ApS med 50.000. X lykkes med et nul resultat i flere år (og har 25.000 i egenkapital i 2021), mens Y i 2021 måske står med en negativ egenkapital på 50.000. Det bliver så X der får et brev om at selskabet bliver sendt til tvangsopløsning med mindre han/hun tilfører ny kapital.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:58

Dit spørgsmål, John, gør det imidlertid endnu mere tydeligt hvor skidt politikerne (i mine øjne) har håndteret hele IVS historien.

Scenarie: X startede et IVS med 25.000 og Y startede samtidig et ApS med 50.000. X lykkes med et nul resultat i flere år (og har 25.000 i egenkapital i 2021), mens Y i 2021 måske står med en negativ egenkapital på 50.000. Det bliver så X der får et brev om at selskabet bliver sendt til tvangsopløsning med mindre han/hun tilfører ny kapital.

jeg ved en del tænker sådan - men jeg vil nu mene at det var ret oplagt som resultat fra start. Ingen registrering - eller omregistrering eller omdannelse - har mig bekendt kunne gøres uden HELE KAPITALEN var over kravet. Jeg forstår slet ikke at det skal ses som et problem i lovgivningen. At man skulle kunne stifte med 1 krone - tabe 100.000 kr - skyde 40.000 kr ind go så omregistrere - ville for mig være totalt tosset - MEN jeg ved du ikke er alene med opfattelsen- bare er jeg totalt uenig  -Det er sådan det må være hvis man vælger at stifte med 1 kr - men omvendt- har jeg også hele tiden følt, at det ville gå helt galt - og det er det rent faktisk også på rigtigt mange måder gået. Det kunne være løst anderledes men  - hold da op hvor har IVS dog skabt sine egne problemer. Som rådgiver har jeg aldrig oplevet lignende

vh John Hannover

Tilmeldt 27. May 18
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 22:31

Jeg tror vi er enige på den måde at politikerne aldrig burde have tilladt selskaber med en egenkapital på 1 kr. Derfor har jeg heller ikke noget problem med at de stopper for nye IVS oprettelser (eller alternativt satte et krav på f.eks. 10.000)

Det ville også være helt fair hvis der fra start havde været en "skal omdannes til ApS indenfor 2 år" regel. Så vidste folk hvad de gik ind til.

Mit problem er at et flertal i folketinget (med helt overvejende sandsynlighed) nu sender en deadline og en masse udfordringer i hovedet på mange tusinde mennesker som ikke har gjort andet end at stifte et IVS selskab som (visse) politikere var så stolte af.

Det er denne "2 års deadline" jeg har et problem med.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:03

Mit problem er at et flertal i folketinget (med helt overvejende sandsynlighed) nu sender en deadline og en masse udfordringer i hovedet på mange tusinde mennesker som ikke har gjort andet end at stifte et IVS selskab som (visse) politikere var så stolte af.

Det er denne "2 års deadline" jeg har et problem med.

ikke uenig. eneste man kan sige er, at det fra start var klart at IVS var et "forsøg" Man burde rette op på de ting der gør at mange bare tvangslukker - ex gøre bod for manglende regnskab og omk for tvangslukning personlig - men det ville så også ramme aps osv  men det havde være mit valg som nr 1

At man slipper for bod for at sende regnskab for sent   ved slet ikke at sende det - er helt enkelt totalt tosset

Tvangsluknings omk kunne man også godt overveje at lægge på de uforsvarlige frem for at ramme alle

vh John H

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)